Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 272 visningar
3 svar

Osäker

Ulla K

17 dec 2013 kl. 21:02

Kan detta vara en fläckporing?

0 258 visningar
1 svar

låga

Carl-Johan

14 dec 2013 kl. 19:23

med denna under stammen främst mot marken. Verkade vara mycket vätska i den.

0 438 visningar
2 svar

Bleka

Carl-Johan

14 dec 2013 kl. 19:08

Hade varit kul att veta vad dessa bleka är för några. Den ena är brun och den andra rödaktig. Båda på lövved.

0 263 visningar
1 svar

Plommonstams- och grenbor – och en ffg blommande vintersöderfönsterbo.

Jan A, Uppsala

17 dec 2013 kl. 20:40

I dagens skumrask blev det bara en hundrametersexkursion till den blandade plommonskogen. Blandningen innebär unga och gamla, levande och döda om varann – och dessutom många mitt emellan och naturligtvis även blandade arter och sorter!.
Jag började med det sen flera år döda katrinplommonträdet som efter döden tagit för vana att blomma med violett geleskål, kantarellmussling, slånskål, rosettlav m.m..
1:1 Idag skulle jag fota en knappt 3mm liten kantarellmussling, men bilden fic…mer…

0 281 visningar
3 svar

Våren är på G

Lena M

17 dec 2013 kl. 12:42

här i Gästrikland :)
2 ex. av scharlaknsröd vårskål i salixssnår såg jag på fm. Visst verkar det hoppfullt !
Relativt många vinterskivlingar och en knippe rökslingar såg jag också på turen.

0 510 visningar
5 svar

17 kg svamp 15 dec

per dunhoff

15 dec 2013 kl. 21:03

en av årets bæsta svampeturer. 15 kg østershatter eller østersskivling som de nog heter på svensk, og 2 kg judasøre længs med horsens fjord, nordsidan.

0 504 visningar
2 svar

Identifieringshjälp önskas

Henrik

6 dec 2013 kl. 07:30

Hej

I mitten av oktober så var jag och frugan och vandrade i Tiveden och där hittade vi gott om svamp. En vit rackare som vi inte kunde identifiera, så nu tänkte jag kolla om ni kan hjälpa oss med identifieringen. Fattar inte hur man lägger in bilder så jag lägger upp två länkar i stället…

http://www.hellemar.se/Forumbild/6569.jpg

http://www.hellemar.se/Forumbild/6576.jpg

MVH/Henrik

0 272 visningar
2 svar

Artfråga

Jan R

13 dec 2013 kl. 11:49

Vilken kan detta vara?

0 286 visningar
1 svar

Skål och dyna?

Kjetil

14 dec 2013 kl. 11:38

Kan detta vara vit snylyskål och röddyna? Växte på gammal liggande stam av något lövträd.

0 878 visningar
11 svar

Fästingburna sjukdomar

Jan A, Uppsala

28 nov 2013 kl. 15:43

handlar kvällens “Mitt i naturen” bl.a. om. SVT1 20.00.
Ett bra råd: “Ät mera rådjur!”

0 268 visningar
1 svar

Herrgårdspark

Kjetil

13 dec 2013 kl. 18:01

Dessa växte tillsammans på död stam, lövträd, förmodligen samma art på alla bilder. Kan det vara rökticka? bild 3 liknar det i alla fall.

0 744 visningar
6 svar

En blekvit variant av

"JAS" Helsingborg

12 dec 2013 kl. 17:24

Auricularia auricula-judae, Judasöra. Joachim K och jag hittade den förra hösten på fläder i Örups almskog och igår var vi där och till vår glädje fick vi återse den på samma buske men på en annan gren. På samma buske växer oxå den vanliga bruna. Joachim har hittat detta.=

” I “Walter Jülich, Kleine Kryptogamenflora” band II, del b, volym 1 (tysk grundlighet) och funnit på judasöra:

Auricularia auricula-judae ....

“Hymenium braun (selten weisslich = var. lactea (Quel…mer…

0 559 visningar
5 svar

Gymnopus på granved

Jan Olsson

12 dec 2013 kl. 14:53

De två senaste åren har jag funnit denna nagelskivling på granlågor med klibbticka. Av bilden framgår förhoppningsvis att foten har rikligt med grova hår. Kan inte artbestämma denna. Någon som har ett förslag?

0 310 visningar
4 svar

Två tickor på lundalm, Öland, nr 1

Crister

2 dec 2013 kl. 17:32

Hos denna ticka växer fruktkropparna fram i barksprickor. Konsolbildande hattar skjuter ut 0.5-2 cm, steril kant vit, delvis inböjd. Ovansidan ljusbrun, tydligt men fint och kort hårig. Hymenium: gräddvitt – ljust ockra, blir brunt vid tryck, porer 5-6/mm. Hattarna övergår till resupinat. Inga sporer kunde hittas på färskt hymenium, men intill fruktkropparna var barksprickorna fyllda med en brun massa (bild nr 3), som innehåller bruna, brett ellipsoida – nästa runda sporer, 5.0-5.5…mer…

0 1325 visningar
6 svar

Vilken lav?

Madde Småland

21 nov 2013 kl. 20:01

Såg igår denna lav vid en vändplan i slutet av en grusväg så växtplatsen är relativt öppen. Närmsta träd är gran och björk.
Den vanligaste laven i mina trakter bör vara fönsterlav (om jag förstått det rätt) men är detta fönsterlav eller vitgul renlav? Går det att se på bilderna? Just på den här växtplatsen fanns det inte mycket utan bara 3 små ytor.

Anledningen till att jag frågar är att jag letar efter lämpligt skogsmaterial till en krans och vill inte riskera a…mer…

0 305 visningar
2 svar

Flera fynd

Kjetil

11 dec 2013 kl. 18:02

Bild 1-2: På grov asp
Bild 3: På päronstubbe sidenticka?

0 254 visningar
1 svar

Fynd idag

Kjetil

11 dec 2013 kl. 17:58

På liggande trolig asp.
Bild 1 tror jag är brunkrös men vad är (tickan)?

0 594 visningar
21 svar

Gulaktiga lameller

SvenD

9 aug 2013 kl. 20:20

Hatt ca 5 cm ca 1 cm tjock, elastisk fot som är möjlig att böja, unga ex gulaktiga lameller (betydligt gulare än på fotot!) äldre ex lamellfärg som hos kragskivlingar. Ingen lukt eller smak. Växer bland nässlor och gräs nära lövskog. Någon kragskivling?

0 370 visningar
9 svar

Dagens fynd.

Jan A, Uppsala

3 dec 2013 kl. 18:18

I den gräs- och starrbevuxna strandzonen runt ett ”skridsko”kärr som varje vinter däms upp till glädje för byns och byskolans mindre barn – och en del rätt så stora – hittade jag under dagens hundrastning tusentals (förmodligen något fler!) vackra (så här års – och speciellt detta år- är nästan alla svampar vackra) tämligen små svampar. En hel del stora tallar (och en del björk) växer strax utanför zonen.
Det enda jag kan komma på är någon nagelskivling, t.ex. ...mer…

0 509 visningar
5 svar

När kantarellen var livsfarlig

mumrik

19 sep 2013 kl. 23:37

“Det fanns en tid när svensken hellre åt hästbajs än kantareller. I Vetenskapsradion Historia berättar Anders Hirell, författare till kommande boken ”Den svenska matsvampens historia” om varför svenskarna skydde svampen och hur det kom sig att riskor och murklor hamnade på den kungliga matbordet 1636.

– Inte ens under nödåren på 1860-talet kunde statens utbildningsinsatser få svenskarna att äta svamp, säger Anders Hirell.”
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/253363?progr...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone