Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1207 visningar
4 svar

Har jag hittat Karl Johan?

Magisk

13 aug 2016 kl. 17:03

HIttade denna unga sopp i skogen endast gran och nån slyrönn i närmaste området.
Oföränderligt vitt kött med en rödbrun ton just under hatthuden, rörlagret gråvitt, Luktar angenämnt men ganska mildt.

0 834 visningar
3 svar

Vad för ngt?

InfectedMuschroom

13 aug 2016 kl. 14:40

Något tips om vad detta är?

0 766 visningar
1 svar

Uteslutningsmetoden?

gegge

13 aug 2016 kl. 12:53

Hej.  Denna Ramaria dyker upp titt som tätt i Tallskog.  Relativt tidig.
Har tittat lite på artfakta och småtittat på bilder.  Grentopparna är trubbiga och slutar oftast i en delad topp med två grenar.  Luktar lite Svavel eller Jod som alla andra tycker.
Smaken mediumbesk-skarp.

Kan väl knappast vara R. lutea, largentii eller flavescens. 
Den som kallas R. flava v scandinavica tror jag jag sett och är väl en större art med stark svaveldoft. Tar gärna emot förslag om vad man ska…mer…

0 868 visningar
0 svar

Veckad bläcksvamp?

Bengt Stridh

13 aug 2016 kl. 12:27

Hittade ca 75 fruktkroppar av denna svamp under högväxt vegetation med älggräs och åkertistel mellan starrtuvor i del av vår tomt som sköts som slåtteräng. Svamparna var ca 2-5 cm höga och hattarnas diameter var 1 cm eller mindre. Vi bor vid Mälaren i Gäddeholm, utanför Västerås.

0 430 visningar
1 svar

Län

Vivvan

12 aug 2016 kl. 23:40

Vet någon var i landet det regnat mycket de senaste 2-3 veckorna?

0 708 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Oskar 15år Småland

11 aug 2016 kl. 21:30

Denna spindling(?) växte i mossan mitt inne i en granskog. Den var rätt slemmig.  Jag har ingen aning om den här heller, går det att se vilken det är?

0 617 visningar
5 svar

Vad är det för svamp?

Oskar 15år Småland

11 aug 2016 kl. 21:10

Denna svamp växte längs med grusvägen, fast i jorden på nåt sätt, då foten är sidställd.  Den växte utanför en hage, längs med vägen. Den överraskade mig med sin storlek :-) . Jag har ingen aning om vad det är för nån svamp, tänkte på gyllengrå musseron, men de jag har hittat hade ingen sidställd fot. Vad kan det va?

0 1529 visningar
4 svar

Ätlig skivling?

Johanna

12 aug 2016 kl. 17:42

Hej. Hittade svampen idag, Bohuslän.svampen växte i gräs, i blandskog.

Hatten är toppig,beige och klibbig,  längst ut på kanten är den randig.
Foten är ljusare; vit beige, rak och utan ring.
Skivorna är mörkare än hatten, ganska glesa och ojämna.
Ingen distinkt lukt.

Ps. En allmän fråga; lyckas bara skicka med en bild, hur gör jag för att lägga till fler? Gällande den här svampen så bifogar jag 2 till bilder i inlägg, men vill ändå veta inför framtiden…

0 523 visningar
9 svar

Vad är detta

Ciliacicilia

11 aug 2016 kl. 21:24

Hittade den i tallskog

0 1815 visningar
1 svar

vacker svamp på stubbe, vad är det?

Malo

11 aug 2016 kl. 17:51

Hittade denna fina svamp på en gammal almstubbe i vår trädgård. Någon som vet vad det är?
Fornåsa Östergötland.

0 1041 visningar
18 svar

Ätbara?

Ciliacicilia

11 aug 2016 kl. 22:18

Hittats i tallskog,  mycket mossigt

0 742 visningar
1 svar

Konstig svamp på stubbe

Surran

12 aug 2016 kl. 01:10

Hej
Såg denna på skogspromenade idag, växande på en stubbe i Sthlm blandskog (mest gran).
Någon som vet? :)

0 621 visningar
3 svar

Vilken sorts kantarell?

Carina Thunberg-Brice

8 aug 2016 kl. 19:59

Hej
De här kant arealerna är plockade utanför Svalöv där det växer bok, hassel o ekskog. Jag är något undrande om detta är en vanlig kantarell? När den dyker upp vissa år växer den gärna i ring. Den luktar inte kantarell och har ofta en grå smutsig färg på hatten. Annars är den väldigt lik en vanlig kantarell. Frågan är om det är det eller en så kalladorange kantarell?

0 722 visningar
3 svar

Enorma svampar!

Johanna92

11 aug 2016 kl. 18:54

Även dessa giganter hittade jag i samma skog som med svampen innan, vad är detta för några? :)

0 721 visningar
4 svar

Kremel råd mottagea gärna!

Surran

11 aug 2016 kl. 17:02

Hittade dessa efter en vägkant i skogen i Sthlms området.
Köttet bryts lätt utan att tråda och det kommet ingen saft när man skär i hatten. Vad jag kan se är hatthuden “förliten” för hatten. Kan detta vara en kantkremla?
Har också en angenäm lite söt lukt när man skurit i svampen och håller den nära näsan, luktar mycket gott!
Behöver era goda råd.
Mvho

0 616 visningar
1 svar

Svart Trumpetsvamp..tidigt?

gegge

11 aug 2016 kl. 11:07

Hej.  Någon som hittat Svarta trumpeter än.?

0 648 visningar
4 svar

Hej alla svamplovers.

Nickanpickan

10 aug 2016 kl. 17:59

Hittade dessa svampar mellan Marma och Karlholmsbruk. Tallskog och rätt mörkt med mossa och lite blåbär och lingonris runt, rätt fuktig mark, satt i små klungor.doftar inte så mycket. Oversidan är matt och kaffelattefärgad och väckig/ maskig på foten och upp.

Sedan hittade jag en väldoftande svamp som växte i mossan och satt fast med foten i en gammal trädgren. Översidan ser ut sommocka och känns som det oxå.
Någon som vet vad dessa sorter heter

0 803 visningar
6 svar

Har jag hittat grynsopp?

Hampus

8 aug 2016 kl. 15:57

Hittade denna under en tall på gräsmattan utanför huset, norr om Stockholm. Har jämfört med min svampbok och grynsopp är den mest lika, seg och lätt avtagbar hatthud som är något slemmig våt. Dock ingen vit saft från sporterna.

0 747 visningar
2 svar

Är detta snöbollschampinion?

Sture hobro

10 aug 2016 kl. 18:09

Osäker

0 599 visningar
2 svar

Snöbollschampion?-mitt i matlagningen

A&N

23 aug 2006 kl. 22:25

mitt i champinjonlagandet hittade vi champisar med pyttepyttesmå hål, är det alltid maskangrepp eller kan det vara nåt annat?

svampen luktar urmums, och är väldigt fin annars

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone