Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 328 visningar
3 svar

Efterlysning, ingen svamp

"JAS" Helsingborg

5 nov 2013 kl. 16:29

utan en bok.
Har idag letat efter min bok “Det levande vattnet” av Viktor Schauberger men hittar den inte, är det någon som vet var man kan få tag på den på Svenska?

0 241 visningar
2 svar

Taggsvampar

Pär Svensson

8 nov 2013 kl. 00:43

Hej igen. Jag har några taggsvampar jag inte blir riktigt klok på. Jag inbillar mig att #1 är dropptaggsvamp och att någon av #2 och #3 är dofttaggsvamp. Hoppas någon kan reda ut detta åt mig. Foton från Avesta, mitten av september.

0 248 visningar
2 svar

Artbestämma

Glad amatör

7 nov 2013 kl. 20:22

Ticka på alhögstubbe i alsumpskog nära sjö vid Kilsbergen, Örebro län.

På förhand tack!

0 364 visningar
2 svar

Artbestämma

Glad amatör

7 nov 2013 kl. 20:26

Tunn ticka på välnerbruten tallåga vid sjö i Kilbergen, Örebros län. Tycker inte den liknade knölticka då den inte var tjockare än några millimeter…

På förhand tack.

0 1561 visningar
3 svar

Trädväxande svamp

NinaVästerplana

7 nov 2013 kl. 21:10

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1452165_10151960686808498_568471580_n.jpg
Nån som vet vad detta är för en svamp? Den växer på en stubbe på Kinnekulle…

0 410 visningar
5 svar

Clitocybe?

JanK

6 nov 2013 kl. 19:36

Växte i betesmark med enbuskar i stora mängder.

0 390 visningar
5 svar

Dermoloma?

Jonas, Schweiz

7 nov 2013 kl. 14:51

En svamp till från kyrkegården.
En liten svamp med doft av mjöl och toppen av foten vit pruinös. Här är jag inte alls säkert vad det kan vara. Men tycker att det kanske kan vara en Dermoloma?
Sporerna mycket variabla i storlek och utseendet. 4.8-8 x 4-4.8 my. Genomsnitt 6.4 x 4.4. Q = 1.45.
Hatthuden bestående av runda celler.
Har någon ett föreslag?
Och om det värkligen är en Dermoloma, då vet jag faktiskt inte vilken art det ska vara. Har inte sett att sporerna är amyloida,...mer…

0 271 visningar
2 svar

Clavulinopsis

Jonas, Schweiz

7 nov 2013 kl. 14:29

En svamp till från en kyrkegård. Jag är inte helt säkert om sporerna är vårtiga, men jag tror det. Jag bifogar bild av sporerna också, så kanske någon kan hjälpa mig. Jag tror på C. helvola, och om sporerna inte är vårtiga då C. laeticolor?!

0 351 visningar
5 svar

Ockraporing

Kjetil

7 nov 2013 kl. 11:39

Får detta till ockraporing (på båda bilderna) Växte på gräsmatta utanför ett koloniområde.

0 292 visningar
4 svar

Skivling

Kjetil

7 nov 2013 kl. 16:06

Växte i vägkant, cykel-gångväg.
Har två kandidater: veckad kragskivling eller gul spindelskivling. Är jag i rätt härad?

0 340 visningar
5 svar

skinntagging/klyvporing

Carl-Johan

1 nov 2013 kl. 21:06

Först tänkte jag på skinntagging, den har en del taggar, sen mer på klyvporing.

0 327 visningar
2 svar

Hög hatt

H-OT_ _d

6 nov 2013 kl. 16:14

Växer på en gammal poppel mellan rotbenen. Bilden från mitten av oktober, vad kan det vara?

0 319 visningar
2 svar

Sen sopp?

JanK

6 nov 2013 kl. 19:30

Växte i gles lövdunge med ek och bok.

0 239 visningar
2 svar

Skinn?

Kjetil

7 nov 2013 kl. 07:29

På liggande inte murken tallgren.

0 321 visningar
3 svar

Clavariadelphus junceus?

Madde Småland

6 nov 2013 kl. 21:20

Hittades dessa växandes bland mossa och löv den 4/11 på en stenmur och får det till Clavariadelphus junceus, har jag rätt? Finns det ngn som det går att förväxla dom med? Det var lite svårfotad plats så hade lite problem att få riktigt bra kort, hoppas ni ser ändå?

Tack på förhand:)

0 565 visningar
16 svar

2 svampar?

Markus

1 nov 2013 kl. 18:03

Hej hittat mängder med av dom här svamparna på mina hundpromenader.
Skulle va roligt att veta vad det är för nått, aldrig sett tidigare och har gått här ofta genom åren.

0 579 visningar
13 svar

Given mjölskivling.

H-G

4 nov 2013 kl. 12:40

Denna är väl ändå en tydlig mjölskivling, skivorna är täta och rosafärgade, nedlöpande. Återfanns i gräs med lövträd. Luktar fuktigt mjöl eller alternativt eiaculatum.

0 276 visningar
4 svar

Röksvamp/Skålsvamp?

Ulla K

6 nov 2013 kl. 14:06

Kan inte placera dessa små svampar, 1-2 cm, som växte på öppen hedmark.  Tacksam för hjälp!

0 823 visningar
11 svar

Fynd idag, lammticka

Alf Pallin

25 sep 2013 kl. 19:21

På sandtallheden vid flygstaden Söderhamn lammticka tillsammans med läcker riska,talltaggsvamp, skrovlig taggsvamp,streckmusseron, riddarmusseron

0 426 visningar
5 svar

Blomkålssvamp

Siri

3 nov 2013 kl. 16:41

Hej! Jag har hittat en rejält stor blomkålssvamp i gräsmattan. Smakar de inte gott när de är för stora?/Siri

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone