Hej! Leg veterinär m sorg i hjärtat. 2 av mina hundar förgiftades igår, 1 av dem dog. Vi misstänker svamp från trädgården/liten skogshundhage. Jag har gott om bilder men begränsad svampkunskap. Jag är mycket tacksam för hjälp att identifiera svampsorterna på bilderna, kan skicka närbilder om ni vill.
Beklagar, det var tråkigt att höra.
Panterflugsvamp (de mittersta överst på första bilden, med vita prickar) är en trolig kandidat. Innehåller kraftiga nervpåverkande gifter som är potentiellt dödliga för hundar.
Alternativet är att de fått i sig någon trådskivling (släktet Inocybe) eller trattskivling (släktet Clitocybe), som är vanliga i gräsmattor och trädgårdar. Dessa är mindre i storleken och svåra/omöjliga att artbestämma efter bilder. Innehåller ämnet muskarin som är kraftigt nervpåverkande och har orsakat dödsfall hos hundar.
På nedre bilden finns någon spindelskivling, och eventuellt kan det vara en trådskivling (de som ligger 4 i rad på höjden i mitten på bilden) men det är svårt att säga enbart efter bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.