Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 645 visningar
4 svar

Mager skörd

PH

21 okt 2015 kl. 22:49

Några små vita svampar på ett dött träd och så en liten väldigt seg svamp, vet någon vad det kan vara?

0 390 visningar
2 svar

Trattisar lr trumpeter?

Jenny Värmland

24 okt 2015 kl. 19:23

Jag har så svårt med skillnaden på dessa.
Kan ni hjälpa mig!?

Vad kom jag hem med idag?

0 322 visningar
2 svar

Skogsriska?

Arvid

24 okt 2015 kl. 16:45

Hittade idag på Söderåsen, växandes i lövskog. Kan det vara skogsriska?

0 369 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Arvid

24 okt 2015 kl. 16:50

Min vän menar den här är ätlig, men jag hittar den inte.

0 1100 visningar
1 svar

Röksvamp som växte på stubbe

Mikael, Finland

24 okt 2015 kl. 00:32

Den här röksvampen växte på en stubbe. Vet någon vad det är?

0 501 visningar
0 svar

Cortinarius sp

stuwes

24 okt 2015 kl. 15:54

Siksundsöhällan, Kalix kommun. Kalkbarrskog när havet. Grovväxt spindelskivling, hatt 15 cm på den största med grov fot och kraftig knöl. Börjar bli för gammal för att kunna bestämmas.

0 276 visningar
0 svar

Vilken spindling?

Mikael, Finland

24 okt 2015 kl. 13:11

Vad kan den här spindlingen heta?

0 258 visningar
0 svar

Vit hattmurkla

svampbob

24 okt 2015 kl. 03:00

södra skåne

0 544 visningar
4 svar

Hjälp med att identifera svamp

Smaland

23 okt 2015 kl. 14:26

Växer i gräsmattan runt ett äppelträd. Dyker upp i September-Oktober varje år. Finns blandad lövskog i närheten.
Växtplats: Växjö i Småland

0 323 visningar
6 svar

Help

John

22 okt 2015 kl. 19:07

Blir glad om ni kan identifiera denna svamp. Jag har tyvärr inte ett bättre bild. Tack

0 246 visningar
2 svar

En bild till!

Zynthomen

21 okt 2015 kl. 15:41

Här kommer en bild till på skivlingen!

0 291 visningar
3 svar

Är detta Honungsskivling?

Zynthomen

21 okt 2015 kl. 15:35

Hejsan! Undrar vad detta är för skivling?

0 337 visningar
5 svar

Slöjskivlingar

Daniel

21 okt 2015 kl. 18:52

Jag har nu varit modig i skogen har provat vad jag tror är rökslöjskivling och svavelgulslöjskivling, jag undrar nu finns det något tvär säkert sett att se att det verkligen är en slöjskivling och inte någon annan skivling på den svavelgula tyckte jag mig kunna se “slöjan” men är osäker på om det var det glömde dock ta bild på den… :P

0 293 visningar
2 svar

Can anyone identify please?

MGardars

21 okt 2015 kl. 14:25

I found these in Bokskogen, Torup, Skåne on 20 Okt.
Can anyone identify them?

0 465 visningar
3 svar

Eksillkremla??

Rovingfry

21 okt 2015 kl. 16:41

Hi again,

Anyone know if this is Eksillkremla? Or if not is it another kind of edible Russula?

Tack

0 266 visningar
3 svar

Smak???

nybörjare

21 okt 2015 kl. 15:59

Jag har funderat på detta med smaker som hos kremlor tex skarp smak som beskrivning säger inte mig mycket. Bara för att någon ha bestämt att en viss kremla smakar si och så betyder inte att alla kommer tycka samma. Hur är den skarpa smaken? är det någon som kan ge en bättre föklaring? vet att det är svårt.

0 321 visningar
0 svar

Märklig ramaria

pallinalf49

21 okt 2015 kl. 16:34

På Ekerö i en skog nära Svartsjö ramaria med underligt utseende, först tänkte jag det är någon form av missväxt men sedan fann jag två ytterligare fruktkroppar med samma utseende 100-150 meter från den första så jag undrar??? Fotade med telefon färgen är mer gultonad än bilderna.

0 292 visningar
5 svar

Confirm species

Rovingfry

20 okt 2015 kl. 18:03

Hi,
I’m quite new to mushrooming and finding my way with new species and was hoping that someone might be able to help confirm (or not) the 2 species I picked today.

I think the first is Citronlemskivling and the second I think either Fjällig taggsvamp or Motaggsvamp. Both found in mixed but predominantly spruce forest.

It would be great to get some opinions on them and also if anyone has thoughts on whether they are good to eat or not, if they are what I think they are then I know they are e…mer…

0 592 visningar
4 svar

Är detta en kremla

anita

15 okt 2015 kl. 13:39

Är detta en kremla har satt ihop bilden för det går ju bara lägga en bild
och tittade bara en i dag tack Anita

0 459 visningar
2 svar

torr svamp liknan rabarbersvamp

Daniel

19 okt 2015 kl. 20:30

plockad i blandskog. mest granar,tallar/lärkar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone