0 832 visningar

23 svar

Rynkad tofsskivling?

Daniel

16 aug 2008 kl. 17:05

Är det här rynkad tofsskivling?

0

gunhild

16 aug 2008 kl. 17:10

Det ser så ut. Västerbottens landskapssvamp.

0

Britt-mari Häggbom

16 aug 2008 kl. 17:35

visst är det den

0

Geraldine Vällingby

16 aug 2008 kl. 17:40

Instämmer med Gunhild.

En av mina favoriter. Tydligen inte bra att äta enligt Franco M.Vi hade en diskution om denna tidigare i våras på en av möterna med Svamp i Stockholm.

Gunhild äter du den?

0

Hans Myhre

16 aug 2008 kl. 17:44

Rynkat tofsskivling ja, en god matsvamp. Det er nå ført over til Spindelskivlingslekten.

0

klas jaederfelt

16 aug 2008 kl. 18:20

en del kan bli sjuka av den och alkohol, annars är det inget fel att äta den

0

Klas

Geraldine

16 aug 2008 kl. 18:25

Tack Klas för info, jasså det så det är. Har många bra ställen i Norrtäljetraken och utanför Sala. Har inte hittat några iår ännu, men det poppar väl snart upp efter allt regn. Verkligen en god svamp.

0

Klas

Geraldine

16 aug 2008 kl. 18:34

http://www.jagareforbundet.se/news/sparen_efter_tjernob.asp

Det var detta som vi diskuterade, läs gärna artikeln.

0

Geraldine

klas jaederfeldt

16 aug 2008 kl. 18:58

visst det är ju helt en fråga hur rädd man är om livet, käka giftfritt ,å sedan bli överkörd av spårvagn å dö, hur som helst det tar slut i allafall, jag fortsätter att äta dem

0

Geraldine

Charina, hallan

16 aug 2008 kl. 19:02

Man kan bli sjuk av allting om man dricker för mycket borsten till.. Exvis, gröna ärtor! *L*

Jag äter oxo Rynkad tofsskivling när jag hittar larvfri.

0

Katarina i Västervik

12 jul 2009 kl. 13:27

Har ätit denna goda svamp i alla år ända sedan 1985 då jag fann den första gången och jag lever än.
/Katarina i Västervik

0

Karl S.

12 jul 2009 kl. 13:30

Javisst.
Men den heter numera rimspindling.  Med DNA har man visat att det är en spindelskivling (Cortinarius caperatus).

0

En riktig rökare

12 jul 2009 kl. 14:07

Katarina, jag har varit rökare sedan 1960 och jag lever än…

0

Bo Reyer

12 jul 2009 kl. 19:27

Heter den inte rimskivling numera? Eller är jag ute och cyklar igen.

0

Bo R

Geraldine, Vällingby

12 jul 2009 kl. 19:31

Du är inte ute och cyklar:))

0

Bo R

Bo E

14 jul 2009 kl. 14:21

Jag har ätit den sen jag lärde mig den som rynkad tofsskivling, nu har jag vant mig att kalla den rimskivling men den smakar fortfarande lika bra.
Har aldrig mått illa av den, även om jag gärna dricker vin som måltidsdryck.
Det är ju en helt annan sak om nån nu äter kilovis med svamp och dricker litervis med vin förståss…ha ha…då väl blir vem som helst rejält sjuk…

0

Karin

23 aug 2009 kl. 19:05

Jajamen

0

Elisabeth Bååth

23 aug 2009 kl. 19:43

Enligt DYNTAXA
http://www.artdata.slu.se/dyntaxa/
så rekommenderas nu svenska namnet rynkad tofsskivling
och vetenskapliga namnet
Cortinarius caperatus

0

Tanja i Gagnef

23 aug 2009 kl. 19:46

Va? Ska den ha tillbaka det gamla namnet Rynkad Tofsskivling igen???

0

Tanja i Gagnef

25 aug 2009 kl. 18:33

Lyfter denna tråd igen eftersom jag gärna vill få svar på vad det vedertagna namnet ska vara nu! Rimskivling - rimspindling - rynkad tofsskivling???

0

Irene A

25 aug 2009 kl. 19:36

Det måste ha gjorts ett misstag i inmatningen till Dyntaxa när den började kallas rynkad tofsskivling igen.

Frågan är om den egentligen bör byta namn till rimspindling. Rätt som det är hör arten till ett eget släkte igen, och så är det ingen spindling längre.. Namnet rimskivling är neutralt och fungerar oavsett vilka taxonomiska nycker arten utsätts för.

0

Tanja i Gagnef

25 aug 2009 kl. 19:55

Tack Irene! Jag tyckte också det kändes konstigt om den skulle byta tillbaka till gamla namnet. Då fortsätter jag att kalla den Rimskivling! Förresten - oavsett vad den heter är den smaskig! :-)

0

Irene A

25 aug 2009 kl. 20:00

Och i år finns det massor av den i Västerbotten (landskapssvampen alltså)!

0

Peter, Linköping

25 aug 2009 kl. 20:06

Det är väl den jag alltid önskar hitta mer av. Här i trakterna hittar jag ett tiotal fina varje år, resten är uppätna och skabbiga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone