0 122 visningar

7 svar

gråa lameller

johan larsson

22 okt 2005 kl. 07:09

Hittade denna svamp igår, på Söderåsen i Skåne. Det större exemplarets hatt är ca 12 cm i diam. Sporpulvret är svart.

0

Hans v. E.

22 okt 2005 kl. 11:40

Och? Du vill veta vad den heter och om den är ätlig, eller? Det verkar vara stor kragskivling, även om “kragen” är dåligt utvecklad.  Alltså en större släkting till ärggrön och blågrön kragskivling, vilka nyligen rapporterats här på guiden. Anses ibland ätlig, ibland giftig. Lär ha dödat getter i Kina! 

0

klas jaederfeldt

22 okt 2005 kl. 12:47

jag äter den

0

Bo Reyer

22 okt 2005 kl. 15:14

I en del provinser av Spanien kallas dessa kastangetter.

0

Hans v. E.

22 okt 2005 kl. 15:37

hur kul var det?

0

Bo Reyer

22 okt 2005 kl. 17:32

Detta forum är oerhört populärt, och levande, tack vare att vissa skribenter fortfarande har humorn i behåll samt att många läsare uppskattar ett något tafatt försök till lustighet ibland.

0

Cobran

25 okt 2005 kl. 15:27

Humor är roligt, även de dåliga ordvitsarna piggar upp!

Vore dock intressant att höra lite mer om hur denna kragskivling smakar och om den bör förvällas före stekning etc.

Om man skulle ramla över någon till nästa säsong eller så...

0

klas jaederfeldt

25 okt 2005 kl. 22:33

jag har bara stekt och ätit den, och jag tycker att den smakar bra, jag avkokar den inte

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone