0 5530 visningar

108 svar

Smakkombinationer med svamp

Peter

14 aug 2008 kl. 17:36

Den här tråden kan finnas till för att tipsa om kombinationer mellan svamp och annan mat och dryck som ger himmelska kombinationer.

Jag kan börja med en liten amuse jag gjorde för en tid sedan. Jag tog champinjoner (den vanliga butiksvarianten), skar tunna skivor med en riktigt vass kniv, och stekte hårt i smör så att svampen blev rejält brynt.

De nötiga smakerna som kommer fram då passar fint till både sherry och madeira. Dock föredrar jag en aning sötma till svampen. Därför valde jag amontillado-varianten av sherry.  Jag brände av några matskedar av en sherry-madeira-blandning i en kastrull, och gjorde en krämig sabayonne på vätskan. Denna smaksattes med brynt smör.

Jag kan lova er att kombinationen var av karaktären 1+1=3. Om jag haft gräslök eller ramslök i närheten hade det funkat förträffligt till, superfint skuret och strösslat över.

0

Norma

14 aug 2008 kl. 17:49

Japp jag har en efterrätt som är lite annorlunda.Finhackade frästa murklor blandas med finhachade nötter,farinsocker och grädde kokas till en sås som serveras varm till en god kall vaniljglass.

0

Ola H / Kil

14 aug 2008 kl. 17:53

En sån här tråd faller mig i smaken peter.
Jag älskar färska champinjoner, främst smörstekta med salt o peppar. I det skicket kan de användas till mycket. Men du! Om du får tillfälle, prova det du beskrev ovan fast med ung Karl-Johan! Skulle inte förvåna mig om du då får 1+1 till 4. =-)

0

Stefan HBG

14 aug 2008 kl. 18:03

Är helt inne på din linje med lite söta kraftiga såser. Madeira är en höjdare men min personliga favorit är Porterstek. Tillsätt gärna ett par extra matskedar svartvinbärsaft när köttet kokt färdigt och det är dax att göra sås. Mums
Hårt stekta Champinjoner alltså...

0

Ola H / Kil

14 aug 2008 kl. 18:33

Din glassås låter mycket spännande Norma!
En av mina favoriter:

- Smörj en långpanna med smör.
- Skär ung Karl-Johan i 4-5mm skivor och sprid jämnt i pannan.
- Sätt in i ugnen.
- Skär rejält med vitlök i 1mm skivor.
- När det börjat “puttra” i svampen sprider man i vitlöken samt ett par rejäla smörklickar, salt o vitpeppar.
- Stek tills svampen är gyllenbrun och fast på ytan.
Se till att alla svampskivor är lika tjocka. Annars blir en del förkolnade innan andra är genomstekta.
Kan hårt stekta avnjutas som chips med kall öl, eller något försiktigare stekta som tillbehör till kött eller fisk.

Nu ska vi bara se hur länge det dröjer innan man blir bryskt hänvisad till receptavdelningen. :-)

0

Peter

14 aug 2008 kl. 18:56

Ola, med karl-johan blir det säkerligen ännu godare. Tyvärr var det inte säsong just då. Och nu - även om det är säsong, hittar jag inga…

Murkelsåsen lät spännande och nyskapande. Kanske något att tipsa Frantzén-Lindeberg om?

0

Anna L, Sthlm

14 aug 2008 kl. 18:57

Peter, är du gift? *jag skojar*

Så otroligt gott det låter, och vilken bra tråd att starta. Vi plockar ju ändå svampen för att äta den och alla smaktips man kan få är ju bara bra.

Kan tipsa om en god champinjonsallad:

Tunt skivade färska champinjoner marineras i olivolja, citronsaft, salt o peppar tills de blir lite mörka i färgen, sedan strösslar man över nyriven parmesanost och persilja.

(Går säkert att använda annan svamp, kanske KJ?)

0

Peter

14 aug 2008 kl. 18:57

...däremot fick jag ett par små stensoppar av svärmor. Jag stekte dem hårt i skivor med valnötter och smulade i fårost. Ett helt smakuniversum.

0

cicki T Belgien

14 aug 2008 kl. 18:59

Nästa man/kvinna till receptavdelningen:
Bränn tunna skivor av vanlig “ICA champignon” i en stekpanna utan fett. Lägg dom i en ugnsfast form med getost på. In under grillen, servera med syrlig gelé (rönnbär eller dyl.)

0

Peter

14 aug 2008 kl. 21:55

Jag lever som jag lär och stänkte i amontillado i stekpannan som idag var belamrad med föränderlig tofs. Till handvevad pasta, förstås.

Ett hett tips är fisksås, av den thailändska varianten. Några droppar lyfter verkligen svampsmaken. Jag gissar att det är någon umami-kombination som är i farten. Precis som i den heliga treenigheten mjukstekt lök - fisksås - stjärnanis. Det händer nåt alkemiskt där.

0

Dieter Endom

15 aug 2008 kl. 08:14

Hej Peter, du har ett himla trevligt sätt att uttrycka dig. Terminologin du använder säger mig att du har något med restaurangbranschen att göra. Min gissning är att du är kock och isf bli jag riktig glad.
Rätta mig om jag har fel.

0

Katja

15 aug 2008 kl. 11:07

Tack för tipset! Här kommer mina smakkombinationer från Ryssland. Vet ni vad pärlgryn är? Det passar utmärkt till svampsoppa på torkade karl-juhan. + lök + potatis + pärlgryn och en klick gräddfill. Enkelt och jätte gott!

0

Dieter Endom

15 aug 2008 kl. 11:13

Pärlgryn görs av korngryn.

0

Peter

15 aug 2008 kl. 11:17

Hej Dieter!

Jag är bara kock på fritiden och i mina drömmar. Men matintresset är väldigt starkt, liksom svampintresset.

Tack för berömmet dock, och jag får avslöja att jag har din och Pelle H:s bok i bokhyllan. Tips och råd om matlagning med svamp tas gärna emot här i tråden.

0

Peter

15 aug 2008 kl. 11:22

Våra vänner i öst vet att uppskatta svamp, så ditt ryska tips tas väl emot, Katja. Det låter som en matig och god soppa.

0

Peter

17 aug 2008 kl. 22:10

Efter dagens svamptur (strilregn under 4h) fick jag i alla fall med mig en del hem. Det blev några liter totalt, företrädesvis smör- och grynsopp, men även kantarell och några små men perfekta stensoppar. Svärmot på besök. Så vad göra?

Det blev tre rätter. Den första (för att hålla dem lugna) blev en bruschetta på stensopp. Tunna skivor, hårt stekt och så kasta med hackad vitlök de sista 20 sekunderna. Serverade på rostat bröd och toppat med olivolja.

Sedan en soppa på smörsopp. Tyckte att den milda karaktären skulle passa. Jag lånade från en Tina-soppa, och redde med getost. Men den behövde fyllas ut med något eftersom jag använde köpebuljong så det blev nån deciliter parmesan i också. Svamp och getost är en bra kombination, mycket användbar. Och med parmesan också blir det toppen.

Sista rätten blev en varsamt rörd risotto. Svampen kom i på slutet, som en smaksättning. Med god parmesan, lagom med smör och rätt teknik blir en risotto en tripp till himlen. Men för det krävs en bra buljong, vilket jag inte hade. Tallrikarna skrapades ändå, så jag tror det funkade.

Nu vill jag förstås höra vad ni gjorde med dagens fångst.

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 23:14

Svärmor och svamp…
Min kära mamma (84 år gammal) älskar svamp men börjar få svårt att smälta “hård” svamp som kantareller och trattkantareller. Vanlig “köpes"champignon och fjällskivling går däremot bra. Kanske att ha i åtanke om man vill eller inte vill bespara den äldre generationen magknip!

0

Peter

17 aug 2008 kl. 23:27

Haha, jag vågade inte bjuda på mjölskivlingen jag trodde mig ha hittat…hade väl kommit med på en klassisk löpsedel dagen efter om jag tagit fel då...

“Man giftmördar svärmor - med svamp”

0

c

17 aug 2008 kl. 23:50

ja, förutom Olympiaden är det nyhetstorka så det är väl bäst att låta bli…;)

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 23:52

var lite snabb där med signaturen

0

Lena M

18 aug 2008 kl. 08:16

Nu blev jag nyfiken, har du Dieter givit ut en bok ? Och i vad, matkonst, svamp ?

0

Peter

18 aug 2008 kl. 09:07

0

Lena M

18 aug 2008 kl. 09:10

Tack Peter, den skall jag försöka få tag i !

0

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 09:16

Det finns en modernare upplaga, se http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151843285

0

Lena M

18 aug 2008 kl. 09:40

Tack Jan, ni är då för hjälpsamma här på svampguiden. Då skall jag beställa den , inte för att jag tycker matlagning är speciellt kul men vackra böcker är inte fel.

0

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 20:27

Här bumpar jag min tråd med en länk till Taffel.se:

http://taffel.se/artiklar/kryddguide-svamparnas-smakkamrater

Mycket användbar. Ta en titt, och fyll gärna på!

0

BirgittaD

1 sep 2008 kl. 20:47

Förvånar mig att du missat den Lena. Den boken är min bibel, bl annat är jordärtskockssoppan med kantareller en höjdare.

0

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 17:54

Jag såg att ni varit inne på Taffel.se och lagt in era tips, och därtill fått beröm av Lisa.

Bra jobbat!

0

Maria W

2 sep 2008 kl. 18:10

Nått som är en höjdare är ju raggmunkar som man toppar med gräddstuvade kantareller och gärna knaperstekt fläsk till.

0

Tina Nordberg Kolsva

2 sep 2008 kl. 21:34

Pepparkaka med grönmögelost toppad med syltade trattisar de e mums till glöggen. Men tjuvstarta inte än.

0

Peter, Linköping

2 sep 2008 kl. 21:37

Du slänger in syltade trattisar bara sådär?

Måste ju provas…

0

Ronja

4 sep 2008 kl. 22:12

Svampcarbonara

Hittade bara några av varje svampsort så jag blandade. Blev otroligt gott. Fräste gul lök, kantarell, svart trumpetsvamp och K-J med salt, svartpeppar och färsk persilja. I med havregrädde och lät puttra en stund. Serverade med fullkornsbandspagetti och toppade med flingsalt och mer persilja. Himmelskt!

0

Svampcarbonara

Maria W

4 sep 2008 kl. 22:15

Såg inlägget innan…kantarell, med gul och vitlök, färsktomater från växthus och färskskuren basilika och en gnutta grädde blir också mums tillsamans med pasta.

0

vem tog kantarellerna?

5 sep 2008 kl. 01:28

jag är inte så avancerad än. men bacon, kantareller, parmesan, grädde å pasta gillar varann när det är lyxvardag på gång.

0

Helena i Lund

5 sep 2008 kl. 05:37

Jag tärnar rimmat bogfläsk, eller magert sidfläsk, fräser långsamt o länge med tex blodriska. Det ska steka så länge att fläsket mörar till sej, o svampen blir lite hårdstekt. Nykokt pasta,(papardelle är gott) blanda i hop allt, vrid rejält på svartpepparkvarnen, ta en rejäl slurk god olivolja, och servera men flagad parmesan eller pecorino o flingsalt. Very basic, very good!

0

Smakkombinationer med svamp Peter

Eva K - teach me zabaglione

5 sep 2008 kl. 10:40

Sabayonne - är det ägg, äggvita och socker som man vispar och sedan blandar med sherry/cognac el dylikt? Hur gör man?

Jag ÄLSKAR att laga mat och vill utöka mina baskunskaper med lite flådigare såser och fonder m.m.
Och jag VET att det kanske finns bättre forum för sånt, men här är så trivsamt.

0

Smakkombinationer med svamp Peter

Sussie

5 sep 2008 kl. 12:52

Har fått så mycket recepttips så maken min kommer att bli så glad. Har haft total idé-torka i snart två veckor om vad vi ska ha till middag. Han älskar svamp, men inte att plocka. Nu har jag lite idéer om vad man kan göra med lite svamp, högrev, lök, vitlök, grädde, sherry, m.m. Ha en trevlig helg alla.

0

Smakkombinationer Eva K

Peter, Linköping

5 sep 2008 kl. 13:33

En sabayonne/zabaglione är en mestadels söt vispad/rörd äggkräm som man kan låna av även till det salta köket.

Man vispar ihop ca en matsked vätska till en äggula i vattenbad, tills krämen börjar tjockna, runt 65 grader. Ju ivrigare man vispar desto fluffigare blir den.

När den fått den konsistens man vill ha sätter man fort kastrullen eller skålen i ett kallt vattenbad och fortsätter vispa tills den svalnat något. Om den skall serveras kall kan man smälta i en flisa gelatin, då blir den lite stöddigare.

Om man värmer för hårt blir den grynig och då är det bara att kasta. Värmer man för lite får man inget fluff allt.

0

Smakkombinationer Eva K

Eva K

5 sep 2008 kl. 15:01

Hm! OK… ska testa nå‘t… Återkommer ang resultat.

Tack!

0

Smakkombinationer Eva K

Eva K

5 sep 2008 kl. 15:14

Hade bara Disaronno hemma. Men va fränt! Vilken härlig konsistens. Som marängsmet nästan.

Gott också.
Kanske till en efterrätt :)

Tack igen - nu har jag lärt mig minst en ny sak idag.

Därmed önskar jag trevlig helg!

0

Smakkombinationer Eva K

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 02:45

Den klassiska zabaglionen är 1 äggula, 1 msk socker och 1 msk marsala- eller annat sött vin per person. Serveras till färsk frukt.

0

Blodriska / blodgrape

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 02:49

Jag testade ikväll att smaksätta blodriska med blodgrape, som jag spekulerade om i en blodrisketråd. Syftet var att matcha den lilla beskan som ibland finns i blodriska. 

Stekte riskan hårt i smör, slängde i löne mot slutet. Rörde vid sidan ihop (färdig) majonnäs och några matsked blograpejuice. Blandade samman allt, till en slags sallad.

Det funkade förträffligt! I morgon skall jag blanda den med en sallad med någon beska i och testa som förrätt på smörstekt franska.

0

Blodriska / blodgrape

Peter, Linköping

7 sep 2008 kl. 10:02

“löne”?

Löken skall det stå. Och man får smaka av med både salt, svartpeppar och socker.

0

Blodriska / blodgrape

Peter, Linköping

18 sep 2008 kl. 23:27

Här är ett intressant smakexperiment med sotvaxing, eller rättare sagt med vaxingens konsistens.

Det slår mig alltid att den läckra konsistensen upplevs som skivig i munnen, som riktigt färska skaldjur eller bra pilgrimsmusslor.

Jag tog sålunda en näve delad sotvaxing och sauterade i smör några minuter. Den skall inte ta färg eller bli krispig. Sedan slog jag på ca en halv deciliter skaldjursbuljong som jag gjort på Touch of taste-fond, den gillar jag bäst av de färdiga fonder jag smakat.

Sedan fick buljongen koka in i svampen. Avsmakning med salt och peppar.

Resultatet tycker jag är nästintill sensationellt. Det känns som om man äter något ruskigt dyrt och exklusivt. Underbar munkänsla.

Gör en variant som amuse och låt era gäster gissa vad de äter… : )

En soppa på sotvaxing tillredd på ungefär samma sätt borde vara en höjdare. OK, bara att ge sig ut i skogen igen…

0

Blodriska / blodgrape

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 23:32

Lägger ni in era recept på Svampguidens recept sida oxå? Om inte gör det.!! Ni har ju massor av godis i denna tråd:))

0

Blodriska / blodgrape

Brenko

18 sep 2008 kl. 23:33

Klart det smakar dyrt om du brukar slänga i lönen pannan! :D

0

Skaldjur

Annette L, norr om sthlm

19 sep 2008 kl. 07:36

Jag är hyper allergisk mot skaldjur, men “konstigt nog” klarar jag de flesta skaldjursfonder samt ABBAs fiskbullar i hummersås (som jag har en knäpp fäbless för sedan barn) vilket bör innebära att jag skulle klara en sån här rätt…alternativt göra den med “kräftspad” det är just konsistensen som jag saknar..varför har jag inte tänkt på svamp som ersättning….

0

Skaldjur

Peter, Linköping

19 sep 2008 kl. 09:20

...och när du tar skaldjurssmaken från mandelriska så blir det helt vegetariska skaldjur!

(Om man nu kan säga vegetarisk, med tanke på att svamp är mer djur än växt, hmm…)

0

Blodriska / blodgrape

Maric / Arlanda

19 sep 2008 kl. 09:29

Det receptet på sotvaxing och skaldjursbuljong måste jag prova.
Tack för tipset.

0

Skaldjur

Annette L, norr om Sthlm

19 sep 2008 kl. 09:32

Jag hittar inga mandelriskor…;=(

0

Svarta trumpeter

Peter, Linköping

21 sep 2008 kl. 23:54

För att göra en lång historia kort: jag gjorde en “öppen” lasagne i helgen, på en gräddig stuvning på svarta trumpeter och en skvätt madeira. Egenkavlad pasta i riktigt tunna kokta sjok som varvas med stuvningen och parmesan, direkt på tallriken.

Det intressanta var det som låg i botten på tallriken. Jag hade gjort en enkel tomatkompott på körsbärstomater, tomatpure, olivolja, vitvinsvinäger och dragon. Dragonen tänkte jag skulle möta den där djupa mörka aromen i trumpeterna, och syran skulle bryta av så det hela inte blev för jolmigt.

Mycket lyckat blev det. Dragon - tomat - svart trumpet är definitivt en ny kombination för mig som skall utforskas vidare.

0

enkelhet

svampstaff

22 sep 2008 kl. 00:23

inga fantastiska tips har jag.älskar att laga mat dock.igår kväll stekte jag VANLIGA kantareller och skogschampinjoner med lite rödlök och rikligt med riktig grädde på mackorna! och salig blev jag..

0

enkelhet

Peter, Linköping

22 sep 2008 kl. 00:25

Vanliga? Du menar “hederliga”? : )

0

enkelhet

svampstaff

22 sep 2008 kl. 00:28

Hederliga vanliga tråkiga gulisar :)

0

lasagne revisited

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 00:28

Se ovan för själva grundidén: en lasagne i tallrik med en tomatkompott i grunden och varvat med lasagneplattor och svampsås.

Den här gången blev det trattkantarell och rödgul trumpetsvamp, och jag dopade tomatkompotten med timjan.

Att jag inte tänkt på det tidigare. Att ge fan i att krydda svampen för mycket, och istället lägga svampens smakkamrater i ett annat “lager” på tallriken.

Svärmor och sambo skrapade tallrikarna, och svärmora gick på kastrullerna efteråt.

Bjöd också på “sallad” på urlakad saltad pepparriska. En röra var riska, gräddfil, rödlök och timjan. Skulle ha skippat timjan. Den andra riska, saltad avrunnen gurka och gräddfil. Lite syrad gurka hade gjort susen.

Nåja, nu vet jag att jag skall börja plocka pepparriska i större omfattning i alla fall.

0

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2008 kl. 10:41

Fyllde i går stora svarttrumpet med ricotta/mozzarella crème med smak av lite vitlök och rosmarin…“satan i gatan” vad bra det blev…

Sköljde dem, lät torka upp, penslade med olja, fyllde, la på plåt, in i ugnen, tog ut när det bubblade…mummmmmmmma!

Men nästa gång ska jag låta fotet sitta under tillagning och ställa dem i en hög form “på foten”...

0

Boman

27 sep 2008 kl. 10:45

Men åh… jag MÅSTE hitta dem idag och testa. Lät ju gott så det droppar på tangentbordet, slurp!

0

Örjan.J Ångermanland

28 sep 2008 kl. 10:42

Mycket av de ni skriver låter ju gott.Själv hade jag så bra med fina Karl-Johan så jag skar dem i ca:3-4mm tjocka skivor lade dem i saltlake 1 1/2 dygn o rökte dem i en liten vanlig enkel fiskrök med alspån i De blev bra för er som gillar rökt mat.

0

Lisa FW

29 sep 2008 kl. 02:04

Hej Peter! Jättekul tråd! Kan du inte göra ett gästbloggsinlägg hos oss på Taffel? Kontakta mig: lisa at taffel punkt se

0

Peter/Smakkombinationer med svamp

Dieter Endom

29 sep 2008 kl. 21:03

Du gör mig riktig glad med ditt matkunnande! Den här tråden är helt enkelt kanon, jag hoppas den får vara med länge!
Vad jag saknar är diskusionen om svampars egen smak. Exempel: svart trumpetsvampens finess är att den smaka högprocentig mörk choklad. Vad tycker du om detta ämne?

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 22:20

Det hoppas jag med, att tråden lever länge! Men jag är bara en glad amatör, så vi får hjälpas åt.

Intressant att jämföra smaken hos svart trumpetsvamp med riktigt mörk choklad. Jag har kallat den där riktigt mörka smak- doftkomponenten för “tryfflig” i brist på något bättre. Där finns också en liten diffus ton av dynga.

Dynga?

Javisst…jag var ute och promenerade i min lokala skog häromdagen och klev rakt in ett stråk med doft från svart trumpetsvamp. Jag var helt säker! Hoppade av stigen och tittade i varenda buske i närheten, men hittade inget. Plötsligt ser jag ett får stå och blänga på mig. Då inser jag att det är doften av fårdynga som lurat mig…

Att beskriva dofter är så svårt. Ibland är det enda man kan göra att berätta vad man förknippar en viss doft med, som i vinbranschen.

För vad doftar egentligen något? Stick ner näsan i en burk blåbärssylt, och dra in. Klart man känner igen blåbärssylt. Men vad luktar det, om man skall beskriva doften för nån annan? Speciellt för någon som inte kan tänkas dela referensramar med en själv. Helt plötsligt blir doften man var så säker på vag och beskrivningen flyr från en.

Nästa gång jag hittar svart trumpet (med tanke på torkan blir det väl först nästa höst) skall jag dra djupa sniffar och tänka på mörk choklad, och se om det klingar till i skallen!

0

Annette L, norr om Sthlm

30 sep 2008 kl. 18:58

Kul ;=)

Vad menade du med tryfflig, som vit eller svart tryffel eller avsåg du formen på en chokladbit och då “chokladen i den” ...hängde inte med riktigt. Jag tycker att den svarta trumpeten har en smak av mörk choklad och i bland nästan åt björnbär…

Jag kan inte dricka Syrah för även om det är det minsta i vinet känner jag en distinkt doft av kissblöja (obs jag har blöjbarn) och kan helt enkelt inte förmå mig att dricka det ;=)

Det här är en fantastisk bra tråd!

0

Peter, Linköping

30 sep 2008 kl. 22:00

Nej, jag var mer vag än så, tänkte på “känslan” av tryffel i munnen mer än nåt specifikt. Men nu skall jag tänka 99%-ig choklad istället! Eller dynga…

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 17:06

Blomkålssvamp (med eller utan grädde) med muskot är givet!! Enkelt, rustikt och jättegott.

0

Annette L, norr om Shlm

2 okt 2008 kl. 17:34

skrev det där med muskot i en annan tråd, när nån hade barndomsminnen med blomkål och en doft av stuvande makaroner ;=) muskot är fö gott till stuvade taggsvampar oxå ;=)

0

Birgitta

2 okt 2008 kl. 17:42

Jag noterar att Peter håller på att bli medarbetare/skaffa sig intressen i Taffel. Jag hade rätt igen, var bara lite före min tid… ;)

0

Birgitta

2 okt 2008 kl. 17:45

Till blomkålssvamp vill jag fö helst ha timjan. Det är tyvärr en lite utsliten krydda, med dessa timjankvistar som ihop med nån balsamicosås i mönster har legat på de flesta tallrikar från wannabebra krogar de senaste tio åren….men till blopmkålssvamp är det gott.

0

Boman

2 okt 2008 kl. 20:03

Timjan är en perfekt krydda till svamp. Dill funkar också fint till en del sorter. Salvia till biffar av blandade riskor är jättegott!

0

Blomkålssvamp

Peter, Linköping

2 okt 2008 kl. 20:12

Den har onekligen en arom som matchas av få andra svampar. Muskot låter intressant, måste testas i vinter när den tas ut ur frysen med darrande händer.

Ett annat sätt är att “go with the flow”, inte motarbeta det tallskogiga i smaken utan löpa med den, och smaksätta med rostade pinjenötter och rosmarin. Bara som så, eller med knaprigt bra fläsk eller pancetta till.

0

BirgittaD

2 okt 2008 kl. 20:17

Lätt förvälda selleriskivor med ostgrattinerad svampstuvning är smaker som gifter sig. Jättegott. Jag hade blandat trattkantareller med Karljohan. Var väldigt skepptisk när jag läste JAS recept på svampsoppa för knappt 1 år sedan men smakerna slår verkligen inte ut varandra utan förhöjer det hela. Tack för den kombinationen JAS.

0

Blomkålssvamp

Brenko

2 okt 2008 kl. 20:40

Pinjenötter! Låter ju alldeles genialiskt, Peter! Det måste provas. Rosmarin stod jag faktiskt och funderade på i köket till middagens blomkålssvamp, men valde att köra på muskoten som smakade bra när jag stekte och stuvade som ett test tidigare idag.

Muskot blev det för jag tyckte lukten påminde om det, samt att jag såg det i en tråd här. Men det är nog mer åt terpenhållet ändå.

0

Iggy

2 okt 2008 kl. 20:47

Kombinera svart trumpet med trattkantarell. Bryn i smör,salt+peppar,lägg till grädde, cognac och en gnutta dijon. Gratinera med persilja. Passar till vilt och kalv.!!!!!!

Iggy

0

Dieter Endom

2 okt 2008 kl. 21:55

Ta det lungt med muskot, den ta död på varenda svamparom. Sätt smaksinnerna på spänn och du kommer att känna smak av stekt ägg när du testa blomkålssvampen.

Gratinera med persilja??? Då smaka det väl brännt hö!

0

BirgittaD

2 okt 2008 kl. 22:03

Precis vad vi kommit fram till. Stekt blomkålssvamp smakar stekt äggvita. Men det är kul med svampen.Jagar däremot inte benen i onödan till min meritförtecknn för den.

0

Streckmusseron

Peter, Linköping

5 okt 2008 kl. 21:19

Efter tips gjorde jag en enkel gräddstuvning på min nya vän streckmusseronen, bara spetsad med lite sherryvinäger för att ta bort det värsta gräddjolmet.

En väldigt trevlig bekantskap. Precis som Brenko skrev så smakade den “mycket svamp”, och faktiskt så satt jag inte där och tänkte på Karl-Johan hela tiden? Konsistensen var mer krispig, men smaken satt som KJ.

Intressant…nu måste jag hitta fler så jag kan krydda som jag skulle ha kryddat KJ.

Instämmer någon om smaken?

(Doften, åtminstone i blött tillstånd, tycker jag inte alls var “mjöllik” utan drog snarare mot hav och ostron.)

0

Streckmusseron

Brenko

5 okt 2008 kl. 23:03

Sherryvinäger kanske man ska skaffa sig då?? Gräddstuvning är ju alltid gott, men lite flottigt och som du säger, jolmigt.. Och tjatigt.

Angående smaken kan jag väl hålla med lite angående KJ, men streckmusseronen uppfattade jag som kraftigare än den mer finstämda KJ. Föredrar den lätt framför kalle. Streckmusseronen tyckte jag hade en sån där härligt brutal umamismak som gör att man bara vill ha mer och mer, en känsla som kanske inte är riktigt relaterad till själva smaken. Äh, glöm det, svårt att sätta ord på. :)

0

Streckmusseron

Annette L, norr om Sthlm

6 okt 2008 kl. 08:12

Dieter, alla kryddor dödar i stort sett allt om man överdoserar, eller hur ;=)

Muskot är väldigt gott i lagom dos på både blomkålsvamp & taggsvamp. Sen tror jag iaf att persiljan var avsedd som garnering ;=)

Torr sherry, råsocker, kikkoman, bitar av färsk ingefära, färsk vitlök samt lite sesamolja blandas, lägg ned munsbitar av blomkålssvampen och marinera den i några timmar. Ta upp låt rinna av, klappa dem lite med en kökshandduk, hetta upp matolja, fritera bitarna som du har doppat i uppvispad äggvita sedan majsmjöl med sesamfrån i. Fritera gyllenbruna. servera med en doppsås som du gör på samma ingredienser som marinaden (eller använd den) som har reducerats ned. Isbergsblad och mynta var gott till. (ät det som Nem)

Blev viss lite rörigt ;=)

0

Streckmusseron

Peter, Linköping

6 okt 2008 kl. 09:20

Brenko, sherryvinäger är nåt man måste ha hemmavid. Lägg gärna några extra tior så att du får tag på en bra. Sherryvinäger är aromatisk och har en riktig nålstickssyra, men är ändå ganska rund i smaken. Den passar mycket bra med svamp, t.ex. för att bryta av gräddjolm.

Den är inte billig men förskräcks inte, den varar länge.

0

Streckmusseron

Brenko

6 okt 2008 kl. 12:59

Streckmusseron är den enda svamp min hund har ätit rå! Tappar oftast lite svamp på golvet när jag rensar, och då kommer han och nosar utan att äta, men idag tuggade han i sig den!

För övrigt så får jag meddela att några stänk citron på stekt rödgul trumpetsvamp är perfekt!

0

Lena i Nacka

6 okt 2008 kl. 15:19

Har rönnbärsvin som smakbrytare i svampsåsen och det är en höjdare.

0

Eva K

7 okt 2008 kl. 14:44

Årajjt! Här kommer en riktigt dräpare :) Håll i er alla finsmakare och tafflare!

Jag hade kvar lite pastaskruvar från gårdagens middag. Dessa torrstekte jag i nonstickpanna (inget matfett) tills dess att de fått lite brun stekyta. I en panna bredvid hettade jag upp smör och öste i de frostvaxingar jag hittade på min lunchpromenad.
Saltade lite lagom och hällde över den stekta pastan. Äktenskap!
Hade varit fint med lite riven citron över men det hade jag inte. Vart smarrigt ändå. Lite fettigt kanske men det gör inget. Och ja, jag var vrålhungrig :D

Torrstekt pasta (som jag väljer att kalla det) får en smak av pannkaka. Med dessa välstekta små läckerbitar till blev det enkelt, men rackarns så gott.
(jag gör ofta såhär med restpasta och gör diverse olika såser till, främst tomatbaserade)

Jag hittade kanske 15 svampar och kom på mig själv med att bara dela dem, utan att ögna igenom efter larver. Den största svampen var lite saggig så den kikade jag igenom, och ratade. Tyder beteendet på snålhet, girighet eller hunger??? Jag brukar annars vara väldigt kritisk men helt plötsligt tänker jag “lite skit rensar magen”...

0

Stefan HBG

7 okt 2008 kl. 14:55

Skadar aldrig med lite extra proteiner :)
Låter som en god snabblunch.

0

enkelhet

ÖJÅ

7 okt 2008 kl. 15:23

Jag vill njuta av varje svampsort för sig. Sillkremla behöver man bara salta lite. Jag tycker inte om blandsvamp med en massa kryddor, låt var svamp ha sin smak. Det är ju annat om man hittar så lite att man måste blanda flera sorter för att få till en macka eller soppa. Då kanske man måste ta till kryddor som curry. Men då hart ni tappat smaken av svamp.

0

Eva K

7 okt 2008 kl. 16:15

Det var en av de snabbaste, enklaste och godaste luncher jag tillagat faktiskt. (jag spenderade för stor del av lunchtimman till svampletning)
Inga krusiduller och massor med god svampsmak.

He sku’ ja kunn bju’n KG på - nästa gång endänn kik förbi! ;)

0

Eva K

7 okt 2008 kl. 22:31

Ser inte mycket ut för världen men det var, om inte umamigt, så urnamigt!

Det var lunchen.
Bild 2. Streckmusseronerna blev en liten aptitretare till middagen. Resten spars i kylen tills i morrn. Vet vet. Kanske KG kik förbi.
(först hoppade jag högt över de små i asken.. sedan hittade jag 4 av betydligt angenämare storlek och kvalitet) 

Jag vet. Jag bara skryt å e glá!

0

zingo

8 okt 2008 kl. 01:05

En god fisksoppa med små fasta kantareller är oemotståndlig.

Vatten, potatis, lök, , morot,
ngn vit fisk, grönsaksbuljong (ej fiskbuljong)  små fasta brynta kantareller, en skvätt grädde, en rejäl klick creme fraiche, salt, peppar och avslutningsvis sockerärtor och så kan man slänga i lite räkor av nåt slag också.
Själv föredrar jag att reda av soppan något för att få den rundare och krämigare.

0

Peter, Linköping

12 okt 2008 kl. 01:33

Jag testade att göra min lasagne beskriven i tidigare inlägg men i “inverterat” skick, som tortellonis.

Nästan samma ingredienser, annan taktik. Pastan fyllde jag med trattkantareller och ricotta, men smaksatte inte speciellt. Det gjorde jag dock med tomatkompotten, som fick smaka ordentligt av timjan.

De kokta tortell…tor…pastasnäckorna svängdes snabbt med tomatkompotten.

Det finns mycket att göra med pasta och svamp, presentationen kan varieras, men tycket finns alltid där.

Inga nya smakkombinationer dock.

0

nya grejor!

svampstaff

12 okt 2008 kl. 01:45

Gjorde en potatisgratäng häromdan.med potatis,blek taggsvamp och bacon.
stekte upp taggisar,gul lök och 2pkt bacon som varvades med potatis i en form.2-3klyftor vitlök,salt vitpeppar och lite muskot och till slut 5dl fet grädde…jälar va gott.

Och som sagt stek upp blek taggis,en klyfta vitlök lite rödlök,1-2tsk curry och 2dl fet grädde på mackorna.oxå himmelskt gott…

0

Svampstaff-Tortelloni

Peter, Linköping

12 okt 2008 kl. 23:20

Jodå, jag läste Svampstaffs recept och fick en idé. Blek taggsvamp hade jag, bacon fanns, och jag var sugen på att göra nåt köttfärsigt.

Så jag stekte svampen, körde den fint i matberedare. Lade i rå bacon, körde igen. Nötfärs, körde igen. Smakade av med salt och peppar. Jodå, det blev en smakrik färs, som gjord för att fylla tortelloni med.

Så pastamaskinen åkte fram igen, lite yada-yada och resultatet ligger nu på en plåt i min frys. Riktigt goda, rustika och smakrika pastaknyten. Enligt min “blanda inte svampen med alla smakkamrater”-tes så skall jag servera dem med något salviasmakande, för att mota den rökta smaken.

Tid tar det. Och kul är det!

0

Lasagnereceptet...

Peter, Linköping

15 okt 2008 kl. 22:03

...har letat sig in på Taffels gästblogg. Den som vill får gärna ta en titt.

http://matgasten.taffel.se/

För balansens skull länkas till svampguiden från blogginlägget också, så jag inte blir beskylld för “spam” igen…

0

Lasagnereceptet...

Brenko

19 okt 2008 kl. 18:27

Jag säger då det.. Sylta edra trattisar med nejlika, stjärnanis och kanel NU!

I helgen åt vi rostbröd med syltade trattisar och hyvlad parmesan på. Min gud så gott!

Jag säger alltså syltade trattisar och parmesen.

Syltade trattisar och parmesan.

0

Lasagnereceptet...

Brenk

19 okt 2008 kl. 18:31

Fan! Jag glömde köpa getost. Känns som det är en garanterad hit med trattarna.

0

Lasagnereceptet...

Eva K

20 okt 2008 kl. 15:06

Usch! Jag fattar inte att man stoppar getost i munnen, ännu mindre förstör svampen med det…
Huvva!  ha ha

Så olika man kan vara - och det är TUR

0

Getost

Brenko

23 okt 2008 kl. 08:40

Hehe. En del har barnatungan kvar. ;) Och förresten menade jag syltade trattar och getost, inte vanliga stekta, det är nog inte så gott.

0

Getost

Eva K

23 okt 2008 kl. 09:45

Nejdu! Min tunga kan svära som en riktig ane så barnatunga vill jag inte hålla med om.
Däremot rätt känslig.

Testade Tinas soppa på trattkantareller med getost i. 2ggr. Andra gången minskade jag getosten med 75% - då gick det ner.
Men inte utan olust.

Syltade trattkantareller ska jag prova. Nästa år.
Jag har syltad motaggsvampen och det är såååååååå gott alternativ till inlagd sill.

0

Getost - Brenko, Peter, Zingo och Dieter mfl

Eva K

23 okt 2008 kl. 09:53

Jag tänkte på alla er gourmegommar igår. Jag såg på TV’n (för ovanlighetens skull den tiden). Hemma hos mig Halv 8. Är det någon som sett det programmet?

Man är 4 personer som bjuder hem varandra på middag och poängsätter varandras rätter (presentation och allt som ingår i en bjudning). Poäng 1-10.

I alla fall. Jag kom på mig själv med att vilja bju hem mig till ovannämda för det låter så j-a gott när ni sätter igång :)
..men haken är att jag skulle måsta bjuda en gång också..så där sprack liksom den drömmen.

Ville bara dela med mig av tanken. Det är faschinerande att läsa om era köksliga äventyr.

0

RasBohlin

3 dec 2008 kl. 23:20

Jag har ätit sen middag ikväll! Nu börjar dessutom vinet göra verkan, så i min känsla av upprymdhet vill jag gärna upplysa alla här om hur bra sås på svart trumpetsvamp, rödlök, kryddpeppar, rosépeppar och muskotnöt gifter sig med mitt favoritvin Campo Viejo Reserva 2004!
Smaklig spis!

0

svampstaff

3 dec 2008 kl. 23:54

Med ett gött rödvin smakar allt bra Ras:)
Njuuut av livets goda:) det är väl därför vi lever hoppas jag?
Själv tar jag mig ett par kalla pilsner ikväll:) efter en skogstur av lycka:)
Livskvalite är att få vara i naturen och plocka,fota, äta och dricka…härligt:)

0

Sufflé

Peter, Linköping

13 jan 2009 kl. 18:00

Jag offrade två påsar färskfryst KJ på Nils-Emils svampsufflé som kan hittas i den här länken:

http://recept.nu/1.36280/nils_emil_ahlin/svampsuffle_alggrasparfait_och_nobisdressing

Sufflén blev fluffig, och svampen smakade precis så nötigt och fint som jag hoppats på. Passa saltet bara.

Det var också ett experiment i svampförvaring. Tidigare brukade jag antingen torka eller förvälla/frysa min KJ. Nu vet jag att färskfrysning fungerar bra för att behålla konsistens och smak. Åtminstone ett halvår.

Jag testade att göra den i portionsformar, och de vill ha en sisådär 10-12 minuter i ugnen. Gör man i en stor form tar det betydligt längre tid, kanske uppåt 40 min.

Skeda en blandnig av skirat och brynt smör över, och du är i himmelen…

0

Sufflé

Helena i Lund

13 jan 2009 kl. 19:34

Jag hamnar i himmelriket av att läsa om sufflen… ska testa när mina körkompisar kommer! Hade tänkt laga en ostsuffle, men det här blir häftigare! Har dock ingen färskfryst svamp, jag testar med blötlagd! Älggräsglassen hoppar jag däremot, har smakat te på älggräs, inte gott!

0

Sufflé

Bo E

14 jan 2009 kl. 12:44

Oj så mycket goda recept.

Men varför en speciell avdelning här på forumet när det finns en receptbank?

Lägger ni in dubletter eller finns dessa bara här…?

Man blir ju överväldigad av tips…

0

Sufflé

Peter, Linköping

14 jan 2009 kl. 13:01

Det här är ingen receptbank utan mer tips på intressanta smakkombinationer som involverar svamp. Ibland kan det ramla ut ett recept, men det är inte avsikten att tråden skall konkurrera med receptsidan.

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 14:41

OK!
Jag fick i alla fall en stark lust att skiva champinjoner och smörfräsa dem.

Ska nog testa det ikväll, fast jag har ingen sherry…

Den får inskaffas till kommande murkelsås.

0

Helena i Lund

14 jan 2009 kl. 17:44

På den gamla goda tiden när jag fortfarande åt stenmurklor, gjorde jag god gräddig sås, och tog en klick fransk senap i. Det höjer och ger ett litet sting, speciellt gott om man har gele eller sötare inläggningar till!

0

Vårmusseron

Peter, Linköping

2 jun 2009 kl. 21:05

Dags att väcka upp denna tråd!

Vårmusseronen är en ny bekantskap för mig för i år. Smaken när man steker den rakt upp och ner är väl sådär. Det är nåt som saknas, och smaken i sig är minst sagt speciell.

Jag tyckte att jag fick en känsla av torkad shitake och att den borde passa åt det asiatiska hållet. Lite experimenterande gav ett bra resultat.

Smörstek svampen i bitar i smör, ganska hög värme. När den börjar bryta samman och tappa vätska, lägg i finhackad vitlök. Innan denna börjar brynas, slå över några matskedar torr sherry eller kinesiskt risvin. Låt detta koka in ordentligt, det skall inte bli en sås. Smaka av med fisksås och några droppar sesamolja.

Det fungerade riktigt bra med den speciella smaken av vårmusseron, och jag tror nog att smakspektrat funkar på de flesta andra svampar också, i alla fall de som är mildare i smaken och mer lämpade som smakbärare än dominerande ingrediens.

Vad brukar ni göra med era vårmusseroner?

0

Vårmusseron

Jan A, Uppsala

2 jun 2009 kl. 21:30

Vi äter mycket vårmusseron som vi plockar under minst 1½ månad under maj-juni, efter torrvårar istället en kortare period under september(-oktober). Jag föredrar den gräddstuvad till fläskkarré eller -kotlett. Smaken är är så kraftig att det för den snåle räcker med en liten sats vårmusseron till soppar med mera intetsägande smak, K-J,strävsoppar o.d.

Antonio Carluccio har ett trevligt recept i ‘The complete mushroom bok’: “Saint George’s mushrooms with scrambed egg and wild garlic.”
Jag vill inte tjuvpublicera receptet här, men det finns som sagt i hans fantastiska bok. Det finns INTE i “Galen i svamp”.
‘Wild garlic’ är ramslök!

0

Vårmusseron

Peter, Linköping

2 jun 2009 kl. 22:49

Tack för tipset!

Jag googlade runt lite och såg att Jens Linder lutade åt senapshållet för att balansera smaken. Det låter rimligt i alla fall, skall testas.

Härligt med en svamp jag kan kila ut och hämta några liter av på några minuter. Är inte bortskämd med det annars.

Är det någon som torkat vårmusseronen? Vinner man nåt på det?

0

Kantareller de luxe

Peter, Linköping

8 jul 2009 kl. 21:26

Årets första kantareller är nedlagda. Jag tog tillvara både det fruktiga och det peppriga, och förstärkte smakerna med korianderfrö resp. vitpeppar. Stekning i smör, hög medelvärme, ingen stekyta att tala om.

Det blev väldigt bra, men man kan nog jobba lite mer på det fruktiga. Pomeransskal? Berätta hur ni får ut max av era kantareller.

0

Kantareller de luxe

Peter, Linköping

20 jul 2009 kl. 19:51

bump

Vad gör ni med era kantareller? Har ni utvärderat alla möjliga kombinationer och kommit fram till att smörstekta med salt, vitpeppar och schalottenlök är det optimala, eller har ni bara inte vågat släppa fantasin lös?

Allt som funkar är bra! Tala om hur ni gör med dem för att få ut max.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone