Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 636 visningar
0 svar

När kan jag plocka murklor i södra Dalarna

Marie

26 apr 2016 kl. 09:13

När kan jag plocka murklor i södra Dalarna? Hur hanterar jag dem sedan på ett korrekt sätt?

0 914 visningar
3 svar

Vilken svamp ?

Frank

23 apr 2016 kl. 09:28

Hittade igår i Hallsberg den här svampen. Blandad skog. Jag tror att det finns flera liknande svampar men den här tydligen växer tidigt på våren. Någon förslag ???

0 1801 visningar
4 svar

odla toppmurkla ??

den danske svampe

20 maj 2010 kl. 15:00

kan man odla toppmurkla ? en mycket kænd restaurang hævdar det, jag tvivlar. någon som vet ?

0 1088 visningar
6 svar

Svamp i Landsbro, Vetlanda kommun

Gunilla Wigström

12 apr 2016 kl. 00:44

Är det en Mönjeskål?

0 1157 visningar
3 svar

Behöver hjälp med tickor

Hildingsson

18 apr 2016 kl. 15:41

Jag var ute i ett naturreservat med gammelskog i norra Småland i förra veckan. Jag hittade två svampar jag behöver hjälp med att artbestämma. Tyvärr tog jag väldigt dåliga bilder på dem vilket gör min fråga mer utmanande.

Den ena arten (1 bild) kan vara gransotdyna men jag är osäker. Den växte på en stående död gran, var resupinat, svart (lilaskimrande) i färgen och kornig i ytan, storlek 10x10 cm och ca 2 cm tjock. Finns det några tänkbara alternativ till gransotdyna?

De…mer…

0 530 visningar
4 svar

Orange ludd som är vackert i mikroskop.

janyolsson

15 apr 2016 kl. 18:34

På murknande lövved växte denna svamp. Inga basidier hittades så detta kanske är ett konidiestadium. Eftersom den mikroskopiskt har ganska anslående karaktärer kanske någon har förslag på vad det kan vara. På de mikroskopiska bilderna är ett skalstreck 1 mikrometer.

0 2193 visningar
29 svar

Sprängtickor eller?

"JAS" Helsingborg

12 jan 2008 kl. 20:13

är de 2 första åxå sprängtickor eller vad? Troligtvis på boklåga.

0 713 visningar
3 svar

Vinterskivling och Ostronmussling?

makesson

18 apr 2016 kl. 21:06

Får dessa plågade små svampar till vinterskivling…
Någon som vill bekräfta? :-)
På en lövträdslåga…

0 546 visningar
2 svar

Art??

JonasO

18 apr 2016 kl. 22:18

Hej, går det utifrån bilden ange vilken art det rör sig om? Växte i relativt öppen granskog med gräsvegetation i bottenskiktet och i anslutning till en sjö.

0 484 visningar
6 svar

Goliatmusseron

Daniel

10 apr 2016 kl. 12:42

Hej någon som hittat goliatmusseron i närheten av stockholm? Gärna närmare järfälla,kungsängen eller enköpings håller. Eller är det för ovanligt här?

0 501 visningar
3 svar

Dekorerad bombmurkla

JanAUppsala

14 apr 2016 kl. 18:47

Årets tredje helnya bombmurkellokal hittade jag idag, hos en helny, ännu helt lyckligt ovetande markägare.  Vad jag undrar över, är vad de pyttesmå, dekorativa figurerna är för något! Någon som vet? (Bilderna ville tyvärr inte bli bättre idag)

0 1173 visningar
2 svar

Skålsvamp eller skålmurkla?

janyolsson

15 apr 2016 kl. 18:08

För några dagar sedan hittades dessa sporsäcksvampar på murken granlåga i kanten på Hunneberg. Vid mikroskopering hittade inga sporer i sporsäckarna. Ingen amyloid reaktion noterades. Kan någon ge ett tips på vad det kan vara?

0 1066 visningar
1 svar

Svamp eller alg?

janyolsson

15 apr 2016 kl. 18:15

Trots omfattande biologisk utbildning kan jag skamligt nog inte ens avgöra om detta är svamp eller alg. Växte på murken granlåga. Har någon förslag på vad det kan vara?

0 514 visningar
1 svar

Skumt?

hote

9 apr 2016 kl. 23:59

Skåne

0 812 visningar
0 svar

Skålsvamp på ek

Jon

11 apr 2016 kl. 12:02

Fann denna på ek utanför Uppsala. Förslag? Tänker mig nån hårskål, typ barkskål, men vet inte om den går på ek.

0 1093 visningar
8 svar

Ticka på klibbal

DanI

23 sep 2015 kl. 09:21

Funnen idag på högstubbe av klibbal. Tacksam för tips på art!

0 664 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Anders C

24 mar 2016 kl. 19:31

Hittade dessa i en gammal hagmark, numera överväxt med alm, ask, hassel och lite björk. Kalkrik jord. I Latorpsbruk utanför Örebro.

0 714 visningar
1 svar

Fläckticka ?

NisseJ

3 apr 2016 kl. 21:44

Kan detta vara en fläckticka, Skeletocutis nivea ?  Tickan växer på en tunn och torr askslystam liggande på marken.Den finns på stammens hela längd, c:a 75 cm.

0 702 visningar
2 svar

Frysa råa kremlor?

Kisko

28 mar 2016 kl. 14:41

Hej

Jag har en fråga, läste i en bok att man kan frysa råa karljohan och kremlor, är det någon som har fryst råa kremlor , går det bra eller blir de beska kanske efter en tid? Om ni kan dela med oss era erfarenheter skulle jag vara tacksam.

0 560 visningar
2 svar

Skinn på ekgren

NisseJ

28 mar 2016 kl. 19:29

Kan någon säga vad detta är för skinn? Växer på en död nedfallen ekgren. Utbredningen är c:a 1 meter på grenen. Är det gråskinn, Peniophora quercina? Tacksam för alla synpunkter på detta förslag.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone