0 285 visningar

38 svar

ELÄNDESLISTAN

Nina A

17 aug 2008 kl. 09:14

jag är inte en otacksam gnällig människa men livet är ibland lite hårt som svampplockare
dessa saker hör till plockets sämre sidor…

1.Spindelnät-finns alltid där man vill gå(och smäller gärna fast i ansiktet som en ansiktsmask)
2.fästingar-vidriga kryp som lurar i gräset
3.att gå i skogen timtal och komma hem med en kantarell helt miserabel
4.svamp som liknar karl johan men som är något helt annat,helst oätligt :)

fyll gärna på min gnäll-lista :)

0

Bengt Sandh

17 aug 2008 kl. 10:13

...människor som INTE har förmåga att njuta av att gå i skogen i timtal utan att hitta någon svamp

0

Nina A

17 aug 2008 kl. 10:24

hehe
ja då kanske jag är den enda som blir lessen då:)

0

Hanzzon

17 aug 2008 kl. 10:43

Den förbaskade Hjortflugan/älgflugan
Lipoptena cervi

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga

Mvh

0

Totte Gbg

17 aug 2008 kl. 10:46

Kan bara hålla med Hanzzon :( blä för den!

0

Svampnörden

17 aug 2008 kl. 11:03

. Att få frisk luft i lungorna
. Att få solen i ögonen där den tittar fram mellan trädkronorna.
. Att det kan finnas vilda djur.
. Att känna det där pirret av upphetsning i maggropen när man hittar ett fint svampställe.
. Att det inte finns rulltrappor i skogen!

0

Salatrumpeten

17 aug 2008 kl. 13:58

Att glömma bromsmedicinen! (en kort snärtig flugsmälla).

0

Maric

17 aug 2008 kl. 14:52

.... Att det inte finns rulltrappor i skogen!

Detta var det roligaste jag läst på länge :-)

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 16:21

Att ha tappat bilnycklarna någonstans i skogen!

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 16:30

Har du gjort det!!!!!!!!!!!!!!!!! det är min stora skräck

0

Annette L, norr om Sthlm

17 aug 2008 kl. 16:31

...att möta nån som är på väg hem med full korg i min skog, när jag är på väg ut… *skratt* nä kan inte komma på något, möjligtvis att det blir mörkt alldeles för fort…

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 16:37

Ja Grethe, jag har fortfarande mardrömmar! Som tur var funkade mobilen. HU!

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 16:47

Jag tänkar ofta att jag måste ha en extranyckel nån annan stans på mig och sen glömmar jag det igen nu går jag ut och gör det med en gång lägger en i plånboken.

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 16:50

Då min bil blev stulen under tiden jag gick i skogen det var förskräckligt det tog mig 4 timar att komme hem en venlig man körde mig till närmaste by och jag fick åke tog hem.min bil var helt ödelagt då polisen hittade den 45 kilometer från där den blev stulen

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 16:52

Men tänk om du tappar plånboken också ;)

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 16:53

jag tänkte just på det ,får väl bli nyckelbarn och ha den rundt halsen HIHI

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 16:56

Nu skrev vi omlott Grethe. Usch, vilken upplevelse! Måste vara värre att ha nyckel men ingen bil än tvärtom!

0

Stefan HBG

17 aug 2008 kl. 17:12

Det viktigaste GretheF, klara sig svampen??
:)

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 19:28

Ja jag hade en korg med Trattkantarell med hem det var några år sedan nu men jag ställer alldrig bilen på den plats nu för tiden

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 19:29

Jag vet inte jag det är svårt att få bilen hem utan nyckel,

0

Karin Hedén

17 aug 2008 kl. 19:37

Att hitta stora hjulspår efter skogsskördare på bästa svampstället.

Att ha glömt matsäcken på köksbordet.

Tips: Ha alltid bilnyckeln i en ficka med blixtlås och allt annat - näsduk, kompass, mobil etc i andra fickor!

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 19:39

Eller också ta hästen istället för bilen.

0

Stefan HBG

17 aug 2008 kl. 19:40

Gillar inte alla suspekta insekter som vill parasitera på mina lemmar. Mygg och knott är gränsfall men de jäv… älgflugorna ger mig rysningar. Ändå är man tillbaks på samma ställe dan efter så jag måste hålla med svamp nörden :)

0

Stefan HBG

17 aug 2008 kl. 19:44

Ojdå svampnörden skall det stavas.
Glömde det Karin,skogsskördarna är numbro uno på hatlistan.

0

Elisabeth Jansson

17 aug 2008 kl. 20:17

Alla avverkade svampskogar nu avverkas det mer i skogen än tillväxten,det är inte bra!
All gallring i mina bra svamskogar,ris överallt sönderkört,jag har bara en skog av kanske tio eller mer som är orörd,det är katastrof.
Och just nu finns det inte mycket i skogarna ännu för att det varit torrt och regnet som kommit har inte varit tillräckligt!

Jag får börja att leta nya marker!

Angående bilnycklar som tappats så hängde jag mina i en påse på en stor mosse en gång,det var på den tiden man inte hade mobil ,det blev mörkt och jag fick gå många kilometer till närmaste hus och ringa hem.
Nästa dag fick min man hämta kassen efter min beskrivning och han hittade den.

Man kan gömma nycklarna till bilen uppe på ett av däcken,men det är väl ett gammalt beprövat sätt!

0

Skogs Mulle

17 aug 2008 kl. 20:20

Har långt till skogen….elände att bensinen blivit så dyr :(

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 21:10

Eller så lämnar man helt fräckt bilen olåst med nycklarna i!
Fick faktiskt ett tips av den lokala polisen. Det är bättre att lämna dörren hem olåst. För låser man dörren är det ett tecken på att ingen finns hemma och då är det fritt fram!

0

Ola H / Kil

17 aug 2008 kl. 21:13

Tänk att gå upp tidigt och ge sig iväg på en välplanerad tur, köra några mil, kommer fram och allt inklusive vädret verkar perfekt. Tills man inser att snusen ligger kvar hemma!!!!!!! Hela dagen förstörd :-(

0

Ulla Persson, Skåne

17 aug 2008 kl. 21:23

Att komma till svampställena och upptäcka att “sparkarna” varit där och förstört. Dvs de har rafsat upp mossan och nästan kastat iväg den utan att lägga tillbaka den.Man blir så irriterad.

0

Robban

17 aug 2008 kl. 21:30

Vad kan jag säga! du har fyllt min lista. Särskilt det där med spindelnät fy vad jag hatar spndlar.
Ärligt så får jag ibland panik av dom.

0

Birgitta F

17 aug 2008 kl. 21:41

Att plötsigt titta upp och inte ha en susning om vart man är….
eller vart katten svampkorgen är…den är nästan värre = )

0

Totte Gbg

17 aug 2008 kl. 21:44

Ja jag har gått vilse en gång i en stor skog i Linköping….jag litade på att läraren visste var vi var men det gjorde han inte Michael K alltså ;))))

0

Totte

Birgitta F

17 aug 2008 kl. 21:50

msn ??

0

Totte

Peter

17 aug 2008 kl. 21:52

En stor skog i Linköping! Vilken? Jag trodde det var omöjligt…går man 10 m i någon riktning går man på ett motionsspår.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 21:53

Att bilen har brutit ihop och det inte går att åka buss och ingen att åka med så man får bara sitta hemma och önska att man kunde komma ut i de stora skogarna :(((

0

Peter

Totte Gbg

17 aug 2008 kl. 22:00

Ja duu va motionsspår det fanns där :)
Var vi var o gick vilse (tror det var 2001) det har jag inte en aaaning om vad det området hette….Micke kanske kommer ihåg he he ;)

0

Jeanette P, Luleå

18 aug 2008 kl. 14:56

Att man läser i tidningen och upptäcker att det knallar omkring en björn i trakterna där man brukar gå i skogen med hundarna samt plocka svamp..tur dom har bra luktsinne och reagerar starkt på björn lukt.

Samt att det regnar så mkt så nästan hälften av gångerna när man kommer hem från en skogsrunda så är man dyblöt från topp till tå. (ska tillägga att det inte regnade då jag gick ut).

Att amn kommer hem utan svamp är ju inte så farligt..då har man ju iaf fått sin dagliga dos av skogen ju =).

0

Sussie

18 aug 2008 kl. 15:32

Elände är också att hitta “sitt” kantarellställe barskrapat och att svampplockarna har rensat kantarellerna på plats, samt skurit av halva foten på svampen (stollar).
Enda trösten var att jag tog med mig alla kvarlämnade svampfötter, borstade dem och stekte dem i smör. Det var ca 1/2 liter innan stekning och de var helt felfria.

0

patrik

18 aug 2008 kl. 15:35

att hitta något man tror är kantarell och så är det inte det huuu vad vågar man plocka nu??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone