0 1758 visningar

24 svar

Svamptork

Evus

16 aug 2008 kl. 18:52

I morgon tänker jag köpa en svamptork. För jag har nämligen en känsla av att jag kommer att hitta massor av Karl-Johan framöver. Att torka dom ska tydligen vara det bästa sättet att
ta tillvara dessa läckerbitar.

Någon som kan rekommendera någon bra tork?

0

Göran H

16 aug 2008 kl. 18:53

Nordica

0

klas jaederfeldt

16 aug 2008 kl. 18:55

evermat är nog bättre, där kan du reglera värmen, kolla även en tidigare lina av mej om torkning

0

Helena A

16 aug 2008 kl. 18:58

OBH Nordica superbra finns för ca 500 kr.
Man kan reglera värmen även på den.

0

Charina, halland

16 aug 2008 kl. 18:59

Jag envisas med mitt flugfönster. Jag kan oxo reglera värmen där. Dessutom så kan jag med distanser ställa flera fönster ovanpå varandra.
Min önskan är ett beg. torkskåp!

0

Evus

16 aug 2008 kl. 19:05

Tack för supersnabba svar.

OBH Nordica gillar jag, dom brukar ha bra hushållsmaskiner.

Ett begagnat torkskåp har jag redan, det är säkert från 70-talet, och det funkar. (på den tiden gjordes det bra grejer)

Menar du Charina att man kan torka svampen där i?

0

Totte Gbg

16 aug 2008 kl. 19:30

Obh Nordica tycker jag funkar bra, den köpte jag för nåt år sedan.
Men förra året hade jag världens bästa svamptork….5 stooora infravärmare som torkade ut våra väggar för en vattenskada som blivit, torkade svampen i det rummet på  0 tid under en 5 v period :) inget ont som har nåt gott med sig ;)

0

Värmdöbo

17 aug 2008 kl. 12:26

Jag har ett extra badrum med golvvärme, det duschas aldrig där så det finns ingen fukt och där torkar jag mina svampar med utmärkt resultat. Jag lägger ut dem över hela golvet på tidningspapper och det blir riktigt bra och riktigt mycket torkat på en gång…

0

Charina halland

17 aug 2008 kl. 12:29

Går finfint att torka svamp i ett torkskåp. Har du ett så behöver du ju inte köpa en separat svamptork. Lägg svampen på tidningspapper på hyllorna.

0

Elisabeth Jansson

17 aug 2008 kl. 12:37

Hej!

Är det inte bättre att göra ramar av myggnät och ha i torkskåpet!

Jag har en trä ställning med ramar i pannrummet,där har jag torkat all min svamp.

0

Johanna

17 aug 2008 kl. 15:56

Jag tycker nog att förvälld eller lite knaperstekt, svagt kryddad och sedan fryst KJ blir godast!

0

REGINA

18 aug 2008 kl. 09:52

Norsborgsbo? Har du sällskap i skogen? jag bor också i norsborg.om du vill ha sällskap finns jag här.djungeljane@hotmail.com eller telefon 531 83847

0

Johannes Glännman

18 aug 2008 kl. 10:26

Jag har googlat en massa efter svamptork men hittar inga, vart köpes dessa (speciellt obh nordica varianten)

mvh // JOhannes

0

Johannes Glännman

18 aug 2008 kl. 10:27

Nu hittade jag på massa ställen… Tricket var visst att söka på frukttork och inte svamptork :)

mvh // johannes

0

irene sundström

22 aug 2008 kl. 21:57

vi bor i värmland och skulle behöva köpa en svamptork när det i år finns ett år av överflöd av karl johan, har redan förvält o fryst 40 kilo svamp och önskar köpa svamptork när inte frysarna räcker till.

0

Birgitta F

22 aug 2008 kl. 22:43

så här gjorde jag och bytte idag tidningspappret mot myggnät
torkar som bara den = )

0

Lotta Fahlén

23 aug 2008 kl. 00:45

Hej!
Trä upp dina skivade karljohan med stor synål på tråd. Häng upp girlangerna på tork i dörrposter tex.
Det kostar ingen el och ser trevligt ut!

0

Lisa Engström

13 sep 2008 kl. 19:37

Absolut! OBH Nordica är överlägsen… den har tre sektioner, som runda fläktgaller med värme från 50 till 70 grader.. rubb & stubb torkar på 6 timmar..
nypris är 450:-
Jag fick en själv förra veckan :o)

0

Babsan umeå

13 okt 2008 kl. 08:31

Jag måste fråga. Blir inte svampen väldigt ful och mörk i så hög värme, tycker du? Jag har prövat dessa plasttorkar men är inte nöjd med resultatet. Jag kör med myggnät så länge.

0

Boman

13 okt 2008 kl. 10:19

Om ni ska köpa svamp/frukttork så vänta till säsongen är över. Här har priset gått från 400 till dryga 3000 på denna säsong. Håller mig till hemsnickrade ramar med myggnät i. Gratis i längden och suveränt resultat.

0

BirgittaD

13 okt 2008 kl. 10:20

Den blir inte ful i 50 grader i alla fall. Kör bara annan frukt i högre temp.

0

nikke småland

13 okt 2008 kl. 11:21

Jag hittade en svamptork på elgiganten…
495:- kommer inte ihåg vad det var för märke…
Du kan väl kolla där!

0

luftvärmepump fungerar....

Bo Johnsson

14 okt 2008 kl. 06:33

jättebra om man har en sådan!,jag breder ut svampen nedanför på lagom avstånd där varmluften blåser ut!,tar ca 2 dagar beroende vilken svamp som ska torkas!.

0

luftvärmepump fungerar....

buffy

15 okt 2008 kl. 20:14

OBH Nordicas svamp - och frukttork är väldigt bra till svamp, kupévärmare o dyl har onödigt hög effekt som ger onödigt hög elförbrukning om man bor i lägenhet och inte har ngn nytta av spillvärmen.
Till frukt, däremot, som ju tål högre värme än svamp, kan man minska torktiderna betydligt om man anv kupévärmare, så då går elförbrukningen ungefär på ett ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone