0 1143 visningar

9 svar

vildsvin bland kantarellerna

hanna

16 aug 2008 kl. 15:15

våra bästa kantarellställen är helt uppbökade av vildsvin. Äter dom kantareller, eller är det bara så att kantarellerna växer på samma platser som vildsvinens mat?
Se oxå min tidigare fråga angående torkning av soppar. Jag har redan satt i gång - kan ge upphov till rekommendationer/avrådan här

0

klas jaederfelt

16 aug 2008 kl. 18:25

jag har aldrig märkt att grisarna äter kantereller, dom e förståndiga djur och väljer godare svamp

0

cicki T Belgien

16 aug 2008 kl. 18:33

0

hanna

16 aug 2008 kl. 20:29

Tack för den länken. Jag behöver alltså inte vara rädd för vildsvinen?. Jag har sett Törnfåglarna, där blev en av huvudpersonerna dödad av ett vildsvin

0

Svampnörden

17 aug 2008 kl. 01:41

Jag tror de äter svamp och inte bara kantareller! När man kommer till områden i skogen där det uppenbarligen finns en massa grisar (ni vet bök och fåror väldigt intensivt på sina ställen), så finns där väldigt lite svamp! Finns det grisar i skogen så märks det både på antalet svampar och böket.

0

Robban

17 aug 2008 kl. 08:58

För en vecka sedan så gick jag på en utfodrings plats för svin, runt denna plockade jag ca 3 kantareller och 3 st fina stolt fjällskivlingar. tror det var en ny utfodrings plats då det inte var bökat i marken runt om.

0

Utfodringsstation

Svampnörden

17 aug 2008 kl. 10:29

Intressant att du just nämner utfodringsplats. Jag brukar gå igenom en utfodringsplats för vilt som är väldigt gammal. Det slår mig varje gång hur tätt svamparna står just där som t.ex kremlor alla sorter känns det som men även kantareller, svart trumpet, fingersvampar….ja det är tjockt med svamp.
Har någon ett förslag varför det är så! En teori är kanske att svampsporerna överlever tarmen på djuren och därmed ansamlas vid utfodringsstationen!?
Utfodring av vilt sker ju alltid vintertid men djuren kanske försöker kanske få mat på senhösten och sprider därmed svampen dit?

0

Utfodringsstation

Jan A, Uppsala

17 aug 2008 kl. 10:34

Du har så rätt, Svampnörden. Jag använder mina halvtama leopard, -köl och mördarsniglar på samma sätt!

0

Utfodringsstation

Robban

17 aug 2008 kl. 21:17

jag måste säga att mina vanliga kantarell platser är i stort sett uppbökade av svin. Så i måndags när jag gick på denna plats så fick jag en efter tanke. Ämnet har skrivits om här på forumet, då har jag varit välldigt negativ till svin. Men nu måsta jag ta det i eftertanke. 

0

Robban

17 aug 2008 kl. 21:25

Läste nu mitt första inlägg, ska vara 3 liter kantareller och inte 3 st.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone