Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Hittade dessa på väldigt blöt kärrliknande mark där det även växte rödgul trumpetsvamp, så jag förmodar att det är kalori mark där. Området är även skyddad biotop.
Ca 1,5 cm i hattdiameter och ungefär 7 cm hög.
Tar emot alla förslag som kan hjälpa till att bestämma mitt fynd :-) Om bilderna inte blir tillräckligt tydliga lägger jag upp nya via datorn senare.
Tack på förhand!
En entimmes, svettig lundkvällstur gav bl.a. några gulbruna svampar, äldre och yngre. Först ruggigt dekorativa raggskinn på sin mossiga, döda ekstam, sedan några gamla, gulbrunbrända ”bleka” kantareller i lindlunden. Har aldrig förr sett så tråkiga torrisar. Bilden också passande tråkig…
Den sista juvelen är ganska ung och får ett helt annat utseende som vuxen.
Hej!
Är lite ute med fjärilshåven på mornar i ett litet Lövskogsområde.
Al Rönn Björk Sälg mm
I Maj råkade på lite underliga Svampar. Det syntes tydligt att det var någon förm av pluggskivling.
Den var betydligt mindre än den man ser på gräsmattor och andra kanske triviala biotoper. Lite färggladare än normalt. Hatten spricker ochså upp i vad som liknar ett rutmönster.
Jag googlade Alpluggskivling för att se om det fanns någon sådan.
Och det gjorde det!
Fi…mer…
hej,
hittade denna i trädgården häromdagen för första gången och kan inte riktigt få kläm för vad det är för typ av sopp. Gissar på blodsopp eller eldsopp men är inte helt säker. Har annars lite flugsvamp och jötteröksvamp i trädgården varje år
Växer på gräsmattan strax under våra björkar och bokar.
Någon som kan hjälpa mig?
Har inte varit så aktiv på guiden den sista tiden men har inte heller funnits mycket svamp. Idag lyckades vi äntligen hitta ett nytt ställe med rödgul trumpetsvamp! Vi har letat sedan hösten 2011 då vårt andra ställe förstördes :-/
Blir nu första försöket att lägga upp en bild från den här mobilen :-)
Kan någon förklara för mig vad kärrfingersvamp ska heta. Ramaria paludosa är enl Dyntaxa samma som Ramaria mairei = blek fingersvamp.
Är de två arterna sammanslagna?
Det tar sig
Rensade idag den s.k. gräsmattan från fallfrukt, f.ö. en nästan daglig åtgärd.
Vackra svampar som fått benägen hjälp på traven av äppelvecklarlarver finns där i överflöd. Här en liten koloni på självaste Gyllenkrooken…
Och så hittade jag en enda liten matsvamp, den första på länge, en som inte brukar vara sällskapslös. Det måste ha råkat samlas en xtra stor vattendroppe uppe i åkeröträdet just ovanför och tursamt nog fallit ner på exakt det lil…mer…
Nja…, inte körd men det kommer inte bli lika mycket av vissa sorter som brukligt, jag ska ändå sticka ut hakan och sia lite om de påföljande veckorna.
Om 3-4 veckor kommer vi att se en rejäl Karl-Johanförekomst i de områden som de närmsta veckorna får mycket regn..,
det är för det mesta så att det blir mycket Karl-Johan vid varma och torra somrar och detta år går väl till historien som en av de varmaste som upplevts i mannaminne.., vilket ju i så fall skulle betyda att det…mer…
Hej har ni tips på literatur eller personer som kan hjälpa till med säker artbestäming av tickor?
Min fru hörde ett inlägg av någon svampexpert i radion i dag och han sade att svampsäsongen är så gott som körd efter den torra och heta sommaren. Kan det stämma?
Som rubriken säger. Jag plockade med mig en blomma hem för artbestämning häromdagen. Trodde det var någon pyrola, men jag tror att det var vityxne jag fick med mig, en sällsynt orkidé.
Det är ett oskick av orkidéer att växa i sena juli kan man tänka, men ändå...
Vad tror ni, är det vityxne jag hittat?
Hittade den i sandig klippig terräng nära vattnet, i Hudiksvallstrakten. I blåbärsris, vill jag minnas.