0 562 visningar

17 svar

Södertäljesvamp

klas jaederfeldt

15 aug 2008 kl. 10:46

var i går i ett område S,järna (Tullgarnsområdet) i barrskogen hittade vi bara några kantareller och en stor KJ och en massa småkallar, så den är på gång nu.
Roligaste fyndet i den skogen tyckte jag var 2 fynd av Kjejsarskivling Catathelasma imperiale(fula ex.) Det är en svamp som jag upplever som mycket sällsynt. För några år sedan var den ny för denna skog och ett av fyndena denna gång är på en ny lokal.

vi for vidare till lite mera öppen natur i närheten för att söka Ängschampinjoner, hittade inga, därmot fann vi en massförekomst av Stolt fjällskivling säkert 30-40 st. de växte lite knasigt mitt i ett bestånd av höga Etternässlor, men grannen som fick svamparna blev lycklig,Jag å hustrun tycker inte att de är så märkvärdiga

Kjejsarskivling, klas å korg, korg

0

Nina A

15 aug 2008 kl. 13:43

ååååh….jag har en teori,letar man inte efter en viss svamp då hittar man det…har stirrat mig glosögd efter stolt fjällskivling och du hittar dom :)
grattis till dina fina fynd!
hoppas jag hittar stolta fj skivlingar när jag nu hädanefter o-letar efter dom…

0

cicki T Belgien

15 aug 2008 kl. 15:13

Klas, “inte så märkvärdiga”, önskar jag vore din granne!
Testa det här och jag tror att du ändrar åsikt:
Du behöver:
Fjällskivlingshattar, Polenta (eller ströbröd), Aromat eller salt, ägg, smör, citron, capris, stekpanna, spis, tallrikar, bestick.

Skär hattarna i trekanter, vispa upp ägg, vänd hattarna i ägget, blanda polenta, eller ströbröd, med kryddor. Vänd svampbitarna i “mjöl/ströbrödblandningen”, stek på svag värme i smör. När svampbitarna är knapriga på ytan, pressa över lite citronsaft i stekpannan, strössla över lite kapris och voilà!

Jättegott som förrätt eller drinktilltugg.

PS Om du orkar kan du skära svampfoten i tändsticksstora bitar och steka dom som dom är i resterande stekflott.

0

BirgittaD

15 aug 2008 kl. 15:30

Tack cicki
Har inte tänkt på att man kan ha polenta ist för ströbröd,

0

klas jaederfeldt

15 aug 2008 kl. 16:01

tack för tipset cicki jag kanske prövar det nästa gång, dom brukar dyka upp bakom vårt hus också

0

cicki T Belgien

15 aug 2008 kl. 16:25

BirgittaD, kom på det här med Polenta av en slump när jag inte hade ströbröd hemma. Funkar jättebra som panering och blir mindre “kladdigt”. Oavsett om man då panerar fisk, kött eller svamp.
Klas, testa, och rapportera!

0

Peter

15 aug 2008 kl. 18:40

Jag har använt polenta istället för ströbröd när man skall bröa en form, det blir en fin yta på t.ex. sockerkakor. Bra idé att använda som panering.

0

Myran

15 aug 2008 kl. 23:41

Klas, är södertäljesvampen på gång?
Vi brukar surfa runt några km från fattigstugan.
Hittar man inget kul i skogen är ju det alltid ett alternativ.

0

Birgitta F

15 aug 2008 kl. 23:46

för en annan som aldrig kommer hitta den stolta på västkusten så känns det vemodigt…men grattis Klas man får la ta tåget till sthlm

0

Myran

15 aug 2008 kl. 23:55

Birgitta, oavsett är Södertälje värt ett besök. Jag har aldrig besökt stan men det finns otroligt fina områden runt Södertälje.
Taxinge slott, fattigstugan, loppisen efter pålplintar (har använt de själv, pålplintar alltså)
Du blir inte besviken.

0

klas jaederfeldt

16 aug 2008 kl. 00:16

Hallå där Myran, är i grunden en sthlmskis, men vad är Pålplintar?

0

Myran

16 aug 2008 kl. 00:28

Ligger mellan fattigstugan och loppisen, pålar förmodligen upp de flesta småhus i sthlm.
Straxt innan macken och den grekiska resturangen.

0

Södertäljesvamp, Klas

Myran

16 aug 2008 kl. 00:34

Eller efter, jag suger på att hitta.
Men vi använde dem när vi pålade här i Bromma.

0

Södertäljesvamp, Klas

Myran

17 aug 2008 kl. 00:14

Men i morgon plockar vi nog i Mariefred, brukar vara häftigt eftersom en stor del av marken brukar vara täckt av skålsvampar, röda små rackare så ni vet säkert vilka de är.

0

Cicki

klas jaederfeldt

17 aug 2008 kl. 23:22

testade i dag jättesmaskigt, å ändå hade jag ingen Kapris hemma

tack

0

Cicki

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 23:30

Ja, när fan blir gammal blir han religiös! Kul att du tyckte om det. Går lika bra med saltgurka om man inte har kapris hemma!

0

Cicki

klas jaederfeldt

17 aug 2008 kl. 23:34

Citronsaften satte sprätt på det hela

0

Cicki

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 23:43

Yes, fräser härligt i pannan!Och tar bort eventuell fadd smak. Ska testa med lime nästa gång med det kan kanske bli för asiatiskt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone