0 2996 visningar

61 svar

Svamp köpes!

Marie

9 sep 2008 kl. 14:36

Köper gärna trattkantareller eller vanliga gula kantareller. Allra helst trattisar. Jag bor i Falun. Någon här som bor i Falun/Borlänge trakten?
Hinner inte plocka själv.

0

Maria W

9 sep 2008 kl. 14:43

Torkade trattisar går ju att skicka per post om inte annat, men det kanske var färska du var ute efter främst?

0

Marie

9 sep 2008 kl. 15:02

Hej Maria W! Har du torkade att sälja? I så fall vill jag jättegärna köpa dom. Pris??
Jag hade väl tänkt mig att i annat fall torka dom själv. Men om jag slipper så visst är det jättebra för mig om jag slipper besväret med att rensa och torka dom.

:)

0

Maria W

9 sep 2008 kl. 15:10

En halvliter torkade har jag nog iaf som jag kan avvara till nån som inte har möjlighet att ta sig ut själv.

Skicka ett mail så kan vi nog komma överens om nått. maria_wijk@hotmail.com

0

Helena A

9 sep 2008 kl. 15:18

Jag har också gott om torkade trattisar att sälja.
vargkramare snabela hotmail.com

0

ak

9 sep 2008 kl. 15:19

vad får man ge för ett kilo torkade måntro?

0

ak

Maria W

9 sep 2008 kl. 15:25

Svampbutiken.com tar 79:-/50gr

Så 1 kilo kostar en del.

0

ak

ak

9 sep 2008 kl. 15:27

en 1500 sisådär då...ojoj, vad tar en privatperson då som inte har en kostsam verksamhet eller skattar för det?

0

ak

ak

9 sep 2008 kl. 15:29

fundering… är det inte lite farligt att köpa svamp av folk över nätet? Jag menar… inte alla är mykologer och man kan ha fått med något annat än det man kanske tror… hur blir ansvaret då??

0

lina i strmn.bruk

9 sep 2008 kl. 15:33

ingen som är intresserad av torkade soppar av olika slag?

0

Marie

9 sep 2008 kl. 20:08

Det här var då allt en bra idé!

:)

0

ak

Boman

9 sep 2008 kl. 20:32

Jag säljer lite ibland, bla KJ, trattisar och rimskivling. Jag ansvarar för att inget olämpligt slunkit med, så klart. Fast köper man från okända är det klokt att vara skeptisk och försiktig.
Du har en poäng där Ak!

0

Patrik

11 sep 2008 kl. 22:05

Jag kan plocka åt dig om du vill. Bor i säter.
Säljer bara färskplockade.
40 kr/kilot
80 kr/kilo för kantarell
(jobbar i borlänge)
Se annons på blocket

0

Madde

14 sep 2008 kl. 13:56

Hej, har stora möjligheter att sälja trattkantareller. Någon intresserad?

Maila: visnum@hotmail.com

0

Svamp SÄLJES!

Cimsan

14 sep 2008 kl. 19:56

Mycket Trattkantareller. Maila för info. Östergötland/Småland. cimsan_84@hotmail.com

0

Katten

14 sep 2008 kl. 21:42

Hej!

Hur gick det för dig? Fick du köpa någon svamp? Jag är på jakt efter färska kantareller. Hoppas någon har att sälja.

0

Marianne

17 sep 2008 kl. 08:56

Vad skall man ta för trattisar, torkade eller färska, 

/Marianne

0

Lotta Hranqvist

20 sep 2008 kl. 19:42

Hej! Vi har här jättemycket trattisar samt även fårtickor och bleka taggsvampar att sälja, främst trattisar då men fårtickor och taggsvampar kan plockas på beställning!

Alla är garanterat rätt sort, dvs inga andra svampar! Alla är mycket rena och smutsfria samt fria från kryp och andra skogsvarelser. Har torkade och färska. Svampen är proffessionellt plockade, rensade och torkade alltså är det ingen påbörjad förruttningsprocess eller mögel på dem.

Bor 3 mil utanför Gävle, det är bara ringa och komma förbi om ni är intresserade! Pris diskuteras.

MvH Lotta Granqvist

0

Lotta Granqvist

20 sep 2008 kl. 19:44

Glömde mail och nummer!

Lottentott@gmail.com
0293-40007 eller 0739341056

MvH Lotta Granqvist

0

Maria

7 okt 2008 kl. 17:50

Jag har torkade trattkantareller till salu, säljes i kilo (det går ca 17-18 kg färska på 1 kg torkade). Pris kilot = 620 kr.

0650-33523 el. 070-6939985

0

Maria

7 okt 2008 kl. 18:26

Glömde mailadressen:
bastdal@hem.utfors.se

Jag har torkat och sålt trattisar i många år, har restauranger som stamkunder.
Har aldrig fått klagomål, bara lovord :-)

Torkade Trattkantareller

0

klas jaederfeldt

7 okt 2008 kl. 20:13

jag skulle aldrig våga köpa torkad svamp, efter att ha stått på många svamprådgivningar, vet jag hur illa beställt det är med folks svampkunskap.

torkad svamp kan faktiskt innehålla vad som helst, fast det mesta verkar vara t.ex trattisar.

kanske jag är sjåpig, men jag äter inte heller svamp någonstans , utom hos ett fåtal människor som jag vet kan svamp,

skulle jag vara tvungen att äta svamp borta så skulle jag vilja se den rå först

0

Birgitta F

7 okt 2008 kl. 21:23

har mängder av torkad svamp men som Klas säger , jag ger bara mina till svärmor ; )
Skämt åsido svampar inget man skojar om, jag är grymt noggrann men svamp är ingen lek, mina Stora Lökbroskingar(torkade uppsöker snart komposten)

0

anne

9 okt 2008 kl. 22:28

hej jag har ska plocka trattisar nu i helgen som jag kan sälja om du vill ha.jag bor i hedemora.

0

anne

9 okt 2008 kl. 22:30

dds jag glömde att mitt nr e 0730787018 mvh anne i hedemora

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 22:37

Jösses! kan man plocka och sälja svamp från Gävletrakten, är inte det lite ansvarslöst med tanke på att halveringstiden är 10 000år och 1986 fick jag sluta med svampförsäljningen från denna trakt då cesium halten uppgick till ca: 85 000 becquerel per kg svamp!!

0

Brenko

9 okt 2008 kl. 23:09

Inte för att jag säger emot, men halveringstiden för cesium-137 är väl 30 år?

0

RasBohlin

9 okt 2008 kl. 23:12

85 000/kg???
Gränsvärdet, (EUs), är väl 600/kg?

0

Gränsvärden Cecium

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 23:19

Nej, innan Tjernobyl var gränsvärdet 1500/kg, sedan höjdes det till 3000/kg men vad hjälpte det. 85 000 cesium atomer som sönderfaller per sekund per kg svamp eller annan produkt!! Vem vill äta det mer än en gång per år. Tänk er att äta Stenmurklor härifrån, hualige!

0

Gränsvärden Cecium

"JAS" Helsingborg

9 okt 2008 kl. 23:21

Såg inte att du skrivit EU, det kanske är nya regler nu igen, har dålig koll på det.

0

Gränsvärden Cecium

RasBohlin

9 okt 2008 kl. 23:23

0

Sussie

9 okt 2008 kl. 23:46

Hej!
Var på Kvantum här i Hässleholm i dag och handlade. Här såg jag att de tog 299:-/kg för färska Kantareller och 199:-/kg för Trattisarna. Allt var dock från Sverige. Lite väl dyrt även om de var i perfekt skick….
Mvh//

0

JAS

Maria W

10 okt 2008 kl. 10:13

Eftersom jag själv bor utanför Gävle så försöker jag hålla koll på mätvärdena, det ligger i mitt personliga intresse.

Idag ligger mätvärdena inom godkänd gräns. http://www.x.lst.se/x/amnen/Miljo/miljoovervakning/skog/Cesium.htm

0

anne

10 okt 2008 kl. 12:51

skrev fel nr jag har 0730018 det vart lite för många siffror igår/ anne

0

anne

Maria W

10 okt 2008 kl. 19:27

Finns så många som är troll så det behövs inte nya.

Ooops visst fredag, så jag kanske inte ska störa mig så mycket.

0

anne

10 okt 2008 kl. 23:17

hej marie jag har idag plockat ca 5kg om du vill kan du få köpa dessa ska plocka mera imorgon bor i hedemora o har nr 0730787018 om du är intresserad,jag säljer till matställen i stockholm bla.men imorron blir det en heldag ute i skogen.

0

anne

anne

10 okt 2008 kl. 23:19

vadå troll?

0

anne

GretheF Skåne

11 okt 2008 kl. 17:16

Nån som inte är seriös skriver här ibland och det kallas troll

0

chris

11 okt 2008 kl. 17:21

If you know your svamp then you will know how torkad trattisar se ut

0

Boman

11 okt 2008 kl. 21:28

Och då kollar du så klart varenda en i den påse på kilot du köper, eller? Den torkade svamp min ICA säljer kan i princip vara vad 17 som helst, bara det liknar det som etiketten säger.Köper man av okända, vet man inte vad man får.

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 21:50

VA?? köper man svamp?? tror inte det..

0

Brenko

11 okt 2008 kl. 21:52

Fy fasiken sickna bedrövliga litauiska kantareller jag såg på coop igår! Hade nån postat bilder på dom här hade denne blivit idiotförklarad som plockat dålig svamp.. Men det var billigt, bara 139 spänn kilot..

0

svampstaff

11 okt 2008 kl. 21:55

är väl som att äta slemmiga kremlor typ:)

0

Litauiska kantareller

Viktoria, Finland

11 okt 2008 kl. 22:57

Vem vill inte ha Echinococcus multilocularis-cystor i levern?

0

Maria W

"JAS" Helsingborg

11 okt 2008 kl. 23:17

Märkligt det här med de olika “gränsvärdena” 1500bq/kg är ju ett gammalt värde efter olyckan höjdes det till 3000bq/kg och nu har EU 600bq/kg. För två år sedan lämnades det in trattisar till miljökontoret i Gävle som hade mätvärden runt 80 000bq/kg, det vet jag för jag hade plockat dem och min svåger lämnade in dem. Så vem i hela världen kan man lite på?

0

anne

anne

14 okt 2008 kl. 20:23

men jag är seriös så jag fattar inte vad jag skrev som var fel jag säljer väldigt mycket svamp ,nu i helgen skickade jag iväg med en vännina som bor i stockholm ca 40kg trattisar som var beställda. mvh anne

0

Cesium

AnnaKarin Sundsvall

25 okt 2008 kl. 23:55

Halveringstiden är 30 år.
Gränsvärden i sverige:

Radioaktivt cesium i svamp: 1 500 Bq/kg
Radioaktivt cesium i övriga livsmedel: 300 Bq/kg

Skicka er svamp på analys om ni är osäkra.

http://www.gammadata.se

0

Cesium

"JAS" Helsingborg

26 okt 2008 kl. 00:57

Tja vad är väl 30 års halveringstid när det uppmättes ända upp till 100 000 Bq/kg i insjöfisk 1986 och efter några år visade det sig att havleringstiden inte överenstämde med tidigare forskning på området. Det finns mycket intressant att läsa om detta i olika länkar på nätet här är en.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11481&epslanguage=SV

0

synnöve särnebro

22 jul 2009 kl. 07:38

Hej!
vi bor i Mora och vi säljer gula kantareller, är du fortfarande intresserad?
Hör av dig om du vill köpa kantareller.

mvh synnöve särbro

0

lena

1 aug 2009 kl. 15:55

jag kan plocka svamp men vill ha betald mycket… hur mycket vill du betala???

0

Louise

9 sep 2009 kl. 13:28

Hejsan! Jag bor lite utanför Falun och säljer mer än gärna några liter av de Trattisar jag plockar. Är det någon som är intresserad av att köpa kan ni maila mig på louise_hag@hotmail.com

/Louise

0

BalticMushrooms@yahoo.com

9 feb 2010 kl. 00:01

I would be able to export 0.5-2 ton chanterelles a week with refrigerator installed minibus from Lithuania (fresh, sorted, ONLY lithuanian) on the following season. If you are interested or have contacts of potential buyers write me BalticMushrooms@yahoo.com

0

Jonnie

9 feb 2010 kl. 07:47

Den här gamla tråden får mej att tänka framåt mot den stundande sommaren, det är annat det, än gamla mossiga lavar och tickor och gud vet vad man håglöst drivs ut i snödrivorna att leta efter och känna att man bara måååste fotografera och visa upp (inget illa ment nu, det är ju altid kul att någon håller svampguiden vid liv, de bistra tiderna till trots)

och till vår litauiske vän kan jag meddela följande:

Here in Sweden we usually have so much mushrooms and other fungus so we barly could handle it ourselves,, if you realy want to sell some mushrooms try COOP FORUM SWEDEN,

they buy anything, as long as it is cheap and gladly do business with companies from your areas, and thier customers, mostly elder people, don,t ask any questions were things come from!!

Good luck..
(I am very sorry for my bed spelling )

0

Svamp köpes! Jonnie

konstapel X, språkpolisen

9 feb 2010 kl. 12:59

“I am very sorry for my bed spelling”

Don´t be sorry, we understand, and I believe it will be much better when you wake up and get out of bed!

0

BalticMushrooms.

18 feb 2010 kl. 23:36

Jonnie, i can’t find “Coop Forum Sweden” on the internet, especially in English. Can you write me e-mail balticmushrooms@yahoo.com for information. I would be very grateful.

0

Ann

19 feb 2010 kl. 10:05

Coop forum köper in centralt.

0

Jonnie

20 feb 2010 kl. 21:12

Visst Ann!! Du har helt rätt i det,, och sedan står det någon stackars sate till butiksanställd och hummar nervöst:

Nä, du förstår,, vi kan inte köpa in lokala fina råvaror, det som vi säljer här i Banjo-land har våra vältrimmade chefer i Stockholm bestämt att vi ska sälja, vi får inte ta något eget beslut överhuvudtaget….

(Det är väl stick i stäv med vad koperativa förbundet egentligen var menat från början, (medlemsägt, inflytande, lokala producenter, osv)

Nä.. De köper in vad skit som helst och säljer till de stackars satar till pensionärer som fortfarande är dem trogna,, det räcker ju med att se deras “jäteroliga” reklam… kaffe, cousos, ärter, dill… håhå jaja..

Sanna mina ord,, Coop Forum lär tyna bort med nuvarande pensionärs-generation, om de inte tar sig i kragen rejält..

De har ju nästan samma problem som Röda Korset,, en jävligt trångsynt girig styrelse, som tappat all förankring med fotfolket,  den enda skillnaden, gud ske lov, är ju att de saknar girighetens ansikte nr 1,

BENGT Westerberg, länge sedan man såg någon så j-la arrogant människa,, 

(rätt lång från ämnet svamp det här, vilket man ju även kan konstatera när man tittar ut genom köksfönstret, svampsäsongen ter sig väldigt avlägsen för närvarande..

0

Ella

15 apr 2010 kl. 09:50

Jag har en hel del torkade trattisar kvar som jag gärna kan sälja, hinner inte äta upp allt innan det nu blir murkel säsong…

0

brage o yupin

11 aug 2010 kl. 20:38

hur mycket betalas det för olika svamp sorter? mvh brage o yupin.

0

Ernesta

26 aug 2010 kl. 14:25

hej,
jag säljer kantareller för 100kr/kg. skulle du köpa?

0

maria

31 aug 2014 kl. 09:14

jag har mycket svamp jätte fin ring mig idag 0735446880

0

Bengt Jernunger epost bengtatjernunger.se

23 aug 2016 kl. 22:55

Karljohan/Tallkalle. Blandskogs eler tallhedar, växtplats Östjämtland. Ser det ut som hittills så blir det stensoppar, torkade till avsalu.

Normalt torkar vi trattisar och gul trumpetsvamp. Brukar bli alldeles för mycket men än är det inte tid för dm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone