0 422 visningar

7 svar

Nu är dom i farten...

Dieter Endom

15 aug 2008 kl. 11:51

Jag ska ta bort två bon på lördagkväll och lägga dem i frysen ett dygn.

0

klas jaederfeldt

15 aug 2008 kl. 12:05

Bålgetingen är väl fortfarande fridlyst har jag för mej

0

Johnny

15 aug 2008 kl. 12:23

Nej, Bålgetingen är inte fridlyst, men är ovanlig och lite synd att ha ihjäl.

Enda stekeln som är fridlyst är Hårig dolkstekel.

0

Annette L, norr om Sthlm

15 aug 2008 kl. 12:57

Kan någon förklara skillnaderna på bål, jord & vanlig geting…en bra länk kanske?

0

Tina Nordberg Kolsva

15 aug 2008 kl. 12:59

0

Dieter!

Johnny

15 aug 2008 kl. 13:23

Om du nu plockar ner bona och fryser ihjäl dom. Om du sedan plockar sönder bona och tittar inuti och ser några stora (3 cm) svarta skalbaggar i bona så är jag mycket intresserad av dessa skalbaggar (Bålgetingkortvingar)
Kanske kan du ta vara på dom så skickar jag frankerat kuvert till dig som du kan stoppa baggarna i och returnera till mig?!

0

Dieter!

Charina, halland

15 aug 2008 kl. 13:30

Jag är mycket tacksam för alla mina getingar. Jag ser dem som nyttodjur. De är rovdjur. Då man bor på bonneri så blir det mycket insekter. Dessa tar getingarna!! Jag bugar mig för detta.

0

Dieter Endom

15 aug 2008 kl. 13:39

Nu blev det lite missförstånd p g a fotot.
Dessa två bålgetingar är fotat i Drottninghlomsparken i tisdags och skulle bara symbolisera att getingarna är nu i farten.
Bona som jag ska ta ner tillhör arten skogsgeting och dom sitter i vedboden på landet. En är stor som en handboll.

Klas dom är inte fridlysta utan klassade som sällsynta. Jag skulle nog inte ge mig själv på bålgetingarna.

Johnny, tyvärr måste jag göra dig besviken, ingen bålgeting inga baggar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone