Signaturen “Paula” rapporterar att hon har plockat 70 liter trattkantareller på 3 timmar. 70 liter motsvarar c:a 23 kg. Hon har alltså plockat 7, 7 kg i timman!
Eftersom jag är en mycket flink och van plockare tillåter jag mig att tvivla på denna siffra. Om jag befinner mig i ett riktigt bra område där det växer trattkantareller överallt och jag plockar allt vad tygen håller så kan jag maximalt komma upp i 3 kg/timma. Då står ändå Svea Silverstolpe-Jonsson över mig och manar på.
När jag såg rapporten från “Paula” så blev jag övertygad om att hon bluffar. Det var därför som jag ironiskt lämnade en rapport om att jag hade plockat 100 liter på 1 timma.
Min vän Svea Silverstolpe-Jansson och jag protesterar härmed milt men bestämt mot att Michael K. väljer att censurera bort min rapport för att i stället låta “Paula’s” stå kvar oemotsagd.
Har du inget sinne för humor och hälsosam ironi, Michael Krikorev?
Hej Bengt och Svea!
Visst kan även jag drabbas av sinne för humor även om den skiljer sig något från eran.
Jag sitter med en roll som administratör och ska försöka bedöma vilka rapporter överensstämmer med verkligheten och vilka som är “hälsosam ironi”. Det är en uppgift som jag helst skulle vilja slippa men som jag tycker är viktig för att rapportsidan ska kunna fylla sin tänkta funktion.
70 liter trattkantareller på 3 timmar kanske låter lite i överkant för vad man själv skulle hinna med att plocka, men det är ju ingen omöjlighet. I radioprogrammet Naturmorgon i P1 (se http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=9976&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50 ) var det en svampplockerska I Jämtland som fått ihop 90 liter!! Och det på en och samma dag innan hon var ute med radioreportern i skogen.
Jag vet att de fått mycket mer regn i Dalarna i höst än vad vi fått i östra Sverige. Stockholm har inte haft så nederbördsfattig september månad sedan 1895!!! Tror det var 8 mm totalt fördelade över 5 regntillfällen. Det finns knappt nån svamp alls här i sthlm. Det har inte varit mycket blötare i Uppsala och därför var jag ganska övertygad om att din rapport var ytterligare ett exempel på “hälsosam ironi”, sen att du har ett rykte vars storlek näst intill kan jämföras med Skandias gjorde beslutet att plocka bort rapporten lite lättare att fatta ;-).
Hoppas ni inte tar illa vid er personligen. Jag har inget emot era inlägg, de kan bitvis vara riktigt roande och det är många som uppskattar dem, jag hoppas bara att ni en vacker dag kan acceptera att hålla humorn och svamprapporterna separerade.
Bengt, du får trösta dig med att vi som är långsamma svampplockare antagligen är mer noga med vad som hamnar i våra korgar.
Vi behöver t.ex. inte ställa frågor på Svampguiden om det kan ha kommit med några giftiga svampar i hastigheten, och rensningen efteråt tar inte lika lång tid heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.