0 370 visningar

22 svar

Trollskägg och vadå?

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 21:47

Idag fick jag låna pappas bil ett par timmar och gav mig ut till en av mina “svampdungar” alldeles i utkanten av HBG. Jag hittade en massa som jag inte vet och såklart en del som jag vet. Det blev som vanligt en del ostron mussling ca.: 5 lit. i första tråden blir det ett skägg. Sedan kommer det en del små rackare som jag inte kan och en del större som jag inte heller kan:))

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 21:54

Så 2 små vita, Tyvärr så är det inte de bästa bilder jag tagit, skulle ha haft med mig macroobjektivet ut, kanske nya bilder i morgon.

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 21:56

Och så en liten på kvist.

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 21:58

Och så kommer det en ticka som jag först trodde var en blek Svavelticka men det är det ju inte, så vad är det för en?

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 22:01

Serie 5 visar en mycket seg rackare, foten gick knappt att skära i och när jag skulle lossa den från underlaget (marken) så var det som att dra upp en liten planta? Jag kallar dsen för Seg cykelhjulsnavling:)

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 22:02

Serie 6 en marmorerad gynnare?

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 22:03

Serie 7 en Gulgrön sak, lite grönstick i bilden men ytters lite, vad är det?

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2008 kl. 22:17

Hej JAS, serie 6 är såna vitsprödingar som inte är torkningssvampar!

0

Stefan HBG

16 aug 2008 kl. 22:23

Hej JAS, tror de små rackarna på kvist är grenbroskskivling.

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 22:53

Hej Jan! Men vad? de är ju mörka och marmorerade. hur stora variationer finns de i??

0

klas jaederfeldt

16 aug 2008 kl. 22:54

tickan kan vara början på Jätteticka

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 22:57

Jag trodde att 3an i serie 2 kunde vara denna grenbroskskivling men så klar det kan ju vara den på grenarna oxå fast i ett längre kommet stadium.

0

Jan a, uppsala

16 aug 2008 kl. 22:59

Har sett mängder av såna vitsprödingar idag. De kan bli riktigt phula!

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 23:02

Detta är väl en likadan fast i ett senare stadium. Tror du fortfarand epå Jättetickan?

0

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 23:08

Ok Jan, jag har lite att lära om dessa phula vitsprödingar märker jag men nu är jag ju en bit på väg i alla fall. Tackar och bockar, nä föresten det pallar jag knappt, har just avnjutit ett 20 tal mycket fina singnalkräftor som jag kokade igår och så ett gott Chilenskt vitt vin till dem, Tjohoo:))))

0

JAS

Stefan HBG

16 aug 2008 kl. 23:10

Svårt att säga JAS, tyvärr lite oskärpa i just den bilden.
Tycker dom ser vitare ut!!

0

Stefan HBG

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 23:16

Skall göra ett nytt fotobesök på platsen i morgon, så får vi se vad som kommer ut av det. Förresten har du varit uppe på “åsen” på senare tid, finns det något matnyttigt eller är där fortfarande tomt?

0

JAS

Stefan HBG

16 aug 2008 kl. 23:23

Söderåsen idag, ett par kremlor och brun kamskivling. Inte mycket att hurra för alltså. Såg dock lite “kantarellprickar.
Hallandsåsen i går, några vitsprödingar. Katastrof med andra ord.
Men den som väntar på något gott….....

0

Hans v E

16 aug 2008 kl. 23:44

2 Dvärgnavling
3 Grenbrosking
4 /2och3 Jätteticka (skrivet innan jag läst andras svar, så det är nog rätt)
5 Rynkroting (hette förr rotnagelskivling eller rynkad nagelskivling)
6 Gammal vitspröding
7   ”    “

0

hans

klas jaederfeldt

16 aug 2008 kl. 23:49

är det Nisse som hittat på ett så konstigt namn “rynkkroting ” då var väl de gamla namnen bättre

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 00:03

Tack för det Hans v E*. Jag håller med klas, angående namnet alltså.

0

Till Klas

Hans v E

17 aug 2008 kl. 00:06

Nja, jag tycker nog rynkroting är bra. Släktet Xerula heter ju rotingar.

0

Dorota

17 aug 2008 kl. 00:59

Det är just en sådant tickbukett som jag hittade idag., fast enorm stort, med stora hattar. SStort som en blomsterbukket som man får bära i famnen. Tyvärr hade ingen kamera men det var ett fanstastiskt naturkonst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone