0 2878 visningar

15 svar

Brun Kamskivling

Leffe

13 aug 2009 kl. 22:05

Lite knepigt det här. Plockade många av den idag. Vad jag förstår är den mycket omtyckt i Thailändska köket. Men när jag läste om den, fick jag veta: Inte giftig, men hör inte hemma på köksbordet. Jag tycker själv den är mycket god. Men då är den tillagad på thailändskt vis. Som ingridiens i olika soppor. Någon som vet om mera om denna svamp.

0

RasBohlin

13 aug 2009 kl. 23:09

Inte för att jag vet så mkt om den, mer än att den alltid verkar finnas i mängder även om det inte finns annan svamp så långt ögat kan nå... Så det är idé att ta hem dem tycker du??
Har bestämt hört att flugsvampar gör sig utmärkt i soppor, som du säger!

0

Irene A

13 aug 2009 kl. 23:15

Var har du fått den informationen ifrån, att brun kamskivling hör hemma i det thailändska köket?

0

Leffe

14 aug 2009 kl. 00:04

Jag har en Thailändsk flickvän och många vänner från Thailand. Dom äter den gärna och tillagar den på ett gott sätt. Men det blev kanske lite fel när jag skrev Thailändska köket. Tror knappast dom äter den svampen i Thailand. Men dom känner till en i sitt hemland som påminner både om smak och utseende. Men ok, Brun Kamskivling verkar inte så poppis här (-_-)

0

Irene A

14 aug 2009 kl. 00:18

Leffe, jag hoppas att dina thailändska vänner inte försöker sig på att äta fler svampar från våra marker som “påminner” om det de äter i Thailand.
Jag hoppas exempelvis att ni inte hittar lömsk flugsvamp som så många thailändare har förväxlat med den svamp de känner till - med dödlig utgång.

Den art som odlas och säljs på torgen i Ostasien är en slidskivling som heter Volvariella volvacea.
Kolla upp arten på webben, och informera dina vänner noga om att den inte finns här, och att den har en dödligt giftig dubbelgångare hos oss!

0

Leif

14 aug 2009 kl. 02:24

Tack för rådet. Dom känner till de giftiga. Vi plockar bara karljohan Kantareller, Blodriska..Nu vet vi ochså att också att brun kamskivling inte är giftig. Den verkar inte falla alla i smaken. Men är den lätt att förväxla, så skall jag upplysa dem om det. Tack för rådet.

0

Lill

14 aug 2009 kl. 07:29

Träffade en gång några Thailändare i skogen som sa att de trodde att alla svampar som växer i Sverige går att äta.
Visst var det en Thailändska som dog förra hösten efter att ha ätit giftig svamp?

0

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 08:18

Lill, förmodligen hade hon förväxlat lömsk flugsvamp med den odlade svamp som Irene nämner.

Om vi bortser från förväxlingsrisker etc, är den nåt att ha, kamskivlingen? Rättfärdigar smaken risken?

0

Leif

14 aug 2009 kl. 09:56

Hej Lill! Vi känner till att en thaitjej dog av att äta svamp. Hon och hennes kompis förväxlade och åt lömsk flugsvamp. Jag och mina vänner plockar bara kända matsvampar som Kantarell, Karljohan, Blodriska. Svamp vi inte känner till kollar vi på nätet. Därför vet jag att Brun Kamskivling inte är giftig. Men rekomenderas att inte ätas pga smaken. M.a.o ingen matsvamp.  Men kan den tillagas gott, är det väl ingen fara. Dssutom tror inte alla Thailändare att all svamp i Sverige går att äta. De är duktiga på mat. Jag och mina vänner chansar inte.

0

Bo E

14 aug 2009 kl. 10:56

Jag har aldrig haft något emot kamskivling.
I min barndom kallade vi den “ringlös flugsvamp” och jag har lärt mig att den och den rodnande flugsvampen är de enda flugsvampar som är användbara matsvampar.
Numera tar jag den mer sällan, för jag tycker den är lite för sladdrig i konsistensen.

Vore intressant med ett thailändskt recept, så kan man ju pröva den på det sätt ni tillagar den.

Just nu är det förutom kantareller väldigt gott om kamskivling i markerna.

0

BirgittaD

14 aug 2009 kl. 11:07

Utav hävd och kanske fördomar äter jag inte amanita av någon sort, vilket kanske är synd eftersom det bara är kamskivlingar, rodnande flugsvamp. gallsopp, kantareller och kremlor det finns gott om i år.Jag har aldrig plockat och ätit så mycket kremlor på en säsomg tidigare. Dessutom har jag inte torkat dom tidigare. Hoppas nu på lite fler sorter, det har faktiskt kommit 30 mm regn de sista 4 dagarna. Nu skiner solen igen i ett par dagar så vi får se.

0

leffe

14 aug 2009 kl. 22:00

Tack Bo! Jag kommer med recept senare…Den är faktiskt god om man tillagar den rätt. ha det gott

0

Leif

14 aug 2009 kl. 22:03

Forum är ok. Ett härligt sätt att prata om ditten och dattan. Sarkastiska människor gillar jag inte, och inte du heller tror jag. Ät gärna flugsvamp om du vill. Det gör inte vi.

0

MariaW

14 aug 2009 kl. 23:34

Jag har kamskivlingar i gräsmattan snart, återkommande varje år bruna och orange. Brukar låta dem växa ut och se vackra ut sen får gräsklipparen äta svamp. Är det bara jag som har i ryggmärgen att man inte äter flugsvamp (ringe ller inte)?

0

Leif

15 aug 2009 kl. 10:34

hej. nejdå, ingen ring.

0

Jojo

4 aug 2016 kl. 18:05

Ringar kan lossna från flugsvampar ibland när jag är ute i skogen och pillar på svampen för att se vad det är så har det hänt att ringarna lossnar. Så att ringen saknas är ingen garanti.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone