0 582 visningar

3 svar

Vårtig röksvamp

Niklas, Falun

28 aug 2011 kl. 21:51

Dessa sprang jag på i samma område som jag hittade de rodnande fjällskivlingarna (se tidigare inlägg) - jag hade för mig att jag sett att dessa röksvampar skall vara ätbara, men det var först hemma som jag insåg att de mycket riktigt var det! I morgon åker jag tillbaka och skördar, det fanns säkert 20kvm “matta” med dem i skogen. Jag tänkte prova att göra svampchips på dem. Återkommer med rapport! :)

Vårtig röksvamp

0

Maria

10 sep 2011 kl. 22:18

Kan man göra svampchips av dem? Hur gör man annars för att förvara all röksvamp?

0

Niklas, Falun

10 sep 2011 kl. 22:23

Tyvärr blev det aldrig några chips, jag fastnade i trattisträsket istället :)

Det skall finnas ett recept på chips någonstans på receptarean.

0

Boman

10 sep 2011 kl. 22:28

Klipper in från en gammal tråd:

Dagens fångst
Ja röksvampen smakar kanske inte så mycket i sig själv, men skivad ganska tunnt och stekt i smör blir det goda chips, eftersom den är så porös tar den åt sig så mycket av smörsmaken och givetvis av någon krydda om man vill. Allt hänger ju på tillgång av den och annan svamp, I år går jag förbi dom.

/BirgittaD 2008-09-21 22:42:58

har inte provat själv.
berätta gärna hur de blev

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone