Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Just hemkommen från “min” skog i västra Stockholm kan jag konstatera att det är inte bara blodriskor och Karl-Johan som verkar ge rekkordskördar. Även rimskivling, smörsopp, sandsopp finns mycket av och det är mycket rödgul och svart trumpetsvamp på gång.
Jag har plockat lite Karl Johan, men när jag skör i foten är den lite porös. Är detta ett tecken på angrepp även om jag inte kan se några hål efter maskar?
Hej,
Är helt ny på detta med svamp men vill gärna lära mig och eftersom jag inte har någon att fråga så är detta forum jättebra.
Dessa svampar är dom tre jag ser mest av i mina område så jag tänkte börja lära mig dom. Min förhoppning är att jag skall våga äta en självplockad svamp nästa år :)
Tips på bra sida där man kan söka typer skulle vara bra för att slå i böcker fungerar dåligt för mig :)
Passa på och lär er mer om svamp på söndag när det är Svampens dag. I Stockholm sker svampaktiviteter på Naturhistoriska Riksmuseet, på Skansen, i Tyresta och säkert flera ställen.
Välkomna - vi hoppas på publikanstormning nu när det finns så mycket svamp och får vi mycket folk så blir våra uppdragsgivare glada och vill att vi kommer igen nästa år.
Hej
Jag har hittat en plats på gräsmattan där det växer strävsoppar, och det är i närheten av ett ganska gammalt äppelträd. Till utseendet påminner svampen mest om eksopp, möjligen aspsopp. Fjällen är svarta.
Finns det strävsoppar som är kända för att bilda symbios med äppelträd? De närmaste asparna är en bra bit bort, och när det gäller ekar så är avståndet ännu längre. Dessutom är ekarna inte särskilt storvuxna, så rötterna lär inte sträcka sig långt.
Ungefär hur länge håller Karl-Johan på och växer i våra skogar i år?
Jag bor i Småland!