Dessa sprang jag på i samma område som jag hittade de rodnande fjällskivlingarna (se tidigare inlägg) - jag hade för mig att jag sett att dessa röksvampar skall vara ätbara, men det var först hemma som jag insåg att de mycket riktigt var det! I morgon åker jag tillbaka och skördar, det fanns säkert 20kvm “matta” med dem i skogen. Jag tänkte prova att göra svampchips på dem. Återkommer med rapport! :)
Vårtig röksvamp
Klipper in från en gammal tråd:
Dagens fångst
Ja röksvampen smakar kanske inte så mycket i sig själv, men skivad ganska tunnt och stekt i smör blir det goda chips, eftersom den är så porös tar den åt sig så mycket av smörsmaken och givetvis av någon krydda om man vill. Allt hänger ju på tillgång av den och annan svamp, I år går jag förbi dom.
/BirgittaD 2008-09-21 22:42:58
har inte provat själv.
berätta gärna hur de blev
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.