Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 599 visningar
7 svar

Flera svampar från blåbärskogen

Kjetil J

18 aug 2016 kl. 08:55

Dessa två svampar växte i mossan i blåbärsskogen. Någon som vet art?

0 870 visningar
3 svar

Skinn/ticka

Lars-Erik Nilsson

20 aug 2016 kl. 15:28

Någon som har förslg på detta! Har försökt få någon som har ett bra förslag men det verkar svårt. På rätt grov granlåga, okt.-15 i Borlänge, Dalarna. Mer eller mindre fransiga taggar. Satt resupinat på sidan av lågan med barken kvar. Ca. 4-5 dm2 i utbredning.

0 2725 visningar
3 svar

Blek ostron­mussling ?

Goda

20 aug 2016 kl. 12:35

Kan det bli Blek ostron­mussling?

0 486 visningar
1 svar

Skivling

Kjetil J

21 aug 2016 kl. 09:22

Hittade denna svamp på en skogsväg i Västmanland 11 aug. Har inte lyckats arta denna fina sammetsfotade svamp. Någon som kan hjälpa?

0 646 visningar
3 svar

Grynsopp?

Nikki

20 aug 2016 kl. 17:03

Hittat idag och ser ut som grynsopp på guiden men ej slemiga.  Kan man grilla eller bara till soppa och såser? Nervös att prova nåt nytt! Brukar bara plocka kanterell

0 766 visningar
6 svar

Blodriska?

Kakan

20 aug 2016 kl. 13:42

Har jag hittat en blodriska? Har inte plockat dem förut så jag är lite osäker. Hittats i mossig granskog.

0 2671 visningar
3 svar

Vilken sopp?

Josse

20 aug 2016 kl. 21:07

Är väldig nyfrälst på svampplockning så det här kanske är en enkel svampfråga ;-)

Hittade den här svampen i den småländska skogen idag. Växte i en blandskog av löv- och barrträd. Något fuktig mark. Växte i gräs, inte i mossa. De mindre är ljust gula under hatten, det gula mörknar något vid tryck, men ändrar inte färg. Torr på ovansidan av hatten. Mild nötig svampdoft. Ca 15 cm hög och hatten är ung 9cm i diam.

De större är betydligt gulare (mot det gröna hållet) u…mer…

0 462 visningar
3 svar

Vilken svamp ar det?

william

20 aug 2016 kl. 21:44

Jag tankat att det kanske bli kantkremla eller vinkremla. Am I right? Tack.

0 1056 visningar
5 svar

Orange kantarell ?

Cristian Dahlgren

18 aug 2016 kl. 15:28

De växer vid en skogsväg vid N. Rörum i Skåne. Färgskillnaden mot vanliga kantareller är tydlig. De är också klart spensligare. Man springer på dem nån gång vartannat år ungefär om man rör sig mycket i skogarna mellan Röstånga och N. Rörum, men de skall vad jag har förstått vara en raritet.

//CD

0 672 visningar
5 svar

Variant av trattkantarell??

Hansi

19 aug 2016 kl. 18:11

Småland, 15 km öster om Växjö. Samma område som vanliga trattkantareller. Fuktig, mossrik barrskogsmark, främst tallskog.

0 505 visningar
1 svar

Svartbrun Svamp

Bengt-Göran Carlsson

20 aug 2016 kl. 10:50

Hittat denna svamp norr om Kungälv i mossig tallskog

0 631 visningar
3 svar

Vad är det här för skivling?

Johanna

17 aug 2016 kl. 22:19

Svamparna hittades i blandskog, Bohuslän.
Foten är lilavit, hatten är brun på ovansidan och skivorna har en gul, varm färg.
Doftlös.
Är det en kremla?

0 584 visningar
2 svar

Vilken flugsvamp?

Mikael

5 aug 2016 kl. 20:45

Den här flugsvampen växte invid en sjö. Vad kan det vara? Rodnande flugsvamp eller?

0 682 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Baba

6 aug 2016 kl. 23:19

Stockholm järvafältet blandskog hittade vi denna stora svamp. Någon som vet vad det är för svamp? Tack för hjälpen

0 629 visningar
4 svar

Svamp i trädgården; hjälp med att identifiera!

Alex

13 aug 2016 kl. 18:09

Hittades i västra Skåne (Malmö-regionen).
Svampen växer i mitten av en gräsmatta (i trädgården) och jag är rädd att min hund ätit av den och är nu sjuk (magen kurrar konstant och han har inte ätit sin mat på ett bra tag)
Vad kan det vara för något? Lutar just nu antingen mot sidentråding eller rimskivling. Men det kan vara helt fel!

Tack på förhand!

0 1007 visningar
3 svar

Äggkremla?

Heliac

14 aug 2016 kl. 09:54

Är det här en äggkremla? Hård och fast i köttet, smakar milt.

0 769 visningar
2 svar

Vilken svamp är det?

Oskar 15år Småland

12 aug 2016 kl. 22:19

Denna svamp växte i mossan mitt i en granskog. Jag tror att det är en riska. Jag var inne på curryriska, för när jag luktade på den första gången så kände jag en lite kryddig doft, men när jag luktade andra gången så kände jag inget, så jag är osäker på om den verkligen luktade starkt eller om det bara var en inbillning.

0 686 visningar
2 svar

Ovanlig sopp?

Björn Axellie

19 aug 2016 kl. 17:38

Jag kan inte finna denna svamp i mina svampböcker. Har tagit den nu 19 aug vid norra stranden av sjön Runn i Dalarna, i närheten av Alar, och Björk på något avstånd Alla jag sett skiljer sig på avgörande sätt, tycker jag , från dessa,

0 395 visningar
1 svar

Group mushroom picking

eshraq

19 aug 2016 kl. 21:48

Hej.
I am new in mushroom picking, actually I did it only once with a guide, I would like to do it again, is there a group which I can join in Lund commune?

0 551 visningar
2 svar

Vilken Amanita?

Mikael

19 aug 2016 kl. 20:53

Vad kan det här vara för flugsvamp? Växte i sandig tallskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone