0 458 visningar

7 svar

Tricholoma

Karin W

16 nov 2014 kl. 17:17

Jag vet inte om det är ett ovanligt bra år för Tricholoma eller om det bara är jag som fått upp ögonen för dem. De här två arterna är från idag från ett skogsbryn=vår tomt.

Serie 1: Luktar rättikartat och väldigt starkt (var tvungen att slänga ut dem). Smaken är skarp. Den växte i grupper/ringar på flera ställen, troligen med björk men där fanns också ek, asp och gran. Borde väl vara rättikmusseron, T. stiparophyllum?

0

Karin W

16 nov 2014 kl. 17:22

Serie 2: Den här tror jag också växte med björk, men även här fanns andra trädslag som asp och gran. Luktar inget speciellt och smaken är mild (kanske aningen bitter). Det här tror jag är Tricholoma argyraceum. Vad tror ni om det?

0

Karl S

16 nov 2014 kl. 20:04

Det ser ut som du har rätt i båda fallen.

0

Karin W

16 nov 2014 kl. 20:55

Tack!

0

Jonet

17 nov 2014 kl. 09:59

På wikipedia står Tricholoma argyraceum som ätlig samtidigt som det finns två bilder med texten “Tricholoma argyraceum, Inedible”
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tricholoma_argyraceum

Nån som vet vad som gäller?

0

Michael Krikorev

17 nov 2014 kl. 19:54

Är inte den grå musseronen lite för slät på hatten för att passa på T. argyraceum? Den har en mer filtartad till småfjällig hatt har jag för mig. Jag skulle hellre gissa på någon art i såpmusserongruppen.

0

Karin W

30 nov 2014 kl. 21:52

Det kanske du har rätt i Michael, även om det finns bilder på nätet som även de ser släta ut. Vad menar du med såpmusserongruppen? Är det arter inom Tricholoma saponaceum som inte är utskiljda än, eller finns det beskrivna arter som liknar såpmusseronen? Vilka i så fall?

Den svamp som finns hos mig är en liten art, de flesta fruktkropparna är runt 3 cm i diameter, någon upp till 4 cm eller något större, och den luktar inte såpmusseron.Jag har försökt hitta fler fruktkroppar i helgen, men hittills bara sett den på ett ställe och där bedömer jag att det är 50 % chans att den växer med gran och 50 % med björk.

0

Karl S

2 dec 2014 kl. 17:27

När jag såg bilden först var mitt omedelbara intryck T. argyraceum (eller snarare T. inocyboides, vilket kan vara samma sak). Mina fynd av den har iallafall inte varit fjälliga, utan snarast släta (se bild).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone