Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 277 visningar
3 svar

blodriska

angel

4 sep 2014 kl. 17:46

kan man torka blodriskor?

0 420 visningar
10 svar

Rosa sopp

Draken

4 sep 2014 kl. 01:30

Hittad i det här skicket i nackareservatet
Kanske en falsk djävulssopp?
Någon som vet?

0 230 visningar
2 svar

Ätbart eller ej?

Anette

4 sep 2014 kl. 21:55

Undrar om det är vanligt att strävsoppar är klart blå till blågröna vid roten, och vissa även under hatten vid snitt? Här menas inte lättare blåning, det ser snarare ut som att svamparna sugit i sig Yes eller bläck. Ätbart eller bäst att slänga?

/Anette

0 341 visningar
2 svar

Ticka?

Kjetil

4 sep 2014 kl. 16:50

Vid foten av gammal tall.

0 247 visningar
3 svar

vilken sopp är detta?

Gostap

4 sep 2014 kl. 20:00

Hejsan

Hittade dessa ihop med Karl_johan och Tegelsoppar, barrskog, ganska torr med inslag av björkar. Kan det vara gallsopp? En del är gröna på rören, andra är vita…vågar inte äta ännu… :)

0 377 visningar
2 svar

Doftande Spindling...

Greger

3 sep 2014 kl. 19:36

Hej!

Luktade ganska udda denna spindelskivling. Tror det står Cederträ i böckerna. I alla fall borde
det gå lista ut med hjälp av doften.

Mest tall runt om. Trodde först det var en släkting till Ullspindlingarna, eftersom skivornas färg liknar dem.

Korpspindling växer med Tall, luktar cederträ och växer i grupp som dessa.

Så det får bli mitt förslag.

Är det ett rimligt Förslag?

0 693 visningar
0 svar

Stor vit röksvamp

Andre

4 sep 2014 kl. 20:20

Hej vi plockade stor vit röksvamp igår och sedan kokade vi dem i bitar hemma. Men idag när jag tittade på påsen i frysen så var det lite gult i den såg mest ut som det var vattnet i den som frysit..

Hur gäller det nu? Är det ätbart fortfarande eller är det dödligt hjälp mej snälla

andre@rosenqvists.com

0 258 visningar
5 svar

Identifieringshjälp

Anders

3 sep 2014 kl. 20:48

Jag har ägnat större delen av dagen åt att plocka svamp och har snubblat över några rackare som jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera

0 344 visningar
3 svar

Gyllensopp?

Fritjof

4 sep 2014 kl. 18:59

Hittade denna lilla sopp idag i ekdominerad blandskog.
Den största är 3,5cm bred.Mild lukt och smak.lite segt och elastiskt.
Tacksam för förslag.

0 413 visningar
1 svar

Är detta en klubbsvamp? Vilken art?

Anna

4 sep 2014 kl. 16:04

Jag tycker detta ser ut som en klubbsvamp, men kommer inte till art. Växte i en gammal barrskog, fuktskog.

0 587 visningar
1 svar

Vit champinjon?

Erika Timewell

1 sep 2014 kl. 11:34

Hej. Denna och fler med den växer i betat gräs vid stranden. Kan det vara en vit champinjon?

0 256 visningar
1 svar

Är detta honungsskivling

Anna

4 sep 2014 kl. 15:57

Den röda skivling växte i brynet till en gammal granskog. Är det honungsskivling?

0 274 visningar
4 svar

Blodsopp?

Lie i Skåne

4 sep 2014 kl. 12:29

Hej! Jag kom hem från Söderåsen med några kilo svamp som jag är 97 % säker på är blodsopp, efter att ha läst ungefär alla forumtrådarna om blodsopp/eldsopp här, och googlat en massa. Men en enda sak gör mig fundersam: I en tidningsartikel som jag googlade fram sa en svampexpert att om foten blånar när man skrapar på den är det en eldsopp. Och mina fötter blånar - men i allt övrigt tycker jag att svamparna ser ut som blodsoppar. De har inte heller det tunna röda skiktet mella…mer…

0 324 visningar
4 svar

Pluteus..?

Greger

3 sep 2014 kl. 14:56

Hej!

Liten skivling på björk.

Gulaktig hatt 3-4 cm bred lite halvklibbig.
Rödsporig verkar det som.
Är det en Skölding?

0 288 visningar
3 svar

Är detta en vinkremla?

Mikael, Finland

3 sep 2014 kl. 21:46

Tror ni att detta är en vinkremla? Tycker att det kunde passa in på beskrivningen.

0 281 visningar
0 svar

Bild till fråga gulflockig fjällskivling

Anna

4 sep 2014 kl. 15:46

Se föregående inlägg. Fick inte med bild.

0 270 visningar
0 svar

Är detta gullockig fjällskivling

Anna

4 sep 2014 kl. 15:45

Se föregående inlägg om rostfjällskivling.
Denna är hittat i gammal barrskog. Är det guldlockig fjällskivling?
Anna

0 205 visningar
0 svar

komplement fråga rostfjällskivling

Anna

4 sep 2014 kl. 15:42

Det jag undrade är hur man skiljer rostfjällskivling och guldlockig fjällskivling, om det går utan att mikroskopiska. Kan man ta det bara på biotop - lund ek-hassel respektive barrskog?

0 332 visningar
0 svar

komplement fråga rostfjällskivling

Anna

4 sep 2014 kl. 15:42

Det jag undrade är hur man skiljer rostfjällskivling och guldlockig fjällskivling, om det går utan att mikroskopiska. Kan man ta det bara på biotop - lund ek-hassel respektive barrskog?

0 310 visningar
0 svar

Är detta rostfjällskivling

Anna

4 sep 2014 kl. 15:36

Den små-fjällskivling växte i en blandskog med ek, hassel och en del hagmarksgranar. Den växte vid hassel. Rostfjällskivling står som signalart i skogsstyrelsens signalartsflora. Samtidigt är den lik vanliga arter små-fjällskivlingar som finns i barrskog. Kan man artbestämma den till rosfjällskivling enbart på att biotopen ek-hassel?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone