var i går i ett område S,järna (Tullgarnsområdet) i barrskogen hittade vi bara några kantareller och en stor KJ och en massa småkallar, så den är på gång nu.
Roligaste fyndet i den skogen tyckte jag var 2 fynd av Kjejsarskivling Catathelasma imperiale(fula ex.) Det är en svamp som jag upplever som mycket sällsynt. För några år sedan var den ny för denna skog och ett av fyndena denna gång är på en ny lokal.
vi for vidare till lite mera öppen natur i närheten för att söka Ängschampinjoner, hittade inga, därmot fann vi en massförekomst av Stolt fjällskivling säkert 30-40 st. de växte lite knasigt mitt i ett bestånd av höga Etternässlor, men grannen som fick svamparna blev lycklig,Jag å hustrun tycker inte att de är så märkvärdiga
Kjejsarskivling, klas å korg, korg
Klas, “inte så märkvärdiga”, önskar jag vore din granne!
Testa det här och jag tror att du ändrar åsikt:
Du behöver:
Fjällskivlingshattar, Polenta (eller ströbröd), Aromat eller salt, ägg, smör, citron, capris, stekpanna, spis, tallrikar, bestick.
Skär hattarna i trekanter, vispa upp ägg, vänd hattarna i ägget, blanda polenta, eller ströbröd, med kryddor. Vänd svampbitarna i “mjöl/ströbrödblandningen”, stek på svag värme i smör. När svampbitarna är knapriga på ytan, pressa över lite citronsaft i stekpannan, strössla över lite kapris och voilà!
Jättegott som förrätt eller drinktilltugg.
PS Om du orkar kan du skära svampfoten i tändsticksstora bitar och steka dom som dom är i resterande stekflott.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.