Jag var ute i skogen igår och tänkte att jag skulle hitta lite Karl-Johan.Såg inte en enda en däremot plockade jag ca 5 liter kantareller.För att komma till saken så träffade jag en annan svamp-plockare och sa till honom att det var konstigt att det inte finns några K-J svampar. Han sa då att det måste bli några kalla nätter innan K-J svampen kommer. Stämmer det är det fler som har den erfarenheten.
Inte något svar tyvärr men undrar också - När kommer svampen? Det har varit mycket torrt i sommar men efter allt regnet som kom för ett par veckor sedan borde det snart börja “blomma” i skogen kan man tycka. Bor i NV Skåne och hade planerat en tur till helgen men ingen har några rapporter om så värst mycket svamp. Är det ett förlorat år?
Hej Anna!
Jag bor i västra Västergötland och har lite anteckningar om när Karl-Johan har kommit igång 2004-2007.
2004: Start 10/7 och 30/8 (2 omg.)
2005: Start 1/8
2006: Start 15/8
2007: Ett förlorat år
2008: Start ????
Att 2007 var ett förlorat år beror med all säkerhet på det myckna regnandet under hela sommaren.
Jag känner ingen anledning till oro dels eftersom klimatet har varit det rätta på de flesta håll i landet i år och dels eftersom “snittdatum” för de flesta åren även längre tillbaka i tiden har legat runt 15/8.
Håll ut, snart går vi man ur huse!
Undrar om det är någon som har gjort samma iakttagelse som mig om att svamparna alltid kommer först i norr och så “vandrar” søderut. Så tycker jag att det har varít vartenda år. Har själv en teori om svampen har tilpassat sig flere ljusa timmar(men kortare sommar) norrut.
Tror oxå att det betyder mycket för oss som bor söderut, att skogssniglar äter svampen så snart den tittar fram.De är speciellt glada för Karl-Johan. Det ser jag aldrig när jag har varit på svamptur i “mit andra hemland” Dalsland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.