Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
I Ã¥r har jag gjort ett litet arbete om dom kända växtplatserna av Pleurotus eryngii i schweiz. Här förekommer dän sällsynt i dom nederbördsfattiga dalarna (inneralpine Trockentäler) Wallis och Engadin och växer dÃ¥ alltid nära Laserpitium siler eller latifolium. Den verkar tyvärr ha minskat kraftigt dom sita Ã¥rtionden. Jag har nu tittat nogare pÃ¥ växtplatserna och vilka planter som förekommer där. Därför arten inte finns i sverige, tänkte jag, att det kan vara spännande att ...mer…
Hej, jag är på semester i Danmark. I en skog fann jag svamp. Svamp som jag i Sverige skulle ha varit hundra procent säker på att det var Björksopp, Fläcksopp, Brunsopp, Smörsopp samt Blodriska.
Men… Jag jan ju inget om svamp i Danmark. Kanske finns här närbesläktade förväxlingssvampar med helt andra egenskaper än de svenska svampar jag listade.
Och än har jag inte funnit tillräckligt med info på nätet för att uppnå den nivå av visshet som gör att jag törs äta dem.
...mer…
Hej!
FÃ¥r tyvärr skriva nÃ¥gra ord pÃ¥ engelska…
Har hittat denna ticka idag pÃ¥ en granstubbe som troligt hade “brown rot”. Den var helt vit och luktade starkt som Heterobasidion. Den ändrade inte färg vid tumning. Sporerna var subglobosa, ca. 4 x 5 my. “Generative hyphae sometimes branched” med söljor, har inte sett nÃ¥gra skeletal hyphae.
Kan inte komma pÃ¥ namnet av svampen…
Tänkte först på Physisporinus vitreus, men den ska sakna söljor. Hoppas någon kan hjälpa mig!
Hundpromenaden blev en repetition av en tidigare, 101010. Då var det dagen före älgjakten. Nu dagen före Rally-SM-finalen på den ännu lugna skogsvägen… För fyra år sen fanns det massor av svamp, nu var det ledsamt fattigt.
Första bilderna blev mindre “skarpa”, men jag tycker att hagtornsbladflikarna är trevliga, ffa pÃ¥ bild 2. Gammal hagtornsrost, alltsÃ¥.
Och sÃ¥pmusseronerna är väl lysande typiska? Om nu en sÃ¥pmusseron kan vara typisk…
För nåt år sen skrev JAS om en hopfällbar svampväska i textil/mesh här. Vi var väl flera som provade och ingen var nog överdrivet förtjust.
Nu är det så att jag har kommit att använda min rätt mycket trots allt, som extrakorg. Det är skönt att ställa ifrån sig ryggan och (den naturligtvis överfulla) svampkorgen och beta av ett område med bara denna lilla tygkasse.
Det vi inte gillade var att väskan kollapsar och klämmer känsliga svampar. Men för kantereller, trattis…mer…
Jag har provat att torka förut, men den blev stenhård. Enligt böckerna går fårticka bra att torka, men kräver lång blötläggning. Enligt en källa förhöjer torkning t.o.m. smaken.
Är det någon som brukar torka och lyckas få den tillräckligt uppblött och hur lång tid tar det i så fall och hur gör ni? Varmt/ljummet/kallt vatten?
Jag lät mina tickbitar ligga i blöt i åtskilliga timmar och de var fortfarrande torra och hårda. Jag malde resten till mjöl.
Börjar fÃ¥ sÃ...mer…
Plockade ett gäng för att mala till mjöl igår. De växte i klump och var ovanligt mörka, i varierande grad.
Den allra mörkaste var så mörkt brun att taggarna nästan var svarta och huden under taggarna var också mörkbrun, inte beigeaktig som på de andra. När jag skar upp den uppsteg en stark och oerhört tilltalande svampdoft. Jag tycker att de här svamparna annars är närmast doftlösa.
Nu var jag korkad och blandade allt i torken och det är nu uppmalt ocksÃ¥. Var hemskt du…mer…
Denna Dermocybe (?) hittade jag i ett myromrÃ¥de (Einsiedeln, Schweiz) intill björk och längre bort ocksÃ¥ gran. Skivorna av den ena svampen var fint olivgult, men det synns inte bra pÃ¥ bilden. Jag tänkte pÃ¥ tubarius eller huronensis och med Funga Nordica kom jag pÃ¥ tubarius dÃ¥ (mörkbrun KOH-reaktion pÃ¥ skivorna, cystider utan gul innehÃ¥ll). Men sporerna är helt för smÃ¥, dom nÃ¥r nästan aldrig över 9.5 my… sÃ¥ jag undrar om det ocksÃ¥ kan vara nÃ¥got annat?
I Moser nämns en C….mer…
Den här vita svampen (kanske 20 ex) växte på en gräsmatta i en trädgård utanför Eslöv, Skåne 2014-08-12. Jag trodde vid första anblicken att det var champinjoner men det var det inte. Även stora ex hade ljusa, svagt rosa skivor. Storleken var som för champinjoner. Någon som vet vad det kan vara?
Hej
Idag såg jag en video med en man som påstod att vit flugsvamp smakar gott och att den därför är extra farlig då man inte inser att den är giftig förrän symptom uppkommer.
Finns det fler goda giftsvampar som man ska se upp med?
Jag brukar plocka stora Lökbroskingar här i Skåne och torka hattarna. Men är det någon som vet om man inte kan torka och mala även foten? Om inte, varför?
Hej har hittat något som jag tror är shaga (sprängtikka) Jag har nu torkat det och gjort te på det, men tanken slog mig precis att det kanske inte är spräng tikka och att det tom kanske är farligt att dricka om det inte är det? vad tror ni ser det bra ut? Mvh Johannes