0 647 visningar

7 svar

Att bli lämnad i sticket

Jan A, Uppsala

14 aug 2008 kl. 19:53

…är inte roligt. Men det är det öde som alltför ofta drabbar oss, “skapelsens kronor”. Kvinnorna ställer till det för oss, sticker och lämnar oss att ta rätt på resultatet. Så har den kvinna som äger mig gjort idag.  Hon rastade grannhunden, kom hem med ryggsäcken “fylld” av glassbunkar med K-J, grynsopp, snöboll, mjölskivling, kantarell och “björkskrubb” + några “tryfflar” av någon sort, öste upp allt på köksbordet för mig att ta rätt på och stack själv sydvart till nollåttornas rike och lämnade mig på/för semester några dagar!
Nu är det hela rensat och tillvarataget, delvis tack vare litet mycket gott rött vin, som helt klart ökar utbytet av svamprensning, - på flera sätt!  “Maskhålen” blir mer tolerabla och arbetet blir mycket roligare!

Alltnog, nu börjar det således äntligen bli svamp också här i skogarna.
Några liter (rensade) av de tre första hade växt upp efter samma promenad i tisdags!
I morgon måste den kortvariga friheten firas med bl.a. SVAMPPLOCKNING!

Så här ser “tryfflarna” ut i nattbelysning och “med ovan kamera”!
Jag röstar på gulbrun hartryffel, Rhizopogon luteolus.  Dagsljusbilder kommer efter dagningen!
De växte vid dike i fuktig barrblandskog. Ska kolla platsen i morgon…

0

anithau

14 aug 2008 kl. 19:59

Ja, du Jan, det är inte lätt att vara man alla gånger.
Men vilken tur att vinslurken hjälper dig att tolerera “maskhålen”. Då får vi hoppas att det blir svamp i morgon också. Du har väl lite vin kvar till dess.
Ha det så gott i skogen.

0

s

14 aug 2008 kl. 20:22

Ja viken otrevlig käring :)

0

Lena M

14 aug 2008 kl. 20:49

Är det så man skall göra, ta till flaskan för att göra jobbet lite roligare. Alla kj ligger ute på trädgårdsbordet och krafterna tryter nu, får ta itu med dem imorgon bittida.

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2008 kl. 20:52

Har inte märkt att jag sluddrar iaf, Lena!

0

Lena M

14 aug 2008 kl. 21:01

Nej jag skojade med dig !
Det ser ut att vara samma tryffel jag hittade härom dagen men den var mindre och illa åtgången av sniglar.
I morgon väntar storskogen !

0

"JAS" Helsingborg

14 aug 2008 kl. 21:06

Du har det bra du Jan1 När jag kommer hem efter en dag i skogen så säger min dam att det behövs mat på bordet, ungarna skall ha hjälp och det borde städas och så är det tvätten förståss. Så långt in på nattkvisten sitter man där vid köksborden ensam och rensar svamp med vinglaset jämte sig och öronproppar i öronen så man slipper höra sitt eget svammel och gnäll :))

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2008 kl. 21:30

Ja du JAS, så var det här oxå, “förr”. Nu tar vi gamlingar hand om ett barnbarn ibland. Är “det” inte trevligt så lämnar vi tillbaka det! Du har bara att se tiden an!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone