Har under kvällen suttit och rensat en ca fyra liter kantareller och på köpet med dessa fanns det cirka 25-30 fästingar som jag rensade bort.
Från svamparna alltså, inte från mig själv.
Har aldrig varit med om att de har huserat på själva svampen innan. Visst att man har fått några på sig under promenaderna i skogen men som sagt, har aldrig sett att de slagit läger på svampar i väntan på något blodfyllt.
Någon annan som varit med om detta?
Jag var med om en riktig skräckupplevelse för nåt år sen. Jag stoppade ner handen bland blåbärsris där några kantareller fanns, när jag tog upp handen kryllade det av fästingar på den, och jag är säker på att det var fästingar. Jag sprang hem lätt panikslagen och tvättade mig med Klorin:-) Det var det starkaste jag hittade i all hast:-)
Jo Hanna, det var fästingar, fast inte med blodkropp som på dina bilder.
Har tre barn och bor på landet och plockar därmed en hel del både på dem och mig själv. Med all säkerhet så måste det har varit fästingar.
Sambon trodde inte på mig när jag satt och svor vid köksbordet men höll med mig efter att ha kommit in och tagit en titt på dem. :)
Har också upplevt fästingar på kantareller, men oftast “svampspindlar”. Vrålar i högan sky vilket som det än är. Läskiga kryp i alla fall. Är både fästing- och spindelrädd. Brukar använda vinylhandskar (finns på överskottsbolaget) när jag plockar och rensar för att slippa ta i dem av misstag.
Häromdagen hittade jag 5 fästingar när jag rensade svamp. Eldade upp dem illa kvickt. Igår när jag hittade en “fästing” tog jag mig en närmare titt och fotade med makro.
Det var INTE en fästing så antagligen finns både och, men jag VET att jag fick två fästingar på mig en gång när jag rensade.
Den viftade så fint med benen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.