0 439 visningar

9 svar

Stensopp + Gotland = falskt?

Lars Norrby

15 aug 2008 kl. 13:46

Längtar efter karljohan men de enda jag funnit här på Gotland har varit på ekstakusten, sent på säsongen och då alltid maskätna exemplar. I Småland växte de var som helst känns det som.

Några tips på platser och eller miljö här på Gotland?

0

Stensopp Gotland = falskt?

Annette L, norr om Sthlm

15 aug 2008 kl. 13:59

Har hittat vid Roma, bort mod Högbro…tillsammans med enormt mycket stolt fjällskivling ;=)

0

Lars Norrby

15 aug 2008 kl. 14:03

Tack för tipset - ska upp till Visby i kväll och får ta med mig cykeln för tur till Roma imorgon.

Minns du vad det var för natur? Tycker det börjar bli lite väl mycket ormbunkar i skogarna här nu - har en känsla av att svamp inte går så bra ihop med slika.
Stolt fjällskivling tycker jag man hittar lite varstans på ön - fast de är väl inte så lätt att missa.

0

Annette L, norr om Sthlm

15 aug 2008 kl. 14:46

Ja, blandad lövskog. Men du kan ju inte cykla dit, det är ju låååångt. Men om du cyklar till Roma, sen igenom på väg 143 tills du kommer till korsningen där Högbrogården kommer. Nästa väg till vänster mot Haugbro. Cykla en bit tills bygdegården kommer på vänster hand…mitt över vägen genom hagen så kommer du bakvägen in i Roma Kloster Änge…där finns det svamp & ormbunkar ;=)

0

Lars Norrby

18 aug 2008 kl. 18:00

Nja, det är väl halvannan mil från Visby. Tog cykeln på bilen dock p g a blåst och regn. Hann inte läsa ditt svar och stegade rakt in i gravfältet mitt emot Högbygården. Bakom fältet fann jag gott om vad jag bedömde vara grynsopp. Har sedan dess funnit den i stort sett överallt. Åkte vidare till fornvägen mellan Sjonhem och Halla/Dalhem där jag fann en karljohanaktig svamp. Konfunderad dock över att ådringen är svart. Kanske en björksopp? Lägger ut bild då jag laddat över.

0

Hanzzon

18 aug 2008 kl. 18:10

Mörk ådring är förmodligen gallsopp.
Mvh

0

Lars Norrby

19 aug 2008 kl. 15:31

Jo, fast jag tog mig en tugga och erfor en mild smak. Vill lägga ut bild här men har glömt hur. Vet du?
(Apropå svamp säger de just nu på radio att de gör ett nytt försök att utrota signalkräftorna på ön. Hoppas de lyckas!)

0

Lars Norrby

19 aug 2008 kl. 15:38

Det gick ju vägen! Enligt Icas svampguide ska det vara svarta fjäll. Tyckte nog snarare att det var smuts! Ser inga karaktäristiska ådringar under hatten som säger att det ska vara en stensopp.

0

BirgittaD

19 aug 2008 kl. 15:41

Ser ut som en Aspsopp

0

Annette L, norr om Sthlm

19 aug 2008 kl. 17:13

Sist jag åkte sträckan Visby - Roma var det strax över två mil ;=)

Nu har du iaf stt svampställe där jag hittar en del varje år ;=)(psst säg inget till min svärfar bara ;=))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone