Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 405 visningar
6 svar

Vinterskivlingar etc...?

lisianthus

8 dec 2014 kl. 12:26

Hej!

Kan någon hjälpa till att identifiera svamparna på bilderna? Jag har hittat dem igår nära tallar (inklusive stubbar)och björkar.

Tack så mycket…

0 330 visningar
11 svar

Hydnellumhjälp

Skogsfrun i Obbola

5 dec 2014 kl. 13:05

Har ni tips på vem man kan vända sig till om man har problem med artbestämning av en marktaggsvamp (Hydnellum)?

0 321 visningar
2 svar

vintermussling eller Crepidotus-art?

Linnea Helmersson

7 dec 2014 kl. 19:08

När den här bilden togs var jag säker på att det var en vintermussling vi fotade, men sen i efterhand blev jag osäker eftersom skivorna har så mycket färg. Men det kan också vara ljuset som ger en lite falsk färg. Vad tror ni?

0 256 visningar
2 svar

artbestämnngs hjälp

Jeannie

8 dec 2014 kl. 08:35

Hej

Vet någon vad det här kan vara växer på död tall

0 310 visningar
0 svar

gratis julklapp

klas jaederfeldt

7 dec 2014 kl. 13:19

köp och läs http://www.bokus.com/…/stora-svampboken-med-uppdaterad-tic…/
Julklapp i förskott till er som köpt stora svampboken, tänker köpa den eller bara vill ha julklappen ändå, här kommer alla de svampar som jag inte fick plats med i boken för gratis nedladdning gå in på min hemsida http://www.jaederfeldt.com/klas/ http://www.jaederfeldt.com/klas/ sista i vänstra kolumnen, klicka och följ föreskrifterna,
lycka till klas

Stora svampboken…mer…

0 351 visningar
5 svar

trattkantarell?

Daniel

6 dec 2014 kl. 18:56

Är det någon ide att gå ut i skogen imorgon och leta trattkantareller? Jag undrar för jag hittade en gul kantarell idag

0 291 visningar
4 svar

Anyone knows the name of those little guys?

Sandra

30 nov 2014 kl. 18:33

I found this early October in Ludvika.
Anyone knows the name and if it is poisonous?
Thank you!

0 298 visningar
0 svar

Boden Sept -15

Totte Gbg

5 dec 2014 kl. 15:43

Hej
eventuellt ska vi bila till Boden/Luleå nästa år i början av september o har lite frågor/funderingar som jag kanske kan få svar/tips på här.

Vi åker från Gbg så dels undrar jag om tips på två till tre trevliga övernattnings ställen på vägen dit o kanske några andra förslag på stop på hemvägen.

Några tips på sevärdheter längs vägen som man inte får missa?

Hur är svamptillgången vid den tiden ungefär vad kan man förvänta sig hitta?

Nåt jag glömt ...mer…

0 554 visningar
2 svar

Gröppa?

Kjetil

4 dec 2014 kl. 11:45

Kan detta vara labyrintgröppa?

0 319 visningar
6 svar

Artbest.hjälp Någon dyna?

Lena Hansson

2 dec 2014 kl. 17:57

På lindlåga.
Glömmer ofta, i södra Bohuslän, kustnära.

0 311 visningar
7 svar

Mera skivlingar

Kjetil

1 dec 2014 kl. 17:22

Går det ut från dessa bilder ange art på dessa tre?

0 453 visningar
1 svar

Tickor

Kjetil

3 dec 2014 kl. 21:38

Bild 1: på björk
Bild 2: på lövträd
Bild 3: på lövträd

0 278 visningar
1 svar

Märklig syn idag

Jan A, Uppsala

2 dec 2014 kl. 17:26

Någon m upp på en barkfri högstubba av tall på hygge lyste en stor, ”svart”, begagnad, lysande orangerödbent skivling, hattdiameter bortåt 20 cm.
Bilderna av olika skäl urusla – men talande!  Vad kan det vara? 

0 305 visningar
2 svar

Vaxskivling

Kjetil

2 dec 2014 kl. 22:24

Bild 1: Växte tillsammans med scharalakansröd och blodvaxing. Vad kan det vara?
Bild 2: i samma biotop växte även denna.

0 334 visningar
0 svar

Artbest.hjälp orange vedsvamp

Lena Hansson

2 dec 2014 kl. 20:55

Funnen på eklåga i mager ek och bokskog. Guddehjälm Nat.res, Kungälvs kommun, 2 nov.

0 875 visningar
0 svar

Artbest.hjälp silkesrödhätting?

Lena Hansson

2 dec 2014 kl. 19:31

Kan dessa vara silkesrödhätting? Finns två var. efter vad jag kan förstå.

0 268 visningar
2 svar

Artbest.hjälp Hätting?

Lena Hansson

2 dec 2014 kl. 17:41

I en torrbacke mot berg, gräs och en.

0 260 visningar
2 svar

På ek

Kjetil

2 dec 2014 kl. 17:37

Växte på kraftig liggande ek. Någon som vet?

0 457 visningar
7 svar

Tricholoma

Karin W

16 nov 2014 kl. 17:17

Jag vet inte om det är ett ovanligt bra år för Tricholoma eller om det bara är jag som fått upp ögonen för dem. De här två arterna är från idag från ett skogsbryn=vår tomt.

Serie 1: Luktar rättikartat och väldigt starkt (var tvungen att slänga ut dem). Smaken är skarp. Den växte i grupper/ringar på flera ställen, troligen med björk men där fanns också ek, asp och gran. Borde väl vara rättikmusseron, T. stiparophyllum?

0 366 visningar
0 svar

Artbest.hjälp, mussling? på björk

Lena Hansson

2 dec 2014 kl. 15:59

Dessa små, ca 15 mm breda, på björkkvist. Från den 28 okt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone