Hej! Vi har här jättemycket trattisar samt även fårtickor och bleka taggsvampar att sälja, främst trattisar då men fårtickor och taggsvampar kan plockas på beställning!
Alla är garanterat rätt sort, dvs inga andra svampar! Alla är mycket rena och smutsfria samt fria från kryp och andra skogsvarelser. Har torkade och färska. Svampen är proffessionellt plockade, rensade och torkade alltså är det ingen påbörjad förruttningsprocess eller mögel på dem.
Bor 3 mil utanför Gävle, det är bara ringa och komma förbi om ni är intresserade! Pris diskuteras.
MvH Lotta Granqvist
jag skulle aldrig våga köpa torkad svamp, efter att ha stått på många svamprådgivningar, vet jag hur illa beställt det är med folks svampkunskap.
torkad svamp kan faktiskt innehålla vad som helst, fast det mesta verkar vara t.ex trattisar.
kanske jag är sjåpig, men jag äter inte heller svamp någonstans , utom hos ett fåtal människor som jag vet kan svamp,
skulle jag vara tvungen att äta svamp borta så skulle jag vilja se den rå först
Jösses! kan man plocka och sälja svamp från Gävletrakten, är inte det lite ansvarslöst med tanke på att halveringstiden är 10 000år och 1986 fick jag sluta med svampförsäljningen från denna trakt då cesium halten uppgick till ca: 85 000 becquerel per kg svamp!!
Nej, innan Tjernobyl var gränsvärdet 1500/kg, sedan höjdes det till 3000/kg men vad hjälpte det. 85 000 cesium atomer som sönderfaller per sekund per kg svamp eller annan produkt!! Vem vill äta det mer än en gång per år. Tänk er att äta Stenmurklor härifrån, hualige!
Eftersom jag själv bor utanför Gävle så försöker jag hålla koll på mätvärdena, det ligger i mitt personliga intresse.
Idag ligger mätvärdena inom godkänd gräns. http://www.x.lst.se/x/amnen/Miljo/miljoovervakning/skog/Cesium.htm
Märkligt det här med de olika “gränsvärdena” 1500bq/kg är ju ett gammalt värde efter olyckan höjdes det till 3000bq/kg och nu har EU 600bq/kg. För två år sedan lämnades det in trattisar till miljökontoret i Gävle som hade mätvärden runt 80 000bq/kg, det vet jag för jag hade plockat dem och min svåger lämnade in dem. Så vem i hela världen kan man lite på?
Halveringstiden är 30 år.
Gränsvärden i sverige:
Radioaktivt cesium i svamp: 1 500 Bq/kg
Radioaktivt cesium i övriga livsmedel: 300 Bq/kg
Skicka er svamp på analys om ni är osäkra.
Tja vad är väl 30 års halveringstid när det uppmättes ända upp till 100 000 Bq/kg i insjöfisk 1986 och efter några år visade det sig att havleringstiden inte överenstämde med tidigare forskning på området. Det finns mycket intressant att läsa om detta i olika länkar på nätet här är en.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11481&epslanguage=SV
I would be able to export 0.5-2 ton chanterelles a week with refrigerator installed minibus from Lithuania (fresh, sorted, ONLY lithuanian) on the following season. If you are interested or have contacts of potential buyers write me BalticMushrooms@yahoo.com
Den här gamla tråden får mej att tänka framåt mot den stundande sommaren, det är annat det, än gamla mossiga lavar och tickor och gud vet vad man håglöst drivs ut i snödrivorna att leta efter och känna att man bara måååste fotografera och visa upp (inget illa ment nu, det är ju altid kul att någon håller svampguiden vid liv, de bistra tiderna till trots)
och till vår litauiske vän kan jag meddela följande:
Here in Sweden we usually have so much mushrooms and other fungus so we barly could handle it ourselves,, if you realy want to sell some mushrooms try COOP FORUM SWEDEN,
they buy anything, as long as it is cheap and gladly do business with companies from your areas, and thier customers, mostly elder people, don,t ask any questions were things come from!!
Good luck..
(I am very sorry for my bed spelling )
Visst Ann!! Du har helt rätt i det,, och sedan står det någon stackars sate till butiksanställd och hummar nervöst:
Nä, du förstår,, vi kan inte köpa in lokala fina råvaror, det som vi säljer här i Banjo-land har våra vältrimmade chefer i Stockholm bestämt att vi ska sälja, vi får inte ta något eget beslut överhuvudtaget….
(Det är väl stick i stäv med vad koperativa förbundet egentligen var menat från början, (medlemsägt, inflytande, lokala producenter, osv)
Nä.. De köper in vad skit som helst och säljer till de stackars satar till pensionärer som fortfarande är dem trogna,, det räcker ju med att se deras “jäteroliga” reklam… kaffe, cousos, ärter, dill… håhå jaja..
Sanna mina ord,, Coop Forum lär tyna bort med nuvarande pensionärs-generation, om de inte tar sig i kragen rejält..
De har ju nästan samma problem som Röda Korset,, en jävligt trångsynt girig styrelse, som tappat all förankring med fotfolket, den enda skillnaden, gud ske lov, är ju att de saknar girighetens ansikte nr 1,
BENGT Westerberg, länge sedan man såg någon så j-la arrogant människa,,
(rätt lång från ämnet svamp det här, vilket man ju även kan konstatera när man tittar ut genom köksfönstret, svampsäsongen ter sig väldigt avlägsen för närvarande..
Karljohan/Tallkalle. Blandskogs eler tallhedar, växtplats Östjämtland. Ser det ut som hittills så blir det stensoppar, torkade till avsalu.
Normalt torkar vi trattisar och gul trumpetsvamp. Brukar bli alldeles för mycket men än är det inte tid för dm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.