Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 459 visningar
2 svar

Hjälpp

Peter

2 sep 2016 kl. 14:47

Va e den för svamp , kan man äta den ...

Lite tips jag vill ha . Tusen tack

0 625 visningar
2 svar

Lösning på Älglus plågan?

AnneJukkas

1 sep 2016 kl. 15:45

Är det någon som testat Försvinn? Vill gärna veta om den fungerar. Jag har än inte haft några problem med Älglus men den tråden kommer ju upp varje höst och jag vill gärna vara förberedd.  http://www.skogsapoteket.se/forsvinn/

0 607 visningar
4 svar

Spindling?

Elisabeth

1 sep 2016 kl. 18:06

Hej!
I nordöstra Småland hittar jag denna växande här och var i glesare barrskog, vid gamla rishögar. Först tänkte jag att det kunde vara rökslöjskivling men de är liksom för kraftiga för det. Jag tycker dock inte att de helt stämmer med någon spindling heller. SJÄLVKLART tänker jag inte smaka på dem, är mest nyfiken. Tacksam för hjälp!

0 5152 visningar
79 svar

Svampfärgare!!!!

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 19:12

Ni som svampfärgar och stickar,kan vi inte sticka pulsvärmare (torgvantar) i olika färger och fota och lägga ut på guiden,det är ju ganska snabbstickat!
Jag har nyss gått igenom alla mina garnrester och nystar för fullt!
Om någon är intresserad av att köpa dem,kan jag tänka mig att skänka pengarna till ett klick för skogen!
Skriv vad ni tycker!!!

0 3670 visningar
4 svar

Äta foten karl-johan?

Tor

23 aug 2008 kl. 19:45

Ja, gör man det?

0 611 visningar
1 svar

Svamp som växte på gräsmatta

Micki

1 sep 2016 kl. 19:28

Den här svampen växte på en gräsmatta. Hatten är ungefär 4-5 cm bred. Går det på basen av bilderna att avgöra vilken svamp det är?

0 1134 visningar
2 svar

Massor av denna sopp på rad i gräset.

Surran

1 sep 2016 kl. 21:14

Hej
Hittade långa rader med denna lilla sopp på en gräsmatta. Med ett fåtal träd, en tall å en björk tror jag.
Slår jag upp svampboken känns Grynsoppsom ett troligt alternativ. En av svamparna hade små vitaktiga droppar under hatten. Men plockade ganska många som inte hade dessa. Annars har jag försökt fånga alla vinklar på bilden.
Vad tror ni om detta?

0 1281 visningar
2 svar

Identifiera riska...

Klas

31 aug 2016 kl. 15:55

Hej, jag har de senaste dagarna käkat riktigt goda skäggriskor o hittade idag några riskor som är bifogade nedan.
Jag ser inte det typiska skäggranden och saften var vit, men är orolig att det är en ekriska eller kokosriska! Är det ngn som kan hjälpa mig!

0 1040 visningar
1 svar

Hur snabbt växer stolt fjällskivling?

Ola

31 aug 2016 kl. 00:15

Hej! Jag har just hittat sex exemplar av stolt fjällskivling som precis har skjutit upp ur jorden. Med andra ord är det för tidigt att plocka dem. Hur lång tid tar det innan de har brett ut sig och bör plockas?

0 1598 visningar
20 svar

Drömmen om Stolt fjällskivling

Marianne

20 aug 2008 kl. 19:44

Har så länge jag kan minnas varit fascinerad av stolt fjällskivling. Har bara hittat den ett par gånger i närheten av en villa, så det känns inte trevligt att plocka på andras ägor. Är det ont om dem i Värmland? Det är en önskedröm jag har att få hitta ett ställe med flera stolta fjällskivlingar.

0 823 visningar
1 svar

Hur fort växer stolt fjällskivling?

Ola

1 sep 2016 kl. 14:49

Hej! Hittade Stolt fjällskivling i söndags som precis börjat komma upp. Planerar egentligen inte att återvända till samma ställe förrän nästa helg, dvs två veckor senare. Är de förstörda då (såvida ingen har plockat dem förstås)? Bör jag åka tidigare?

0 633 visningar
1 svar

Kan man äta dessa?

Mikael

1 sep 2016 kl. 16:52

Hittade dessa i Varbergs skogar.
Kan man äta dom?

0 472 visningar
1 svar

Orange hatt, vit fot

Isse

1 sep 2016 kl. 16:41

Hej!
Undrar vad detta är för svamp! Ute nu i skogen och hittar inte den i appen.

0 544 visningar
0 svar

Vad är det här för svamp

MikaelH

1 sep 2016 kl. 15:38

Hittade denna svampen när jag var ute o gick med hunden i stockholmsområdet.
Det var i lövskog nära vatten och det var mycket djur som bökat i jorden runtomkring så antar att dom letar efter ätbara saker.

0 664 visningar
2 svar

Stensopp?

Amishnina

1 sep 2016 kl. 14:21

Blir inte klok på vad detta är. Är det en stensopp?

0 565 visningar
5 svar

Släkte..?

gegge

27 jul 2016 kl. 15:04

Har faktiskt ingen aning om denna.  Påminner om en riska i konsistensen ...men ingen vätska.
Lite torr hatt och en extremt ullig fot.  Luktar unket..undvek därför smakprov.

Allt har säkert sin förklaring..vore tacksam för hjälp.
Det är väl ingen Lakritsriska.. borde ha frågat.

0 8215 visningar
1 svar

Svamp i gräsmatta ätbar?

Rasker

1 sep 2016 kl. 12:12

Hej,
Varje år kommer svampar i klunga upp i gräsmattan, lever antagligen på gamla rötter nere i gräsmattan. Påminner mycket om de asiatiska svampar som kan köpas torkade. Någon som vet vad det är och är de ätliga?

0 478 visningar
4 svar

Rapporter

Meriona

30 aug 2016 kl. 18:46

Är det bara för mig det inte går att rapportera sina fynd? Jag tycker det är jättevärdefullt att få utförliga rapporter med antal svampar och skick och så vidare,  istället för bara en notering från artportalen. därför vill man gärna lämna sin rapport men nu går det inte. Överbelastat kanske?

0 1746 visningar
12 svar

Skivling,- men inte pluggskivling?

Johanna

31 aug 2016 kl. 20:58

Hittade ett 20 tal skivlingar idag, de växte i mossa, i blandskog, Bohuslän.

Påminner lite om pluggskivling, men är betydligt mer gulorange.skivorna brunfärgas INTE vid tumning.
Hatten: 5-15 cm bred, ej toppig i mitten, snarare tvärtom.mockafärgad , inte alls klibbig.
Skivor: ljusorange, lossnar lätt
Fot: ganska lång, snitt 8cm, mörkare orange, ej längsgående fibrer
Kött:sandfärgat, ljus aprikos
Doft: mild ( god) svampdoft.

0 596 visningar
2 svar

Hur snabbt växer stolt fjällskivling?

Ola

31 aug 2016 kl. 00:16

Hej! Jag har just hittat sex exemplar av stolt fjällskivling som precis har skjutit upp ur jorden. Med andra ord är det för tidigt att plocka dem. Hur lång tid tar det innan de har brett ut sig och bör plockas?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone