Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 273 visningar
1 svar

Ogiftig blir giftig?

Christoffer

7 okt 2014 kl. 10:32

En fråga åt min vän som har observerat följande: Varje gång han äter en maträtt med gula kantareller så får han inga magproblem, men varje gång han har låtit maträtten med svamparna i stå i kylskåp i ca två dagar och sedan ätit den, så har han fått väldiga magproblem. Vad är det egentligen som kan hända med ämnena i en svamp när den redan från början varit tillräckligt stekt eller tillagad i ugn?

0 436 visningar
5 svar

Vilken svamp?

Maria M.

6 okt 2014 kl. 16:27

Hej. Jag var ute i skogen i dag och hittade en svamp som luktar gott. Bilden är ganska mörk för ovansidan är ljusare i verkligheten.
Kan det vara Fläckkantarell? Den hittaes i mossa i blandskog.

0 480 visningar
7 svar

Rödgul trumpet, var?

Affe NV Skåne

1 okt 2014 kl. 00:06

Skulle väldigt gärna vilja plocka rödgul trumpet men har inte lyckats hitta den i Skåne. Någon som har lust att dela med sig av något ställe i eller i närheten av Skåne?

0 269 visningar
6 svar

Spindling

SvenD

5 okt 2014 kl. 09:41

Denna lilla spindling är rätt vanlig och växer djupt nere i barrmattan, ofta på skogsstigar. Ingen spec lukt. Någon som har förslag på artnamn

0 299 visningar
2 svar

Vit flugsvamp??

Linda

6 okt 2014 kl. 22:27

Hej!
Kan det här vara vit flugsvamp? Växer i min gräsmatta.. tacksam för snabba svar!
Mvh//Linda

0 640 visningar
3 svar

Vilken sorts svamp? Brun och vit hatt...

lisianthus

5 okt 2014 kl. 09:21

God morgon!

Kan någon hjälpa att identifiera svamparna på bilden? Hittat nära björkar och tallar nära havet. Brun och vit hatt men vit på undersidan.

Tack för hjälpen.

0 285 visningar
2 svar

Vilken taggsvamp

Sara

6 okt 2014 kl. 20:49

Fann denna mkt fasta underliga taggsvamp på torr hällmark med lite humus/mossa/lav den har kort fot taggarna är som små knoppar. Kan den vara övertorr överlevare av märket..?

Hm kommer fotouppladdningsfunktion efter jag tryckt skicka?...

0 322 visningar
1 svar

Vilken ticka?

Susanne

6 okt 2014 kl. 19:31

Vad kan denna vackra ticka heta? Funnen i mossig gräsmatta vid Färlevsfjorden Bohuslän. Närmaste träd är hagtorn.Tuvat växtsätt (4 st), ljusbrun melerad hatt 5-10 cm. Vit undersida. Kontrasterande mörkbrun fot som är sämskskinnsmjuk och klubblikt tjockare nedtill. Doft nästan som kantarell, rätt mild smak och vitt kött.

0 590 visningar
7 svar

Ätlig?

Sanna J

5 okt 2014 kl. 18:32

Växt i Jämtländsk granskog intill hage. Ljus sandfärgad topp med lite färgskiftning centralt, ingen tydlig zon. Ca 2 mm tjockt rörlager, ingen färgskiftning vid fingertryck, växer ner på stammen. Fast vitt kött. Luktar gott!
Ätlig???
Vad heter sorten?
Tacksam för hjälp,
Mvh

0 275 visningar
2 svar

Mandelkremla?

Gustav

5 okt 2014 kl. 19:53

Hej!

Hittade ett par svampar i skogen som jag tror är Mandelkremlor. Kan det stämma tror ni?

Med vänlig hälsning
Gustav

0 961 visningar
1 svar

Blek björksopp, elfenbenssopp?

johanalex@gmail.com

6 okt 2014 kl. 09:36

Osäker på artbestämningen. Helt vit sopp, små svaga prickar på hela foten, något mindre närmast hatten, ej bitter smak som bittersopp. Mycket täta rör, som finluden stensopp. Snittet i foten skimrande. Beständig färg i hatt och fot.

0 305 visningar
1 svar

Ätligt eller inte

Johan

6 okt 2014 kl. 09:40

Hej!

Hittade de här svamparna och fick en känsla av att de kan vara ätliga.

Nåja, det är ett tillfälle kanske att lära sig något nytt.

Är de här ätliga? I dropboxmappen finns bilderna:
https://www.dropbox.com/sh/ncg30vi6xbl0cam/AACvjDo-zW_NmR9qTMMqLS-9a?dl=0

0 404 visningar
9 svar

Vill lära mig...

PernillaMedBil

5 okt 2014 kl. 11:40

Bor i Gbg och har sökt både kurser och föreningar utan att hitta något. Finns det någon som jag får följa med ut i skogen och lära av, tror ju såklart ingen vill avslöja sina ställen men man kan välja nya trakter, hittills plockar jag bara tratt och kantareller. Det hade varit toppen att våga sig på lite fler och jag kan nästan när som helst.

0 614 visningar
6 svar

Är detta en svamp?

Annica

6 okt 2014 kl. 09:25

Funnen på marken i omkringbökad jord, ca4x4cm, knottrig yta, vi skar isär och upptäckte svart “pulver” inuti. Vad är detta?

0 322 visningar
1 svar

Amanita,men vilken?

Egon

5 okt 2014 kl. 15:48

En gråbrun,matt hattyta som sedan sprickerupp i små brunsvarta,  lite spetsiga hylleflak på vit botten.80mm bred. Ringen har en smal brun linje i ytterkanten på undersidan.Lukt något unken, el. som rå potatis. Växer i gräset i en park under en björk i skåne.

0 926 visningar
5 svar

Granriska ?

Sture Westerberg

5 okt 2014 kl. 15:36

Kalkgranskog, Norra Prästholm

0 312 visningar
3 svar

artbestämning

jeannie

5 okt 2014 kl. 18:58

Vet någon vad det här är. Växer på död fallen tall, ganska nära roten. Ganska kraftig doft påminner om shitake

0 453 visningar
3 svar

Fårticka?

Mikael Jönsson

5 okt 2014 kl. 20:47

Är detta Fårticka?

Som barn så plockade jag mycket fårticka med mina morföräldrar i norrland men har inte gjort på senare år och inte här nere på västkusten. Så jag vart väldigt osäker när jag fick frågan på dessa om det var fårticka. Kan ni hjälpa mig?

https://www.dropbox.com/s/yiwy0rjlsvxewtk/20141005_143302.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/hjlsc9tfiti7206/20141005_143253.jpg?dl=0

0 317 visningar
7 svar

Vika svampar kan detta vara?

Maria M.

5 okt 2014 kl. 17:50

Hej. Var ute en runda med barnen i skogen i dag och hade tid att titta på olika nya svampar. Hittade några som jag inte är säker på och tog därför foto för jag hoppas på hjälp.

0 1910 visningar
5 svar

Okej att ha lämnat svampen över natten?

Lovisa

5 okt 2014 kl. 08:59

Jag plockade en massa trattkantareller igårmorse i en plastpåse (helt fel, jag vet, men så blev det!) och jag har haft dom i kylen i påsen övernatten. Hälften är rensade, men inte den andra hälften. Är dom okej att förvälla?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone