Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 352 visningar
3 svar

Vinterskivling?

Craty

23 nov 2014 kl. 16:41

Är detta en vinterskivling? (hoppas det isf min första)

0 348 visningar
1 svar

Skinn

Kjetil

23 nov 2014 kl. 14:30

Bild 1: Mjukskinn
Bild 2-3: Pulverskinn
Stämmer detta?

0 343 visningar
0 svar

Riskor?

Daniel

23 nov 2014 kl. 11:52

Någon som har hittar riskor så här sent på året i stockholm och strax utanför?

0 283 visningar
2 svar

Fingersvamp

Kjetil

14 nov 2014 kl. 22:03

Går det att arta denna fingersvamp?
Växte i tallskog med inslag av gran, förmodligen gammal plantering.

0 392 visningar
6 svar

Musseron?

Jon

21 nov 2014 kl. 14:05

Hagmark, Uppsala, november

0 259 visningar
3 svar

Musseron 4-5?

Kjetil

21 nov 2014 kl. 17:08

Blandskog, gott om gran.

0 272 visningar
3 svar

Musseroner

Kjetil

19 nov 2014 kl. 16:31

Bild 1: I blandskog.
Bild 2: Vid stig i sommarstugeområde.

0 253 visningar
5 svar

Musseron nr. 3

Kjetil

19 nov 2014 kl. 16:34

Växte i blandskog

0 325 visningar
8 svar

Skinn

Kjetil

20 nov 2014 kl. 17:10

Kan detta vara mjukskinn?

0 275 visningar
1 svar

Nya Svampboken

Nybörjare

22 nov 2014 kl. 05:45

I vilka affärer kan man köpa den? när jag googlar får jag bara fram hemsidor där man kan beställa jag orkar inte vänta på det. Vill köpa och få direkt :P

0 249 visningar
2 svar

Två svampar

SvenD

21 nov 2014 kl. 20:29

1. Växer resupinat intill svedticka på en björkstubbe.
2 Liten spindling(?), 2,5-3,5 cm som växer vid foten av en björk.

0 258 visningar
1 svar

Ticka

Jon

21 nov 2014 kl. 17:22

På Salix, Uppsala november

0 390 visningar
3 svar

På dynga

Jon

21 nov 2014 kl. 14:08

Hagmark, Uppsala, november.

0 322 visningar
2 svar

Musseron?

Jon

21 nov 2014 kl. 14:09

Hagmark, Uppsala, november

0 247 visningar
0 svar

Entoloma

Jonet

21 nov 2014 kl. 16:21

Vet att det är svårt utan att se skivorna men kan detta vara en Entoloma. Växte i blandskog på sandig mark.

0 239 visningar
0 svar

Två senhöstölänningar

Crister

20 nov 2014 kl. 21:27

Hej!
De två fotona visar två svampar jag såg på södra Öland idag:
Bild 1: Ser ungefär ut som en liten Omphalina, hattbredd 5-6 mm. Svampen såg helt vit ut i fält (det gula beror på dålig fotografering av mig) och den växte direkt på kvastmossa (parasit?). Vilken kan det vara?
Bild 2: En ljusbrun, mjuk mussling, hattbredd 2-3 cm, till synes helt utan fot. Växte på död, stående askstam i ädellövskog. Tänkte närmast tillhörande släktet Hohenbuehelia, men verkar ej stämma….mer…

0 403 visningar
3 svar

Samp på hägg

Jonas Sundin

19 nov 2014 kl. 13:07

Hittade dessa svampa på en hägg.
Det är även rötangrepp på häggen förmodligen efter frostskador.

0 306 visningar
1 svar

Lavar

Jon

19 nov 2014 kl. 16:47

Vet inte om det är ok att posta frågor om lavar också, men hoppas någon kanske vet vad dessa lavar är för några? Uppsala på sten

0 327 visningar
2 svar

Skivling, Entoloma?

Jon

19 nov 2014 kl. 16:49

Någon som kan hjälpa mig bestämma denna? Entoloma kanske eller? Hagmark utanför Uppsala, november.

0 609 visningar
5 svar

Vilken musseron?

lisianthus

18 nov 2014 kl. 23:36

Hej!

Kan någon hjälpa till att identifiera musseroner på bilderna? Jag har hittat dem under en gran på marken i trädgården igår.

Tack för hjälpen!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone