Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 805 visningar
2 svar

Ob. Trädsvamp

HakanBrakan

5 okt 2015 kl. 22:12

Denna bild är tagen i Ekeby qvarn vid Storvreta (N.Uppsala) nära fyrisåns strand på en sågat timmer. Vet därför inte vilket trädslag. Vanliga trädslag är annars Al, björk och gran där. Ganska spröd och luktade väldigt gott. skulle vilja ta ett bett.

0 1890 visningar
12 svar

Hav av rökslöjskivling?

Daniel

8 okt 2015 kl. 11:21

Kan detta vara rökslöjskivling?

0 479 visningar
2 svar

vilken svamp?

sönnarslöv

9 okt 2015 kl. 19:29

Hittade den i östra sönnarslöv skåne där den växte i blandlövskog ( mest bok)

0 528 visningar
2 svar

Närbild av den okända svampen

Sture Hogmark

8 okt 2015 kl. 22:00

Svampen vid Dannemorasjön i närbild

0 444 visningar
0 svar

Glansriska

stuwes

9 okt 2015 kl. 15:40

Näringsrik granskog söder om Skellefteå, Västerbotten. Något mörk i bilden. Fördjupad hatt med en liten puckel. Skivorna av fotens färg

0 997 visningar
3 svar

Svarta fläckar på trattkantarell

A

8 okt 2015 kl. 22:01

Flertalet av de trattkantareller jag plockade idag i Stockholmsområdet visade sig vid rensning ha svarta fläckar (några mm i diameter) på foten och i vissa fall hatten. Vad är det och är det farligt? Tror inte vi haft frost här ännu

0 517 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp? Ca 25 cm i diameter,

Sture Hogmark

8 okt 2015 kl. 21:58

Vad är detta för svamp? Ca 25 cm i diameter, växer på en kullfallen gammal ek intill Dannemorasjön i Uppland

0 636 visningar
1 svar

Svart Trumpetsvamp

Putte

8 okt 2015 kl. 21:21

Tjenare!

När jag var bosatt i Stockholm, så fanns det alltid en skog jag brukade vandra i väldigt mycket.
Kunde alltid hitta stora mängder med trattkantareller och kantareller, dock under 2006 hittade jag för första gången svart trumpetsvamp, växte under en gran och fick ihop cirka tre kilo.

Sökte igenom skogen gång på gång men hittade aldrig svart trumpetsvamp någonsin igen.
Följande år gick jag alltid tillbaka till samma gran och där växte de, samma visa år efter år.

Bor ...mer…

0 445 visningar
0 svar

Tagging?

Lars-Erik Nilsson

8 okt 2015 kl. 22:10

Borlänge, Dalarna. Växer på grov granlåga i skog. Rätt stor, 5-6 dm2. Lite “taggiga eller fransiga”
taggar.

0 428 visningar
2 svar

Vad är detta?

Sverre L

8 okt 2015 kl. 12:00

Hittade denna och ett stort antal likadana vid en skogsbilväg på en sluttning utanför Järpen i Jämtland. Är hyfsat kunnig på svampar, men denna har jag aldrig sett förr. Hittar inte den i någon av mina svampböcker heller. Skulle uppskatta att få veta vad det är.
Med vänlig hälsning
Sverre Launy

0 540 visningar
4 svar

Hjärtlig svamp

Bersa

7 okt 2015 kl. 21:31

Hittade några exemplar av denna för mig okända svamp väster om Lerum.
De växte i rätt torr barrskog med lövskog i närheten dessutom med ett våtdrag ganska nära där det växte öronmusslingar och trattkantareller.

0 633 visningar
4 svar

Mystisk svamp

PH

7 okt 2015 kl. 17:59

Nytt försök det vore kul om någon vet vad det är, tack

0 574 visningar
2 svar

Kärrskäggriska?

SvenD

7 okt 2015 kl. 17:52

I fuktig mossa och gräs i lövskogskant. Ca 5 cm. Stark smak. Bräcklig, ihålig fot.
Svårt att få fram någon vätska (men en riska är det!).

0 633 visningar
1 svar

Gräsmattssvamp

Micke2

7 okt 2015 kl. 18:34

Den här svampen växte på en gräsmatta. Vet någon vad det är?

0 803 visningar
9 svar

Svamp i blandskog

KristerL

5 okt 2015 kl. 19:57

Denna svamp växte på en skogsstig omgiven av blandskog. Tacksam för hjälp med arten.

0 503 visningar
3 svar

Fjällskivling 12 mm

SvenD

6 okt 2015 kl. 22:09

Hittad i mossa i blandskog. Färgen är mörkbrun på fjällen. Utvecklad ring på foten.
Största ex 12 mm. Fotot inte det allra bästa men färgerna stämmer.

0 528 visningar
1 svar

vad är detta

anita

7 okt 2015 kl. 12:16

så här växer dom

0 482 visningar
1 svar

Koralltaggsvamp?

buff

7 okt 2015 kl. 13:07

Hittad igår i Helsingborg. Förstår mig inte riktigt på hur forumet funkar efter förnyelsen, så ber om ursäkt om det blir fel.

0 454 visningar
2 svar

vad är detta

anita

7 okt 2015 kl. 12:15

undrar vad detta är det är väl inte trattkantareller

0 626 visningar
2 svar

Skillnad i smak på olika riskor?

Daniel

7 okt 2015 kl. 09:15

Jag har precis provat vad jag skulle säga var 2 blodriskor, tyckte dem var riktigt goda. men när jag läser om riskor så är det 3 sorter som ger en morots färg i snitt. det jag undrar är hur stor är skillnaden i smak mellan ex blodrisk,läckerriska grönfläckig vinriska?

sen undrar jag varför man säger att den blöder det droppar ju inte direkt saft från dem:p

Blodriska - saknar vanligen gropar i foten.
Grönfläckig vinriska - blöder en morotsfärgad saft som efter 5-10 minuter ö...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone