En svamp till från kyrkegården.
En liten svamp med doft av mjöl och toppen av foten vit pruinös. Här är jag inte alls säkert vad det kan vara. Men tycker att det kanske kan vara en Dermoloma?
Sporerna mycket variabla i storlek och utseendet. 4.8-8 x 4-4.8 my. Genomsnitt 6.4 x 4.4. Q = 1.45.
Hatthuden bestående av runda celler.
Har någon ett föreslag?
Och om det värkligen är en Dermoloma, då vet jag faktiskt inte vilken art det ska vara. Har inte sett att sporerna är amyloida, men har hört att reaktionen kan vara mycket svagt, så jag är inte säkert…
Jag tror att det kan vara den här:
http://tintling.at/Arten/Dermoloma_phaeopodium.htm
Tack Irene för dit föreslag. Känns bra att du också tänker på en Dermoloma. Är det typiskt att dom har runda celler i hatthuden då?
Kan du kanske förklara hur du kommer på D. josserandii var. phaeopodium? Jag tycker alla arter är mycket lika varandra när jag tittar på bilder…
Så här tänker jag:
Jag känner inte alls igen den som cuneifolium/atrocinereum, alltså bör den höra till arterna med amyloida sporer. Den är relativt mörkt brun, och har inte strimmig hattkant. Då är det phaeopodium det enda alternativ som återstår i mina böcker :-)
Klubbformade till runda hatthudsceller är ett bra kännetecken hos Dermoloma.
Du har nog rätt, D. cuneifolium har jag också hittat engang och dom såg annorlunda ut. Vilka böcker är det du tittar i? Om strimmighet av hattkanten har jag inte läst ännu… Sporquotienten ska ju vara en bra karaktär, men i mitt fall ligger den ju precis i mitten!! :-( Varför måste dom vara så svåra? :-D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.