jag är inte en otacksam gnällig människa men livet är ibland lite hårt som svampplockare
dessa saker hör till plockets sämre sidor…
1.Spindelnät-finns alltid där man vill gå(och smäller gärna fast i ansiktet som en ansiktsmask)
2.fästingar-vidriga kryp som lurar i gräset
3.att gå i skogen timtal och komma hem med en kantarell helt miserabel
4.svamp som liknar karl johan men som är något helt annat,helst oätligt :)
fyll gärna på min gnäll-lista :)
Alla avverkade svampskogar nu avverkas det mer i skogen än tillväxten,det är inte bra!
All gallring i mina bra svamskogar,ris överallt sönderkört,jag har bara en skog av kanske tio eller mer som är orörd,det är katastrof.
Och just nu finns det inte mycket i skogarna ännu för att det varit torrt och regnet som kommit har inte varit tillräckligt!
Jag får börja att leta nya marker!
Angående bilnycklar som tappats så hängde jag mina i en påse på en stor mosse en gång,det var på den tiden man inte hade mobil ,det blev mörkt och jag fick gå många kilometer till närmaste hus och ringa hem.
Nästa dag fick min man hämta kassen efter min beskrivning och han hittade den.
Man kan gömma nycklarna till bilen uppe på ett av däcken,men det är väl ett gammalt beprövat sätt!
Att man läser i tidningen och upptäcker att det knallar omkring en björn i trakterna där man brukar gå i skogen med hundarna samt plocka svamp..tur dom har bra luktsinne och reagerar starkt på björn lukt.
Samt att det regnar så mkt så nästan hälften av gångerna när man kommer hem från en skogsrunda så är man dyblöt från topp till tå. (ska tillägga att det inte regnade då jag gick ut).
Att amn kommer hem utan svamp är ju inte så farligt..då har man ju iaf fått sin dagliga dos av skogen ju =).
Elände är också att hitta “sitt” kantarellställe barskrapat och att svampplockarna har rensat kantarellerna på plats, samt skurit av halva foten på svampen (stollar).
Enda trösten var att jag tog med mig alla kvarlämnade svampfötter, borstade dem och stekte dem i smör. Det var ca 1/2 liter innan stekning och de var helt felfria.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.