Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 258 visningar
5 svar

Artbestämning

Petter N

22 dec 2014 kl. 10:49

Denna svamp växer nu i rätt stora kvantiteter på mina svampjaktmarker utanför Gbg. Vad är det? Är den ätbar?

0 539 visningar
4 svar

stor flåhätta

Linnea

19 dec 2014 kl. 11:56

Hej

Kan detta vara stor flåhätta? Den är fotad i Göteborgstrakten.

0 271 visningar
2 svar

Färgfråga

SvenD

20 dec 2014 kl. 22:54

Bland klyvblad, vinterskivlingar, ostronmusslingar och grönmusslingar
på uppsågade trädstammar hittade jag dessa färgfläckar. Är det en svamp eller någon som markerat timret med färg? Fläckarna fanns lite här och där.

0 251 visningar
4 svar

Kantareller en månad i kylen

Alva

12 dec 2014 kl. 13:11

Hej! Jo, jag har nämligen en bortglömd låda med lock fylld av blandat tratt-och höstkantareller som legat i kylen i en månad. Kantarellerna ser felfria ut, och mycket aptitretliga. Äta eller inte äta?

0 361 visningar
2 svar

Rökslöjskivling?

Petter N

18 dec 2014 kl. 21:24

Hejsan!

Premiärskriver på detta forum oh undrar om detta är en enorm Rökslöjskivling eller nåt helt annat?

0 321 visningar
2 svar

Bestämningshjälp lökspindling

Linnea

18 dec 2014 kl. 16:53

Är det någon som kan säga något om den här lökspindlingen utan mer info än bilden? Har fått bilden av en vän, så jag vet tyvärr inget om den.

0 299 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Victor Franzén

18 dec 2014 kl. 15:58

Hej!

Har kommit i kontakt med en svamp i ett bostadsområde i Helsingborg.

Svampen började växa på en stubbe i rabatten. Efter att stubben tagits bort så började den växa agressivt på ölandstoken och tar död på den efterhand.

Någon som vet vilken sorts svamp det rör sig om?

Tack på förhand!

0 265 visningar
2 svar

sopp utan namn

SvenD

17 dec 2014 kl. 15:33

Nu när det verkar vara lite stiltje bland insändarna kanske det kan vara på sin plats att damma av gamla olösta fall från årets svamphöst. Jag bidrar med denna sopp hittad i slutet av aug i park med ädellövträd. Förslag alltifrån bittersopp, flamsopp till någon rutsopp gavs. Själv var jag inne på B. rubellus. Trevligt om någon vill kommentera!

0 379 visningar
3 svar

Ticka

Mikael

16 dec 2014 kl. 15:45

Vad kan det här vara?

Naturreservatet hallebergs rasbranter utanför Trollhättan.

0 349 visningar
2 svar

Kötticka?

Kjetil

15 dec 2014 kl. 17:42

Kötticka eller trådticka eller—-?
På liggande stam (ingen bark), kan tyvärr inte säga säkert vilket träd men trolig gran.
Ö i Mälaren.

0 393 visningar
0 svar

Prata med jultomten

klas jaederfeldt

15 dec 2014 kl. 11:34

köp och läs http://www.bokus.com/…/stora-svampboken-med-uppdaterad-tic…/
Julklapp i förskott till er som köpt stora svampboken, tänker köpa den eller bara vill ha julklappen ändå, här kommer alla de svampar som jag inte fick plats med i boken för gratis nedladdning gå in på min hemsida http://www.jaederfeldt.com/klas/  sista i vänstra kolumnen, klicka och följ föreskrifterna, lycka till klas

Stora svampboken : med uppdaterad Tickbok

Häft…mer…

0 285 visningar
4 svar

Grynskivling och tryffel?

Jonet

12 dec 2014 kl. 10:26

Behöver lite hjälp med dessa. Tror att den första (bild 1 och 2) är Ockragul grynskivling men om man bortser från färgen så tycker jag att den påminner om blågrön kragskivling så det kan ju mycket väl vara något helt annat… någon som kan bekräfta?

Bild tre är väl en rottryffel, men går det att säga vilken art?

Båda svamparna fotades i mitten av oktober i sandig tallskog med lövinslag.

0 708 visningar
5 svar

Vackra vintersvampar

Jan A, Uppsala

14 dec 2014 kl. 20:28

I torsdags 12/12 lyste två snygga saker invid en granstam.  Det var meningen att de skulle följa med hem, men komihåget räckte inte till.  Kanske kan hitta dit igen nu på tisdagshundrundan…
Snygga var de iaf.  Björklöven torde visa storleken.  Taxam för tips!
Surt, sa räven som markerat på en helfärsk granstubbe ngn km bort.  Har aldrig förr sett så många rönnbärsrävmarkeringar som i år.  Måhända gott om ”de inblandade”...!

0 861 visningar
2 svar

Purpurkremla

SvenD

12 dec 2014 kl. 22:33

Visst är det fantastiskt att nya purpurkremlor fortfarande sticker upp vid ekens fot (fotot taget idag). De första visade sig för ca 6 veckor sedan och idag fanns det nya på gång!
Purpurkremlan (R undulata) har en omisskännlig doft av äpple och är ganska stark i smaken. Foten är ofta kraftig och brunfläckig.  nedtill. En vacker svamp! Har bara hittat den vid ek.

0 631 visningar
1 svar

Vintersvampar?

Björn

14 dec 2014 kl. 15:16

Hittade vad jag tror är Vinternagelskivling (vid Årstaviken) samt möjligen Ostronskiviling eller nåt (vid Tekniska Museet) idag. Någon som kan bekräfta? Ville inte plocka svamparna då jag inte tänkte äta dom.

0 251 visningar
1 svar

Vinterskivlingar?

Daniel

13 dec 2014 kl. 12:13

Är alla dessa vinterskivlingar?

0 276 visningar
0 svar

Svampträff i Norge i februari

Mikael

13 dec 2014 kl. 08:23

0 270 visningar
0 svar

Svampträff i Norge i februari

Mikael

13 dec 2014 kl. 08:23

0 910 visningar
3 svar

Hötorget

Jens

13 okt 2012 kl. 17:06

Gick förbi Hötorget i Stockholm idag där de saluför Karl Johan som uppenbart inte är Karl Johan. På avstånd ser de ut som någon sopp, men på närmare håll insåg jag att de var skivlingar. Brun hatt med vita täta skivor/sporer. Foten vit och fjällig. Är det någon av er som har en idé om vad det skulle kunna vara? Köpte en halv svamp av ren nyfikenhet, så bifogar en bild.

0 679 visningar
5 svar

Vilka är svamparna?

Bengt Stridh

2 dec 2014 kl. 19:17

Bifogar bilder på två svampar som hittades på och intill vår tomt utanför Västerås.

Den första växte på uppsågad vedkubbe av ädellövträd (ek eller lind). Fick ett tips om att det kan vara epålettsvamp.

Den andra är en skinnsvamp på sågsnittyta gjort 2005 på nu fallen hägg. 

Vore tacksam för hjälp med artbestämning.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone