0 2651 visningar

14 svar

Fästingar på kantareller

Kristian

16 aug 2008 kl. 02:37

Har under kvällen suttit och rensat en ca fyra liter kantareller och på köpet med dessa fanns det cirka 25-30 fästingar som jag rensade bort.

Från svamparna alltså, inte från mig själv.

Har aldrig varit med om att de har huserat på själva svampen innan. Visst att man har fått några på sig under promenaderna i skogen men som sagt, har aldrig sett att de slagit läger på svampar i väntan på något blodfyllt.

Någon annan som varit med om detta?

0

Salatrumpeten

16 aug 2008 kl. 07:27

Jag har upplevt samma problem på ett ställe nara sjön långforsen i Sala, år efter år. Det riktigt kryllar av dessa odjur. Men ingen annanstans. Tilläggas bör att dessa växer under ekar.

0

Nina H, Sthlm norr

16 aug 2008 kl. 08:26

Jodå, jag har t.o.m. fått fästingar på mig under rensning!  Innan jag förstod att jag skulle se upp. Hittade en gång 8 st under rensning! Är min värsta skräck vid skogsturerna.

0

Elisabeth Jansson

16 aug 2008 kl. 11:52

Hej!

Är du säker på att det är fästingar,det finns nämligen ett litet svart kryp som liknar fästingen men när man kollar i en lubb så är det inte en fästing,detta diskuterades för något år sedan på guiden men gamla inlägg finns inte kvar.

Var de svarta?

0

Värmdöbo

16 aug 2008 kl. 12:14

Jag var med om en riktig skräckupplevelse för nåt år sen. Jag stoppade ner handen bland blåbärsris där några kantareller fanns, när jag tog upp handen kryllade det av fästingar på den, och jag är säker på att det var fästingar. Jag sprang hem lätt panikslagen och tvättade mig med Klorin:-) Det var det starkaste jag hittade i all hast:-)

0

Kristian

16 aug 2008 kl. 16:15

Japp Elisabeth, de var svarta.

0

Salatrumpeten

16 aug 2008 kl. 16:32

Japp Elisabeth. Även mina har varit svarta.

0

GretheF Skåne

16 aug 2008 kl. 17:28

Jag har alltid trott det var små svarta spindlar

0

hanna

16 aug 2008 kl. 17:40

Är det sådana här du såg?

0

Kristian

16 aug 2008 kl. 17:54

Jo Hanna, det var fästingar, fast inte med blodkropp som på dina bilder.

Har tre barn och bor på landet och plockar därmed en hel del både på dem och mig själv. Med all säkerhet så måste det har varit fästingar.

Sambon trodde inte på mig när jag satt och svor vid köksbordet men höll med mig efter att ha kommit in och tagit en titt på dem. :)

0

Sussie

17 aug 2008 kl. 01:52

Har också upplevt fästingar på kantareller, men oftast “svampspindlar”. Vrålar i högan sky vilket som det än är. Läskiga kryp i alla fall. Är både fästing- och spindelrädd. Brukar använda vinylhandskar (finns på överskottsbolaget) när jag plockar och rensar för att slippa ta i dem av misstag.

0

Nina A

17 aug 2008 kl. 09:02

jag har tyckt att de ser ut som svarta skalbaggar…fästingar är ju platta,medan de som varit på kantarellerna varit mer runda till formen de har skalbaggsform helt enkelt även om de är pyttesmå

0

Robban

17 aug 2008 kl. 09:12

I år har vi inte mycket fästingar här i Oskarshamn, fick min första nu i veckan. Normalt så har jag plockat minst 10 st vid denna tid. Och jag har bara fått 2 myggbett vid skrivande stund, det brukar uppgå till 1 miljon annars.

0

Svarta och platta!

Elisabeth Jansson

17 aug 2008 kl. 20:55

Hej igen!
Nu har jag plockat kantareller med små svarta kryp på men det är inte fästingar för de är platta och har en “hårdare” kropp är det en spindel eller ett kvalster.

Det här har diskuterats tidigare men jag kommer inte ihåg!

0

Svarta och platta!

Nina H, Sthlm norr

18 aug 2008 kl. 18:52

Häromdagen hittade jag 5 fästingar när jag rensade svamp. Eldade upp dem illa kvickt. Igår när jag hittade en “fästing” tog jag mig en närmare titt och fotade med makro.
Det var INTE en fästing så antagligen finns både och, men jag VET att jag fick två fästingar på mig en gång när jag rensade.

Den viftade så fint med benen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone