Jag vet inte om det är ett ovanligt bra år för Tricholoma eller om det bara är jag som fått upp ögonen för dem. De här två arterna är från idag från ett skogsbryn=vår tomt.
Serie 1: Luktar rättikartat och väldigt starkt (var tvungen att slänga ut dem). Smaken är skarp. Den växte i grupper/ringar på flera ställen, troligen med björk men där fanns också ek, asp och gran. Borde väl vara rättikmusseron, T. stiparophyllum?
På wikipedia står Tricholoma argyraceum som ätlig samtidigt som det finns två bilder med texten “Tricholoma argyraceum, Inedible”
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tricholoma_argyraceum
Nån som vet vad som gäller?
Det kanske du har rätt i Michael, även om det finns bilder på nätet som även de ser släta ut. Vad menar du med såpmusserongruppen? Är det arter inom Tricholoma saponaceum som inte är utskiljda än, eller finns det beskrivna arter som liknar såpmusseronen? Vilka i så fall?
Den svamp som finns hos mig är en liten art, de flesta fruktkropparna är runt 3 cm i diameter, någon upp till 4 cm eller något större, och den luktar inte såpmusseron.Jag har försökt hitta fler fruktkroppar i helgen, men hittills bara sett den på ett ställe och där bedömer jag att det är 50 % chans att den växer med gran och 50 % med björk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.