Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Den här växer i fuktig, örtrik mossa under gran på kalkrik mark. I övrigt diverse lövträd i omgivningen, men ingen tall. Fruktkroppen känns fast och seg. Taggarna sitter ganska fast. Svampen har en stark lukt (sprider sig just nu kännbart i huset) som jag inte riktigt kan placera, men jag kommer att tänka på kamfer (?) och barndomens violtabletter.
För att fortsätta jämförelsen av stora ädelsoppar är här rosensopp, Boletus rhodoxanthus som jag hittade i förrgår. Det ska tydligen vara det tredje fyndet i Skåne och landet av arten. Den är lik falsk djävulssopp, men har framför allt rejält gult kött i foten och blånar bara i hatten och ibland en bit ned i foten.
Hittade de här idag i blandskog med mestadels gran. Har kollat i böckerna här hemma och får det till tofsspindelskivling. Den största hatten var ca 5 cm i diametern, luktade gott men inte speciellt starkt.
En diskret men vacker svamp:)
Om ni inte håller med tar jag gärna emot alla andra förslag på vad det kan vara.
Tack på förhand:)
Innan det är dags för en ny runda i skogen vill jag visa att trollen faktiskt existerar i skogen! Bara lite svåra att hitta då de är duktiga på att gömma sig. Igår lyckades jag smyga på troll som grävt ner sig men hade tur att de lyssnade av sin omgivning;)
Vet inte om det på bild 2 kanske kan vara ett trolls soppskål?
Trevlig helg på er alla och god svamplycka önskar jag er:)
Dessa sprang jag på i samma område som jag hittade de rodnande fjällskivlingarna (se tidigare inlägg) - jag hade för mig att jag sett att dessa röksvampar skall vara ätbara, men det var först hemma som jag insåg att de mycket riktigt var det! I morgon åker jag tillbaka och skördar, det fanns säkert 20kvm “matta” med dem i skogen. Jag tänkte prova att göra svampchips på dem. Återkommer med rapport! :)
Någon som vet vad det här är för svampar?
De växte i en blandskog, med övervägande barrträd i Ö Göinge kommun i Nordöstra Skåne.
De största varianterna av den vita skivlingen var ca 8 cm bred över hatten och de växte som i små tuvor. Jag slog upp silkesmusseron i förhoppningen att det kunde vara en sådan men den här rodnar inte som en silkesmusseron skall göra.
Höjden på fingersvampen fån fot till spets var ca 6 cm.
m v h
Lotta
Kj har fått en märklig omstart hörde att man utåt kusten plockat mängder , i mina trakter var det mesta stort som mat-tallrikar =(
Nu först syns rimskivlingen på sina vanliga ställen. Kan inte säga annat än att tiden verkar ur led hos oss.
Skördar örter ikväll så här
bifogar jag 2 off-topic bilder , men vad sjutton har denna fluga försökt med ?
Kantareller? SVARA
Jag har plockat mycket kantareller i mina dagar men blev i dag förvånad när jag hittade följande exemplar på ett ställe jag aldrig hittat svamp förr.
Det som gör mig osäker är hattens välvning neråt. Visst växte svamparna under gräs.
Så frågan är om detta är kantareller?
/Sebastian
Fynd gjorda på gammal tallhed. (Det växer Goliat där)
Bild 1: Rosa hatt med några mörkare stänk i mitten. Skivorna vita och nedlöpande. Foten hade inslag av hattens rosa färg. Fruktig doft. Hittade några små, största 3cm i hattten och 4 cm iång fot.
Det är väldigt dålig kontrast på bilden och den är inte så skarp heller, tagen med telefon kameran.
Bild 2 En stor riska 15-18 cm med nästan oranga skivor? Glömde kolla saft färgen.
Bild 3. En taggsvamp som der kryllar av på ...mer…
Hittade några vita skivlingar med vita skivor i granskogen i massor men hittar de inte i någon svampbok. De växte mest på murkna trädstammar och hade ingen fot. DEn största var kanske tio cm rätt över men de flesta var mindre. De var rätt sega och trådigaoch inte särskilt saftiga. Saften ändrade inte färg. De växte i grupp.
måste man förvälla kárl-johan , har hört båda delarna och undrar nu vad ni tycker här????
Hej jag va på hunneberg utanför vänersborg på bergens dagar. Där hade dom svamputställning. där låg det riktiga svampar på papper. Jag tog en närmare titt på toppig giftspindling. Där stog det “dödligt giftig”. när jag tog en närmare titt på svamparna råkade jag välta dom. Sen plocka jag upp dom. Lite senare tog jag en chokladboll på cafeet där. Jag undrar om jag har råkat få i mig nåt gift från den. Jag skulle vara jättetacksam om någon kunde svara för jag går med dj…mer…