0 858 visningar

7 svar

Soppar

MP

14 aug 2008 kl. 13:58

Vad är det för soppar på bilden? De två till vänster är väl rödbrun stensopp?  Den tredje från vänster tror jag är en Karl-Johan. Den sista är jag helt osäker på... Det är iaf inte gallsoppar.
Och, vad ska jag göra med dem? Går det bra att torka dem och använda dem tillsammans med trattisar, eller ska man ha dem till nåt annat?
Tacksam för hjälp =)

0

Eliabeth jansson

14 aug 2008 kl. 14:27

Hej!

Det är Karl Johan allihopa den sista kan ha stått lite mörkt så den är ljus i hatten.
Ta bort rörlagret det som är under hatten om det är tjockt det bruna på hatten får vara kvar.
Gör tärningar och ha dem i en kastrull och låt dem koka upp lite frys in med spad.
Eller skär i tunna skivor och torka den.
Karl Johan är en kryddsvamp och passar bäst ensam och inte att blandas med andra svampar.

Var bor du där K-J kommit roligt

0

MP

14 aug 2008 kl. 14:35

Så de två första är inte rödbrun stensopp? Tycker de är så otroligt röda i “skinnet”. Det kanske inte spelar så stor roll förresten =) Så länge de båda är ätliga.

Jag bor på gränsen mellan ÖStergötland och Södermanland. Vi har haft mycket regn, men relativt varmt. Vet inte vad soppar kräver för väder.

0

Dieter Endom

14 aug 2008 kl. 14:39

Varför ska man ta bort rörlagret på dessa praktexemplar? Det gör man bara om det sitta löst, är sladdrig och gulgrön.

0

Tina Nordberg Kolsva

14 aug 2008 kl. 14:39

Fina soppar du har hittat, de finns här åxå. Hittade 7 st igår inom ett par meter.

0

Tina Nordberg Kolsva

14 aug 2008 kl. 14:40

Håller med Dieter.

0

MP

14 aug 2008 kl. 15:38

Jag har nu skärt dem i skivor och lagt dem på tork =) Ska använda dem som krydda i soppor och såser. Är en typisk “kantarellplockare” annars, så det är kul med lite annan svamp.

0

Annette L, norr om Sthlm

14 aug 2008 kl. 20:09

Håller med Dieter, samt att Stensopp i alla varienter går utmärkt att frysa råa. Färska stensoppsskivor i en blandad grönsallad med färska örter, lite olivolja, parmesan & pinjenötter får mig att tänka på en solig höstdag i Provence…alltså underbart!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone