Det går bra att torka svamp i vanlig el ugn med luckan på glänt men det ska inte vara över hmmm tror det var 40 -50 grader. Kan någon annan kanske de rätta graderna?
När jag var nybörjare så lade jag bara ut mina svampar på lite tidningar eller på ett nät som jag sedan ställde ovanpå ett skåp….numera har jag en obh nordica svamptork som är jättebra…går även att torka frukt i den ;)
Lycka till!
Det kommer många kloka förslag här och även i andra trådar. Det är viktigt att få till luftcirkulation, annars är det lätt att svampen kokar och/eller blir svart och smakar bränt.
Om det handlar om tunnare svamp, som trattkantarell, så har det alltid fungerat bra för mig med att rensa, dela och lägga på tidningspapper. Även för stensopp och sandsopp. Tricket är att inte skära för tjocka skivor.
I ugn har jag förstört mer svamp än jag lyckats torka ordentligt. Man får passa noga. Nej, det är inte värt risken.
Jag hittade en “ritning” på nätet en gång som jag provade. Jag la svampen på sådana blåa plastbackar som du ser i affärer, där de bl a har svamp. Dessa backar får du gratis om du frågar efter dem. Sedan staplade jag några backar på varann och ställde en tillräckligt rymlig kartong över. Slutligen skar jag upp ett hål nederst där jag ställde en kupévärmare. Kartongen tvingar den varma luften att gå uppåt genom backarna. Beroende på öppningen du gör överst, kan du reglera luftflödet/värmen genom arrangemanget.
Detta fungerade utmärkt.
Hej
Det finns många bra förslag om hur man torkar svamp. Jag rekommenderar en hushållstork. Jag köpte en (Evermat) när jag var nybörjare och den har hållit i många år och jag har glädje av den än! Helt klart värd sina pengar. Den går även att torka frukt, grönsaker, bär och örter med, på bara några timmar!
Evermat finns på http://www.europlast.se och Stöckli-torken finns på http://www.svamfoten.nu
Tycker man att det inte är värt att lägga ut pengar på en hushållstork, är ett sätt att torka på att trä upp svampskivorna på tråd och hänga upp dem på tork i några dagar på torrt ställe som en girlang… Funkar t ex bra i tvättstugans torkrum, där jag har en avfuktare. ;-)
Jag har aldrig torkat svamp förut, men jag skar mina sandsoppar i supertunna och små skivor. Sen hade jag ett sådant där nät man sätter över kakfatet så inte flugorna ska komma till. Det vände jag uppochner och lade svampen i så in i varmluftsugnen i ca 30-40 grader i 2-3 timmar. Sedan satte jag på stöveltorken och lade “nätkorgen” över den med lite stöd så får de torka klart.
Men hur vet jag när de är klara? De känns torra och blev pyttesmå men de är inte knastertorra utan går att böja utan att de går sönder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.