Kantarellerna lyser med sig frånvaro, likaså sopp hittar jag inte en endaste. Men igår kom jag hem med två stora kogar fulla av stolt fjällskivling. Och idag på morgonen blev det 1/2 korg på 30 minuter. Har säkert fått iallafall en 20liter stolt fjällskivling.
BLir högst förvånad. Tidigare har jag knappt sett denna svamp. Förra året var första gången jag överhuvudtaget såg den. första gången jag plockade den o, o första gången jag smakade den. Vi hittade totalt 3 st under hela hösten. Men nu formligen dräller det av dom.
Är det något slags mysko stoltfjällskivling-år eller vad är det som händer. Har rensat, torkat o frust in massor. frös in 9 påsar igår o nu väntar ju nästa korg på rensning.
Någon som har en vettig förklaring?
Ann.
Akta så du inte, som jag, föräter dig på den.
Förra året plockade jag ingen alls. Året innan hysteriska mängder. Minns en gång att jag efter rensning hade 17liter finskuren fjällskivling. Satt på altanen o rensade. Hade byttor o kastruller överallt. Har fortfarande påsar i frysen.Men de åker nog snart ut…. :(
Trots att jag förätit mig på den så kan jag inte låta bli ändå.. Hittar jag några fina så äter jag ringen rätt upp o ner. Tar av hatten o biter av toppen på foten. (3-4cm). Resten får vara. *aj, slå mig inte så hårt*
Ann!
Jag har haft samma fundering som du har: om det kan vara ett extremt Stolt fjällskivlingår. De växer precis överallt.
Charina!
Jag har också förätit mig på S. Fjällskivling. (Jag hade dem i trädgården där jag bodde förut.) Men nu har jag inte smakat en tugga på 7 år så nu är det underbart gott igen:)
Vissa år är det verkligen massor och det verkar oneklign så i år igen…smörstekt hatt med salt & svartpeppar & ät som hamburgare med en dressing på crème fraîche och majonnäs samt citron…gott! Jag torkar en del och smular ned till lagom kryddstorlek…gott i vinterns gräddsås, smakkbrytningen ansjovis & stoltfjällskivling är lyckad ;=)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.