0 531 visningar

9 svar

Mjölskivling

Lena M

14 aug 2008 kl. 20:43

Är det här mjölskivling, om , så växer den överallt.

Vit svamp med mörkare hattmitt, beigegrå skulle jag säga. Skivorna är långt nedlöpande, svag mjöllukt och rosa sporpulver.

Hur stor är risken att man förväxlar den med någon giftsvamp ?

0

Jan A, Uppsala

14 aug 2008 kl. 20:49

Ja, Lena, enligt den tillfälligt förrymda hustrun är det snarast invasion. Ska kolla i morgon…

0

Lena M

14 aug 2008 kl. 20:56

Ja som sagt överallt ser man den växa, men jag vet inte om jag vågar tillaga den ???

0

Dieter Endom

14 aug 2008 kl. 20:58

Även jag har sett dom i mängder

0

Lena M

14 aug 2008 kl. 21:15

Det skall ju vara en god matsvamp står det i böckerna, har ni testat?

0

Jan a, Uppsala

14 aug 2008 kl. 21:21

Inte bara god, Lena, utan “en av jordens dyrbaraste svampar” enligt någon. Instämmer! Den är ju så lätt när du har den framför ögon och nos, så lär dig den nu när den ymnar! Den är ju så “typisk”!

0

Joachim Krumlinde

14 aug 2008 kl. 21:35

Ta ett sporprov för att vara säker. Rött sporpulver = mjölskivling.
Vitt sporpulver = gifttrattskivling.

0

Tina Nordberg Kolsva

14 aug 2008 kl. 21:48

De finns i massor här åxå. Har ätit dem i omgångar nu.Jag har inte förut sett så mycket av dem.
Här kommer sporprov.

0

Karin Hedén

14 aug 2008 kl. 22:14

Ja, hela skogen är full av dem! Plockade en försvarlig mängd i dag. Fräste i stekpannan, saltade och stuvade med vispgrädde. DELIKAT! Ingen nybörjarsvamp. Det gäller att få koll på den specifika rågmjölsdoften (sädesmagasin) och känna igen den spröda konsistensen.

0

PS

Karin Hedén

14 aug 2008 kl. 22:43

Man måste plocka många! De sjunker ihop väldigt i stekpannan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone