Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 402 visningar
0 svar

Misstag fryst kantarellskörd före förvällning

Martin J

2 aug 2016 kl. 15:40

Vår dotter var lite för snabb med att lägga kantarellerna i frysen
Är det bara att slänga eller kan jag förvälla efter infrysning?

0 752 visningar
1 svar

Ticka på sälg?

Joakim Wester

2 aug 2016 kl. 07:57

Hej

Hittade denna ticka på en mer eller mindre död sälg häromdagen, tänkte fråga om någon har en aning om vad det kan vara? Min nuvarande närmsta gissning ligger på svavelticka. Den hittades i en barrblandskog i mellersta uppland.

0 501 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp

Patricia

30 jul 2016 kl. 10:52

Växer i min trädgård under äppelträdet

0 450 visningar
1 svar

KJ inventering

Totte

31 jul 2016 kl. 23:16

Hej är det ok att köra en slinga med var i landet KJ börjar poppa upp?
Vi har ju gjort det tidigare år….

Jag har inte sett någon KJ än i Hyssna Marks kommun där jag brukar hålla till…..
Hur ser det ut för er andra?

0 852 visningar
4 svar

Spindelskivling?

Thekingdom

31 jul 2016 kl. 00:02

Har plockat i gran/tallskog.

0 894 visningar
11 svar

Vad är det här för skivling?

Johanna

31 jul 2016 kl. 18:04

Den här svampen växte i Bohuslän inder en björk. Alla svamparna plockades o närheten av varandra. Täcktes ibland nästan helt av gräs.

Gulbeige på ovansidan hatten, längst ut i kanten “randig”. Foten och skivorna har samma gulvita färg.

0 563 visningar
1 svar

Vilken svamp är det?

Oskar 15år Småland

31 jul 2016 kl. 21:09

Denna svamp växte i samma skog, en tall och granskog. Fast denna växte i en sandhåla. Tycker den liknar en kremla, men jag har också varit inne på nån musseron. Kan bara inte komma på någon svamp som växer i sand. :P. Vilken kan det va?

0 774 visningar
6 svar

Mandelkremla?

Daniel

31 jul 2016 kl. 11:10

Kan detta vara en mandelkremla? Växte i blandskog med övervägande tallar. Smaken var mild.

0 458 visningar
2 svar

åt svamp giftig ?

olssonseav

30 jul 2016 kl. 20:26

autistike son år lite av denna svamp blir inte klok på vad det är . den växte på en konsgjord kulle mellan en skog lekplats . skogen är blandskog med ekinslag

0 400 visningar
0 svar

min son tog en smakbit blir inte klok på vad det är

Eva Olsson

30 jul 2016 kl. 20:19

gräsmatta vid lekplats de har byggt en kulle blandskog med inslag av ek

0 511 visningar
2 svar

Är den goda matsvampar?

Julia

30 jul 2016 kl. 17:08

Jag hittade den i Norrtälje, under tallar och nära blåbär och hallon

0 496 visningar
2 svar

Det blev bara rött.

jörgen

30 jul 2016 kl. 13:33

Hur mycket jag än skrapade.

Måste väl vara rosenticka.?

0 426 visningar
0 svar

Vilka svampar är den?

Julia

30 jul 2016 kl. 17:11

Norrtälje under tallar

0 385 visningar
1 svar

Vad är detta

annakarins

29 jul 2016 kl. 19:14

Denna hittade jag längs en skogsväg i Mangskog Värmland

0 1013 visningar
1 svar

fingersvamp?

LL

29 jul 2016 kl. 20:36

Hittade denna på vad jag tror är en död ek (såg mest bok i närheten dock), i skåne.
liknade på avstånd Igelkottstaggsvamp men liknar på närmare håll mer någon typ av Koralltaggsvamp
någon som vet mer?
ätlig?

0 448 visningar
3 svar

I min trädgård

Tinachristina

26 jul 2016 kl. 09:51

De här växer hos mej, undra vad det är och om de är ätliga?
Tacksam för möjligheten att få ställa frågan så här! :-)

0 639 visningar
5 svar

Svavelgul slöjskivling?

KNEjk

25 jul 2016 kl. 14:28

Är det här Svavelgul slöjskivling? De växte på en stubbe i blandskog.

0 667 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

KnutteN

28 jul 2016 kl. 20:36

I lövskogen i Skåne i backig terräng hittade jag denna svamp och nu undrar jag om det finns någon här som kan hjälpa mig. Tack på förhand

0 628 visningar
2 svar

Vad är det här för sopp?

Terisa

25 jul 2016 kl. 21:34

Hittade den här i mitten av Sverige, växte i ett brant dike i en blandskog. Vill veta om den är god att äta.

0 522 visningar
4 svar

Taggsvamp

Kapten Hammock

20 aug 2011 kl. 09:05

Blir inte riktigt klok på den här. Växte i en ekdunge. Smakade tyvärr inte på den.
Hydnellum compactum?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone