Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2752 visningar
1 svar

Hur förvara blomkålssvamp

Maria M.

5 okt 2014 kl. 16:02

Hej. Vi var ute och plockade svamp coh trillade över blomkålssvamp i dag. Har gjort pastasås på den men det är väldigt mkt svamp över. Hur förvarar vi den på bästa sätt och hur länge hålelr den sig?

0 297 visningar
7 svar

Vilken svamp?

Anna

5 okt 2014 kl. 18:27

Vad är detta? Ätbart? Förväxlingssvampar?

0 271 visningar
3 svar

Biskopsmössa

Vera

5 okt 2014 kl. 18:09

Hej!

Jag har hittat biskopsmössor, men vet ej om det är de riktiga eller de lömska! Hur ser man skillnad mellan dessa? Så jag vet ifall jag vågar mig ut att plocka. Hittade lite dåligt med info om detta på nätet, försökte googla.

mvh

0 302 visningar
1 svar

Kremla ?

Sture Westerberg

5 okt 2014 kl. 15:48

Siksundsöhällan, SO Kalix. Sandig kalkbarrskog, ej långt från havet. Förslag dynkremla eller krusbärskremla.

0 322 visningar
3 svar

Svart trumpetsvamp - kan den ha så mycket åsar/skivor?

Anna

28 sep 2014 kl. 00:48

vart trumpetsvamp - kan den ha så mycket åsar/skivor? Tänkte först på grå kantarell.

0 219 visningar
0 svar

Vit flugsvamp??

Linda

5 okt 2014 kl. 14:21

Hittade dom här svamparna i gräsmattan.. växte inte tillsammans utan en & en.
Är det en vit flugsvamp?
Är extra orolig när vi har en 2-åring som leker på gräsmattan😢:(
Tacksam för snabbt svar!
//linda

0 679 visningar
1 svar

Liten gul svamp

Malte

5 okt 2014 kl. 12:55

Den här lilla gula svampen hittade jag på stubbräster för några veckor sen.

Är det någon som kan identifiera den?

0 300 visningar
0 svar

Vill lära mig...

PernillaMedBil

5 okt 2014 kl. 11:40

Bor i Gbg och har sökt både kurser och föreningar utan att hitta något. Finns det någon som jag får följa med ut i skogen och lära av, tror ju såklart ingen vill avslöja sina ställen men man kan välja nya trakter, hittills plockar jag bara tratt och kantareller. Det hade varit toppen att våga sig på lite fler och jag kan nästan när som helst.

0 606 visningar
2 svar

Blek ostronmussling?

Staffan

4 okt 2014 kl. 12:08

Hej

Hittade dessa på några stammar i blandskog

Är det blek ostronmussling?

Vad ska jag göra med dem? Alltså vad blir godast?

0 338 visningar
9 svar

Gul kantarell

Klang

4 okt 2014 kl. 01:52

Jag vet att ämnet har debatterats till leda men jag kan inte undgå att störa mig på att nästan alla kallar kantarell för gul kantarell. Varför i all sin dar måste man vara så övertydlig? Någon förväxlingskantarell finns ju inte för inte finns det väl någon som tror på fullt allvar att man skulle kunna mena trattkantarell om man bara säger kantarell? Många säger t.ex. “i dag har jag hittat gula”.

Tänk om man skulle säga “gula apelsiner” i st. f. apelsiner. Eller berätt…mer…

0 267 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Malte

4 okt 2014 kl. 22:28

Den här svampen hittade jag i barrskog. Är det någon som kan identifiera den?

0 239 visningar
1 svar

Champinjon?

Lisbeth Andersson

4 okt 2014 kl. 13:32

Är detta champinjon??

0 318 visningar
6 svar

Identifieringshjälp skivling

Tom

4 okt 2014 kl. 17:35

Hej! Vill gärna veta vad detta är för skivling. Den växer i utkanten av gräsmattan (mossigt), angränsar mot granskog. svamparna växer i grupper om 5-10st och hattarna varierar i diameter mellan ~4-10cm och verkar ha en tendens att spricka på lite äldre exemplar.
Många av svamparna har håligheter i fotens lägre delar. Ingen synlig hinna över skivorna ens på de minsta exemplaren, inga trådar. Foten har små mörkare fjäll som påminner lite om de man ser på ex. björksopp. Doftar…mer…

0 564 visningar
3 svar

toppslätskivling

Chris

4 okt 2014 kl. 02:38

Varför fördummar alla denna svamp? . Man får ett rus av den, visst. Men hur kan man narkotikaklassa något som inte modifierats, något som växt helt naturligt i skogen? . Handlar om makt helt ärligt. Någon som vill ha kontroll på allt. Varför ens orka narkotikaklassa något som ingen bryr sig om.

0 253 visningar
2 svar

Fjällig musse?

mumrik

4 okt 2014 kl. 15:31

Tror detta är en musseron, men tycker inte det stämmer riktigt med fjällmusseron.

Färgen mer rent brun i verkligheten, för röd på bilden.

0 825 visningar
1 svar

Kremla vs skivlingar

Daniel

4 okt 2014 kl. 09:29

Finns det något idiot säkert sätt att skilja dessa åt jag har läst att kremlor är besläktade med skivlingar, men när jag läser så hittar jag bara massa giftiga skivlingar och några ätbara, tänkte lära mig att se skillnaden mellan en kremla och skivling.

Den enda skivlingen jag kan är citronslemskivling.

0 405 visningar
1 svar

Svamp i blomkrukan!?

Robin

4 okt 2014 kl. 11:16

Idag uppt0Š1ckte vi tre stora svampkroppar och ett otal pyttesm0Š2 i en blomkruka inomhus. I vanliga fall v0Š1xer d0Š1r en tv0Š2 meter h0‹2g palm som vi haft i flera 0Š2r och var palmens nya v0Š1nner kommer ifr0Š2n 0Š1r vi helt fr0Š2gande inf0‹2r. Kan n0Š2gon av er hj0Š1lpa oss reda ut mysteriet?
Hur kom dom dit?
Vad 0Š1r det f0‹2r svamp?
Vi rensar nog bort svamparna idag eftersom vi har ett litet barn som b0Š1st h0Š2ller p0Š2 att l0…mer…

0 762 visningar
4 svar

Blomkålssvamp.

Annjeanette

3 okt 2014 kl. 14:36

Googlade en del innan jag lagade till svampen. De flesta svaren jag fick var att fritera svampen med mjöl,majsmjöl och öl etc. Föll mig inte i smaken alls. Kan jag ha gjort något fel?!

0 229 visningar
1 svar

Vad är det här för svamp?

Mikael, Finland

3 okt 2014 kl. 21:11

Den här skivlingen hittade jag i torr tallskog invid kusten. Vad kan det vara för svamp?

0 244 visningar
2 svar

frågetecken 140928

bo e

2 okt 2014 kl. 17:34

kamfingersvamp gissade vi på denna

synpunkter?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone