Det här är säkert ett tjatigt ämne, men jag undrar bara om det är okej att äta Öronmussling? Jag har försökt hitta information om den men hittar inget tillförlitligt. Mycket om det som hände i Japan osv.
Sedan ett par år är den återigen omvärderad och satt som matsvamp. Se Senaste utgåvan av Nya svampboken (2014?). Om jag inte minns fel så var dödsfallen äldre personer med nedsatt njurfunktion redan innan.
Kanske bör man vara försiktig med svampen om man har det. Jag är på resande fot och kan inte återge vad där står exakt, men någon annan kanske kan hjälpa dig med det.
Och kanhända är den omvärderad igen? Vet någon om det gjordes ordentliga studier när den blev matsvamp igen 2014, eller om det bara var så att de tyckte att det inte rapporterades några nya fall?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.