Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1110 visningar
2 svar

Gallsopp?

Surran

5 sep 2016 kl. 16:03

Hej
Hittade “fina KJ” på promenaden, men de skiljer sig från de jag hittat innan. Dessa är mer rödbruna på foten, ser dock ut att ha samma vita ” ådror” som de andra KJ jag plockat.
Osäker på om dessa kommer orsaka mig gallfeber sedan, mao gallsopp.

Märker man tydlgt att det är en gall sopp, luktar/smakar illa?

Har hört att

0 638 visningar
2 svar

Sopp

Jon

5 sep 2016 kl. 17:34

Någon som kan hjälpa mig med denna sopp. Känner inte igen den mörka hättan. Ulriksdal, Uppland.

0 635 visningar
1 svar

Skivling?

Jon

5 sep 2016 kl. 17:44

Någon skivling med nedlöpande skivor. Någon som kan hjälpa? Det kan inte vara en Hygrophoropsis?

I granskog. Ulriksdal, Uppland

0 1766 visningar
2 svar

Ätlig eller oätlig fingersvamp?

Lollo

5 sep 2016 kl. 15:22

plockad i södermanland, stallarholmen, skulle vara mkt tacksam för info då det är svårt att se på bilder på internet för en som inte är så van vid just denna svamp. Tack på förhand / Lollo

0 495 visningar
1 svar

Vilka är dessa svampar?

Fanny

5 sep 2016 kl. 12:43

Hittade i Norrbotten i mossskog och på grus utmed skogskanten. Vad är det för sort och går dem att äta?

0 521 visningar
0 svar

Vilka är dessa svampar?

Fanny

5 sep 2016 kl. 12:41

Jag hittade dessa i Norrbotten i mossskog och bredvid vägkanten i grus. Någon som har någon aning vad det är för svampar? Vet att alla är sopp.  Går dem att äta?

0 978 visningar
2 svar

Vad har jag hittat i gräsmattan?

jeffjeff

2 sep 2016 kl. 23:01

Härnösand i villa gräsmattan i närheten av svartvinbär och syren. Har varit en häxring av annorlunda typ i samma område förut. Trevlig lukt. Mild smak. Vita sporer (Fast det verkar som en del sporer är bruna)

0 598 visningar
3 svar

Vad är det för svamp?

Oskar 15år Småland

4 sep 2016 kl. 21:36

Den här svampen växte i en skog med mestadels bok, men där fanns även nån gran. Vi hittade den i Ubbalt utanför Vittsjö, och vi hittade den under en exkursion.  Ledarna och experten där hade aldrig sett nåt liknande innan sa de. Den ene ledaren ville mikroskopera den.  Jag blev väldigt överraskad över den långa roten på svampen. Trodde inte den hade en rot. Är nu väldigt nyfiken på vad det kan vara.

0 639 visningar
1 svar

Nytt försök. Vårmusseron? Bomörtskivling?

Johanna

5 sep 2016 kl. 08:25

Har lagt upp bilden tidigare, men gör ett nytt försök. Blir inte klok på vad det är för svamp…
Hittades i ett skogsbryn i Bohuslän.

Har uteslutitgifttråding, pudrad trattskivling och mjölskivling (Påminner om mjölskivlingen men har ej långt nedlöpande skivor)

Samma färg på hela svampen.
Fast kött, vitt, doftlöst.
Välvd och utbredd hatt, ojämn kant.
Päronformad, fast fot.

Liknar mest vårmusseron ( skivorna är inte ljusgula eller blekrosa som hos bomörtsskivlingen).men…mer…

0 506 visningar
1 svar

Blodsopp

Ramlösalight

5 sep 2016 kl. 09:13

Detta borde vara en Blodsopp. Hittad i Landvetter, Västra Götaland, i blandskog nära lövträd. Har hittat många Karl-Johan i närheten vid andra tillfällen.
Svampen saknar tydligt ådernät och blånar omedelbart när man trycker på den eller skär i den. Ljusgult fruktkött.

0 601 visningar
6 svar

Är det här goliatmusseron?

Rickard

4 sep 2016 kl. 12:23

Hittad i Norrbotten på tallhed

0 703 visningar
3 svar

Skogsriska?

InfectedMuschroom

4 sep 2016 kl. 22:12

Plockad I södra Dalsland, granskog. Ätligt?

0 720 visningar
6 svar

Streckmusseron ?

BirgittaF

1 sep 2016 kl. 15:32

Känner mig rätt säker på att detta är streckmusseron men vill gärna ha en stjärnas åsikt.
Angripna jag vet men det kommer nog att dyka upp fler fräscha.
Foten definitivt svagt gul/grön

0 678 visningar
1 svar

Jättekamskivling?

HansvE

4 sep 2016 kl. 20:20

Har kommit fram till Jättekamskivling (A. ceciliae) - och är tacksam för synpunkter eller bekräftelse. Påtagligt stor för en kamskivling - och grå hyllerester tydliga. Men den skall växa i lövskog eller park. Detta var vid en skogsbilväg med lite lövsly men annars barrskog runt om. Slida svår att se något av.

0 673 visningar
5 svar

Överkurs för mig idag, champinjoner?

Surran

4 sep 2016 kl. 20:13

Hej
Såg bara dessa “vita bullar” i en gräsmatta, vände på dem och såg lilabruna skivor under de vita svamparna. Ej strumpa men har dock en lätt ring.
Jag är nybörjare och ska vara försiktig, men kunde inte låta bliiii att plocka med mig dessa hem.
Det blir något speciellt när man inte ser champinjonerna på Ica liksom.
Eller är jag ute och cyklar?

(Tänk bort den grilliga duken)

0 501 visningar
4 svar

Ätlig??

Snuttis

4 sep 2016 kl. 18:40

Plockade denna strax utanför Oslo i nordmarka. Är osäker på vad denna fot tillhör. Har annars bara 100% trattkantarell i påsen. Den är ljus/gulvit, trådig och ihålig i mitten, men inte lika gul som alla andra. Snälla hjälp så jag slipper slänga hela skörden…

0 703 visningar
2 svar

Lömsk flugsvamp eller vitgul flugsvamp?

Johanna

4 sep 2016 kl. 22:05

Limegrön/ vit hatt, fläckig
Rak, smal, vit fot.kan inte se någron ring, men en mycketknölformad, uppsväld bas.
Hittades bland blåbärssnår i en skogsslänt, Bohuslän

0 559 visningar
1 svar

Riskor. Blodriska?

InfectedMuschroom

4 sep 2016 kl. 22:28

Norra Dalsland. Granskog/björk skog

0 597 visningar
1 svar

Pepparriska?

Johanna

4 sep 2016 kl. 22:25

Mängder av denna svamp hittades i Bohuslän, blandskog

Pepparkasbrun hatt, de yngre svamparna har något välvd, inrullad kant. De äldre var mer trattlika med ingröpt mitt.ingen hade “plupp” i mitten. 3-7 cm bred.torr hatthud.
Ljusare,  brun fot, INTE IHÅLIG ( det borde den väl vara om det är pepparriska…?)2-5 cm hög, något päronformad , ingen ring.

Undersida: Rosabeiga-bruna, täta skivor.

Svampkött: Ljust, nästan vitt kött, mild lukt.
Ingen köttsaft (???)

Utbredning: Vanli…mer…

Något förslag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone