Hej alla!
Hittade i dag några tickor, markväxande, som jag aldrig har stött på tidigare efter 30 år i skogen. Undersidan är blåaktig och lukten är mycket speciell, den diftar nämligen nästan exakt som såpmusseronen. Någon som vet vad det kan vara?
kan din ticka ha varit Skinnticka, coltrichia_perennis?
se bild:
http://www.saunalahti.fi/~stuomain/sienet/fi/sivut/coltrichia_perennis.htm
Har ett förslag: Fläckticka, Skeletocutis nivea, som är tunnköttig, vit, men blir så småningom brunfläckig på ovansidan; har pyttesmå porer som blir blå eller blåfläckiga med åldern. Den växer på nedfallna grenar av lövträd, oftast ask eller hassel.
Om du inte tycker att förslaget verkar stämma - och är säker på att den växte direkt på marken, och inte på begravd ved, kanske du kan ge en lite tydligare beskrivning av svampen - storlek, färg, hård eller mjuk, storlek på porerna, vilken typ av skog den fanns i, osv…
(Förresten, såpmusseronens doft av gammal disktrasa är väl inte så speciell..?)
Hej Irene och Saija!
Jag hade fel när det gäller luktjämförelsen med såpmusseron. Saken är den att denna ticka med mörkblå undersida och ganska mjuk konsistens luktar MYCKET starkt av, ja just det, Såpa. Lukten är såpass kraftig att den känns i ett helt rum. Just doften är så ovanlig att den borde vara viktigast när det gäller artbestämningen.
Hälsningar
Nej, artbestämning efter lukt är inget bra sätt, eftersom en luktupplevelse är mycket individuell. Du själv kan känna igen lukten på en art från gång till gång, men kan inte gå efter någon annans beskrivning av lukten. Några fler detaljer får du försöka beskriva, om du vill ha hjälp med artbestämning.
Så länge det saknas en noggrannare beskrivning av svampens utseende och dess växtmiljö, har vi ingenting att gå efter. Vi kan inte ens vara säkra på att det är en ticka du har hittat..
Hej Irene!
Jag förstår inte riktigt logiken i ditt resonemang om att man inte kan gå efter doft. Du säger ju själv att såpmusseronen luktar gammal disktrasa. Jag anser att en disktrasas doft varierar mer än doften av såpa. Alla vet väl hur såpa luktar, eller hur? Finns det fler tickor som luktar starkt av såpa? Finns det fler tickor som är riktigt mörkblå på undersidan? Om du kan så mycket som det verkar borde du väl ändå ha en liiiiten hum om vartåt det lutar när det gäller min ej artbestämda ticka.
Även om vi tolkar doftar olika så tror jag att för 90% av befolkningen luktar såpa såpa, rosor doftar rosor, fotsvett luktar fotsvett, jord doftar jord, kantarell doftar kantarell o.s.v. mjölskivling heter vad den heter av en speciell orsak eller hur?
Hoppas att någon kan hjälpa mig att artbestämma min tyvärr bortkastade ticka med hjälp av det jag har berättat.
För övrigt tycker jag att vi alla måste ta tag i problemet med det uteblivna regnet på allvar. Så här kan vi inte ha det längre. Abstinensen får inte segra!
Hej Christer!
Jag ska göra ett försök att utveckla resonemanget ang. svampars dofter.
Skälen att inte utgå enbart från en doftangivelse vid artbestämning är följande: En doft ger inte en objektiv beskrivning, dels för att man kan ha associerat till fel doftminne, dels för att svampars dofter är så komplexa att olika människor sällan uppfattar exakt samma komponenter i dem. Tredje skälet är att doften kan vara en följd av en tillfällighet, t.ex. beroende på växtsubstratet, eller på ett bakterie- eller annat parasitangrepp. Exempel: Jag har själv vid ett tillfälle känt en stark doft av curry från en sotticka, som inte alls ska lukta curry.. Bockspindling, som jag tycker luktar vidrigt, upplevs av vissa ha en angenäm fruktdoft. Den härliga rättikdoften som jag tycker att vissa svampar har, beskrivs av andra som unken jordlukt.
Till saken hör att det mig veterligt inte finns någon marklevande ticka med mörkblå undersida, därför är jag skeptisk - i första hand till att den verkligen var marklevande, i andra hand till att det öht var en ticka - och enligt det lilla du beskrivit av ditt fynd, kan man inte ens vara säker på att det var en svamp. Det kunde lika gärna ha varit en blå disktrasa..
Hej igen!
För övrigt vill jag instämma i problemet med det uteblivna regnet..
Jag har iaf inte gett upp hoppet än. Regn nu, följt av en solig och varm början på oktober, kan ge mängder av karljohan och trattisar, som jag minns att det gjorde en gång i början på 80-talet efter en likadan sommar som den här.
Dofttaggsvamp???
Hejsan!
Jag tror att du hittat en dofttaggsvamp, den har blå undersida en fot, och väldigt speciell lukt.
Har själv som nybörjare tagit fel på tickor och taggsvampar, taggarna kan ha ramlat bort.
Om du vill kan jag sända en per post torkat ex.
Hör av dig !!!!
MVH Eliabeth
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.