0 1573 visningar

13 svar

torka svamp?

nybörjare

14 aug 2008 kl. 10:25

Någon som har förslag på hur jag ska torka svamp.går det på ett änkelt sätt att torka lite till husbehov??

0

klas jaederfeldt

14 aug 2008 kl. 10:38

snickra en ram, lika stor som din spis, klä den med myggnät, sätt en 10 cm distanskloss i varje hörna, ställ ramen på din spis, slå på värmen, gammal spis 1 -6 alla plattor på 1.an nyare spis 1-12 alla plattor på 3. lägg svampen på nätet, rör om dem ibland

0

nybörjare

14 aug 2008 kl. 12:21

hur länge då? går det inte i ugnen

0

Elisabeth jansson

14 aug 2008 kl. 13:47

Hej!

Om du har en varmluftsugn fungerar det annars inte de blir nog stekta det behövs luft och värme för att de ska torka

0

Totte Gbg

14 aug 2008 kl. 15:53

Det går bra att torka svamp i vanlig el ugn med luckan på glänt men det ska inte vara över hmmm tror det var 40 -50 grader. Kan någon annan kanske de rätta graderna?

När jag var nybörjare så lade jag bara ut mina svampar på lite tidningar eller på ett nät som jag sedan ställde ovanpå ett skåp….numera har jag en obh nordica svamptork som är jättebra…går även att torka frukt i den ;)
Lycka till!

0

Charina, halland

14 aug 2008 kl. 16:44

Har just lagt ut fjällskivling på tork ovanpå ett nätfönster som jag ställt ovanför ettfristående elektriskt element.

0

Peter

14 aug 2008 kl. 17:16

Det kommer många kloka förslag här och även i andra trådar. Det är viktigt att få till luftcirkulation, annars är det lätt att svampen kokar och/eller blir svart och smakar bränt.

Om det handlar om tunnare svamp, som trattkantarell, så har det alltid fungerat bra för mig med att rensa, dela och lägga på tidningspapper. Även för stensopp och sandsopp. Tricket är att inte skära för tjocka skivor.

I ugn har jag förstört mer svamp än jag lyckats torka ordentligt. Man får passa noga. Nej, det är inte värt risken.

0

Jörgen

26 aug 2008 kl. 00:12

Jag hittade en “ritning” på nätet en gång som jag provade. Jag la svampen på sådana blåa plastbackar som du ser i affärer, där de bl a har svamp. Dessa backar får du gratis om du frågar efter dem. Sedan staplade jag några backar på varann och ställde en tillräckligt rymlig kartong över. Slutligen skar jag upp ett hål nederst där jag ställde en kupévärmare. Kartongen tvingar den varma luften att gå uppåt genom backarna. Beroende på öppningen du gör överst, kan du reglera luftflödet/värmen genom arrangemanget.
Detta fungerade utmärkt.

0

Roberth

27 aug 2008 kl. 13:09

Använd Blågel eller kiselgel och förvara skivad svamp i samma lufttäta behållare så försvinner allt vatten ur svampen, men inga andra ämnen!

Blågel används f.ö. till att göra eterneller, så hör med handelsträdgårdar eller florister!

MVH,

Roberth

0

Lilla My

27 aug 2008 kl. 13:29

Jag har gjort det ännu enklare i år… trädde upp tunt skivad Karl-Johan på ståltråd och använder nu ljuskronan över matsalsbordet som torkställning :) himla billigt, och väldigt effektivt eftersom luften kommer åt överallt hela tiden.

0

Marja Walldén

28 aug 2008 kl. 14:33

Jag torkar nu Karl Johan för fullt i samma tork som Du använder. Har dock problem med att den lätt blir lite bränd

0

Anja

28 aug 2008 kl. 14:40

Jag skulle inte torka svamp eller annat ätbart i blågel,eftersom indikatormedlet koboltklorid är giftigt. Så vitt jag vet har man slutat sälja blågel i hobbyhandeln, men det går att köpa i kemiaffärer för företag.

0

Anja

28 aug 2008 kl. 14:45

Hej
Det finns många bra förslag om hur man torkar svamp. Jag rekommenderar en hushållstork. Jag köpte en (Evermat) när jag var nybörjare och den har hållit i många år och jag har glädje av den än! Helt klart värd sina pengar. Den går även att torka frukt, grönsaker, bär och örter med, på bara några timmar!

Evermat finns på http://www.europlast.se och Stöckli-torken finns på http://www.svamfoten.nu

Tycker man att det inte är värt att lägga ut pengar på en hushållstork, är ett sätt att torka på att trä upp svampskivorna på tråd och hänga upp dem på tork i några dagar på torrt ställe som en girlang… Funkar t ex bra i tvättstugans torkrum, där jag har en avfuktare. ;-)

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 14:46

Jag har aldrig torkat svamp förut, men jag skar mina sandsoppar i supertunna och små skivor. Sen hade jag ett sådant där nät man sätter över kakfatet så inte flugorna ska komma till. Det vände jag uppochner och lade svampen i så in i varmluftsugnen i ca 30-40 grader i 2-3 timmar. Sedan satte jag på stöveltorken och lade “nätkorgen” över den med lite stöd så får de torka klart.

Men hur vet jag när de är klara? De känns torra och blev pyttesmå men de är inte knastertorra utan går att böja utan att de går sönder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone