Vad är det för soppar på bilden? De två till vänster är väl rödbrun stensopp? Den tredje från vänster tror jag är en Karl-Johan. Den sista är jag helt osäker på... Det är iaf inte gallsoppar.
Och, vad ska jag göra med dem? Går det bra att torka dem och använda dem tillsammans med trattisar, eller ska man ha dem till nåt annat?
Tacksam för hjälp =)
Hej!
Det är Karl Johan allihopa den sista kan ha stått lite mörkt så den är ljus i hatten.
Ta bort rörlagret det som är under hatten om det är tjockt det bruna på hatten får vara kvar.
Gör tärningar och ha dem i en kastrull och låt dem koka upp lite frys in med spad.
Eller skär i tunna skivor och torka den.
Karl Johan är en kryddsvamp och passar bäst ensam och inte att blandas med andra svampar.
Var bor du där K-J kommit roligt
Så de två första är inte rödbrun stensopp? Tycker de är så otroligt röda i “skinnet”. Det kanske inte spelar så stor roll förresten =) Så länge de båda är ätliga.
Jag bor på gränsen mellan ÖStergötland och Södermanland. Vi har haft mycket regn, men relativt varmt. Vet inte vad soppar kräver för väder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.