Hade jag vetat på morgonen vad jag vet nu; att det skulle komma att ramla ner en massa snö i helgen och framöver, så hade jag nog gått upp några timmar tidigare, till lunden, alltså! Kommer det 15-20 cm snö eller mer, så är nog eftermiddagsfynden kamouflerade för en tid!. (Så blev det!.)
Här är iaf några av de svårräkneliga svartöronen på almlåga.
Den här ganska snyggt mittbenade hjärnan bor på en sen länge nedfallen tallegren och borde väl vara broskkrös, från ovan resp nedan. Jag har dock aldrig förr sett ett så utsökt vackert hjärnlikt. För det kan väl inte vara någon blek form av brunkrös? Såg inte några proviantblödskinn alls uppå den gla grovgrenen, men de kan ha gömt sig…
Det röda på aspen borde vara en grönalg som heter Trentepohlia, troligen Trentepohlia umbrina. De svarta kulorna är apothecierna hos en lav (eller svampdelen av laven om man vill se det så). Skulle kunna vara asplav, men det finns även en hel del andra arter som ser ut så.
Tack Karin! Den röda grönalgen har jag också på vår tomtvårdek. Du döpte den för länge sen…. Där ser den dock “finmjöligare” ut.
Trolig asplav har jag senare sett i meterhöjd på mycket yngre aspar och de såg ut ungefär så här (med sällskap) - i dagsmörker och snöyra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.