Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 254 visningar
0 svar

Vilken skinnsvamp?

Jonas, Schweiz

29 dec 2013 kl. 12:45

Vad kan detta här vara för en svamp? Sporer: 8 - 9.4 x 3.2 - 3.7, i igenomsnitt: 8.5 x 3.5 my.

0 295 visningar
2 svar

Stereum?

Jonas, Schweiz

28 dec 2013 kl. 23:20

Vad kan detta vara för en svamp? Den växte troligen på hassel. Den rodnade när man skrapade på den. Därför tänkte jag på Stereum rugosum eller gausapatum. Växte mest resupinat men gjorde ibland små hattar. När jag skärde igenom svamperna då såg man flera skikter så dom är nog fleråriga. Dom var ganska hårda och inte elastiska som jag känner till det från Stereum, så jag är lite skeptiskt. Är det någon som har en idé?

0 278 visningar
5 svar

European Polypores

Jonas, Schweiz

27 dec 2013 kl. 21:02

Jag har hört att en ny upplaga av “Ryvarden: European Polypores” skall komma ut 2014. Är det någon som vet mera? Är det inga Corticiaceaer med i boken?

0 358 visningar
1 svar

Aspskål?

Staffan Carlsson

28 dec 2013 kl. 22:39

Aspskål eller läderskål har jag fått som tips och då den växte på en asp torde det vara Aspskål?

0 230 visningar
0 svar

Liten svamp

Staffan Carlsson

28 dec 2013 kl. 22:41

Någon som kan ge sig på en gissning?

0 581 visningar
6 svar

De små rosa/röda klumparna

"JAS" Helsingborg

21 dec 2013 kl. 12:55

som vi/jag har undrat över i så många år fick sin lösning idag. Så här svarade Tommy Knutsson på FB-sidan “Mossor och lavar” - 

Jodå någon är säker Det rör sig om en lavparasit som heter Illosporopsis christiansenii (tidigare Hobsonia ch.) och som är mycket vanlig på framför allt Physcia spp.

0 310 visningar
6 svar

Vilken ticka ?

"JAS" Helsingborg

26 dec 2013 kl. 20:44

Har jag fel om jag säger att jag har hittat Lönnticka, Oxyporus populinus, den växer på en stor gammal lönn och efter att ha läst i “tickboken” och kollat på nätet så är jag rätt så säker på att det är lönnticka, eller vad säger ni?

0 618 visningar
1 svar

Mjuk ticka

Hans Rydberg

27 dec 2013 kl. 18:03

Den här växte på mjukrötad lövved, på undersidan mot marken. Vitaktigt, mjukt hymenium som blir vackert orangebrunt vid tumning. Typiskt är också de labyrintiska porerna. Anomoporia eller Skeletocutis gissar jag.

0 304 visningar
8 svar

Behöver hjälp

anithaumeå

26 dec 2013 kl. 17:25

Kan o vill någon hjälpa mig med denna.

Växer inne i en tallstubbe.
Svårfotad.

Tack på förhand.

0 375 visningar
6 svar

Vinternagelskivling, Flamulina velútipes.

"JAS" Helsingborg

26 dec 2013 kl. 20:55

Plockade en del i går :)

0 294 visningar
6 svar

Just nu vill jag önska

"JAS" Helsingborg

23 dec 2013 kl. 09:05

alla mina vänner eller rättare sagt alla människor där ute i världen en riktigt God Jul & Ett Gott Nytt År & fred på jorden & ett förhoppningar om en fantastisk ny svampsäsong :)

0 417 visningar
4 svar

Pyrenomycet?

Jan Olsson

24 dec 2013 kl. 01:09

De hårda centimeter breda fruktkropparna hittades på murken ekstock. Kan någon ge förslag på vilken art det kan vara?

0 483 visningar
6 svar

Musslingar

Kjetil

20 dec 2013 kl. 17:45

Tre olika?
Nr 3 på tall

0 264 visningar
1 svar

ingen snö ännu

Carl-Johan

23 dec 2013 kl. 19:49

ingen snö som hindrar små fynd än i alla fall. några förslag?

0 333 visningar
4 svar

Sidenmussling ?

Lena M

20 dec 2013 kl. 09:21

Jag såg ett par små musslingar när jag var på vårskålsök och får det till sidenmussling, är det rätt ?

De växte på insidan av en barkbit av salix med hatthuden fastväxt i barken, den största var ca: 2 cm.  Tyvärr gick den sönder när jag försökte lossa den, ljus hatthud, ingen fot.

0 408 visningar
8 svar

Önskar åter hjälp

Kjetil

21 dec 2013 kl. 09:11

Bild 1: piggplätt?
Bild 2: purpurskinn?
Bild 3: krös på tall.

0 520 visningar
1 svar

Skivling-tickor

Kjetil

20 dec 2013 kl. 17:30

Bild 1: Tycker det ser ut som svavelgul slöjskivling, men har glesa skivor?
Bild 2: Kan det vara zonticka?
Bild 3: Även det zonticka?

0 267 visningar
6 svar

Massor av svamp!

Gula

18 dec 2013 kl. 16:20

Hittade massor av svamp i sjön idag ;-)
Undras vad dom heter….?

0 1226 visningar
4 svar

Musslingar

Per A.J., Göteborg

17 dec 2013 kl. 12:23

Hej! Jag hittade musslingar nu i december. Två av bilderna är på relativt små musslingar som satt på en hubbkubbe av ek. De hade en markerad kulle på ovansidan, vilket jag inte känner igen från ostronmussling. Ena bilden är från stubben, andra bilden när de ligger på ett tefat. Den tredje bilden är på större musslingar som växte på en mossbelupen, död ekstam. Den jämnbruna färgen verkar konstig, men i övrigt kändes den som ostronmussling. Detta var efter flera dagars regnan…mer…

0 1131 visningar
2 svar

Rosa skivling

Ulla K

19 dec 2013 kl. 09:10

Tacksam om någon kan hjälpa till med de här vackra rosa svamparna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone