0 210 visningar

29 svar

Fröjdlistan

Nina A

17 aug 2008 kl. 11:30

dags att få till en fin balans
mellan bra och dåligt

1.att få traska på mjuka mosstuvor
2.känna hur alla bekymmer sakta rinner av en och friden infinner sig
3.att fortfarande efter fem timmar känna,“jag ska bara kolla där”
4.hitta mängder av sin “drömsvamp”
5.stanna upp och andas doften av varm/regning/somrig/höstig skog
6.och trotsa spindelnät,regn,fästingar fortfarande vilja krypa in i buskar och snår
7.lyssna på fågelsång

listan kan göras ännu längre,eller hur?;)

0

Hanzzon

17 aug 2008 kl. 11:36

Att sätta sig ner i det gröna med en termos Kaffe/choklad och mumsa på en ostsmacka och bara njuta.  ;)
Mvh

0

GretheF Skåne

17 aug 2008 kl. 14:34

Att gå ute en tidig morgon och se spindelnätet duggvåt, att möta räven och samma dag en älg “det är livet”

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 16:18

Att ha bägge vovvarna som sitter bredvid och undrar vad i h-e matte håller på med i den gula mattan av kantareller.
Att hitta så mycket svamp att man måste använda T-shirten som tygpåse för att få plats med allt.

0

Salatrumpeten

17 aug 2008 kl. 16:37

cicki! Jag utgår ifrån att du alltid har dubbbla t-shirtar på dig i skogen.
Förutom att möta dig i skogen är en annan fröjd att möta ett livs levande lodjur i skogen, vilket jag har haft förmånen att få uppleva flera gånger.

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 16:41

Maffigt med lodjur! Har tyvärr aldrig sett något “livs levande”.
Nä, det fick bli regnjackan på!

0

Skogs Mulle

17 aug 2008 kl. 19:33

Att få komma ut o lyssna på tystnaden! DET är det bästa av allt sen kommer fikat o sen svampen :)

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 21:28

Nu lyfter jag upp fröjdlistan! Den ska ju absolut inte vinna över Eländelistan!
Mera fröjd folks!
Håller med Skogs Mulle. Tystnad, skogen tar ju död på en massa oljud.

0

Totte Gbg

17 aug 2008 kl. 21:36

Att få tända en liten eld o grilla falukorv o kika på sin svampskörd…det är livet på en pinne:))))

0

Stefan HBG

17 aug 2008 kl. 21:53

Förväntan…...
Väckarklockan ringer, matsäck och termos…. in med ett par extra svampkorgar i skuffen..man vet aldrig. Tar på gummistövlarna utanför bilen…kollar så inte grannarna ser mig *garv* (20C) och sol.
In med en fet paj och så iväg…
resten vet ni ju…

0

Peter

17 aug 2008 kl. 21:56

Även jag har strippat t-shirten för att få plats med alla trattkantareller.

Jag hade inte två...

0

Alf Pallin

17 aug 2008 kl. 22:11

Fröjd, min stuga i skogen att just nu stänga av datorn öppna fönstret krypa ner i sängen lyssna till den kraftiga vinden och regnet i mörkret utanför.

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 22:29

Du missade en grej Alf, nybäddade lakan!

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 22:32

Att hitta en liten vacker svamp inne i dunklet och få kravla på alla 4 för att komma i läge med kameran och just som man skall knäppa så letar sig en liten solstråle in i dunklet och belyser den lilla vackra varelsen. Och i huvudet spelar Pink Floyd just då upp, “Is it enybody out there”. lycka:)) Och sedan väder sig om och upptäcka att man nästan kryper mitt i den gula mattan, Tjohoo.

0

Ola H / Kil

17 aug 2008 kl. 22:41

En efterlängtad heldag i oktober. Tidig förmiddag o dimman ger så sakta efter för solen. Luften stiger och blir hög och klar. Hög som den bara blir vissa dagar på senhösten. Eftermiddagen övergår i regn, men det gör inget. Ut till bilen bara för att tömma korgarna o in tillbaka i skogen. Vill inte åka hem än riktigt. Börjar skymma och det är långt till bilen men vill inte sluta, inte riktigt än, det finns ju svamp kvar. Oron kommer krypande. Ska jag hitta hem? Ljuset räcker inte längre för att tyda kartan. Måste vara logisk nu, tänka klart. Måste bestämma riktningen o hålla den. Regnet övergår i snö men jag fryser inte, inte så länge jag håller farten. Men jag är blöt och det är inte helt givet att livhanken står att rädda om jag går vilse. Adrenalinet kommer till undsättning, både åt kropp och tanke och just när jag noterar att det börjar bli svårt att se handen framför mig snubblar jag ut på skogsbilvägen. Månen tittar fram o avslöjar bilens kontur ett par hundra meter bort. På med motorn. Av med alla blöta kläder. Fram med den extra termosen som legat kvar i bilen. Jag fryser så jag skakar men snart nog kommer värmen och ett obeskrivligt välbefinnande tar form.
Det lyckorus jag befinner mig i på hemvägen toppar min fröjdlista.

0

cicki T Belgien

17 aug 2008 kl. 22:58

Och du hade inte tappat bilnyckeln;;;)))))

0

Ola H / Kil

17 aug 2008 kl. 23:04

Det hade bara fattats!!!
Nej Cicki. Jag är ju man. Vi brukar hålla reda på såna saker.

0

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 23:07

cicki T. jag har alltid 2 uppsättningar bilnycklar med mig en gömmer jag alltid vid bilen, en lägger jag i ryggan. Då slipper man ha ångerst och bekymmra sig över småsaker när man är ett med naturen. Och så inga negativa vibbar i denna tråden om jag får be:)))

0

Ola H / Kil

17 aug 2008 kl. 23:09

Chantarellus perfectum JAS. Såna ex ger mig gåshud.

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 15:42

Nej men hallå “eländingar”. Fröjdlistan måste väl ändå slå eländestråden! Kom igen!
Att sätta sig ner på en stubbe och bara filosofera.
Att hitta en gallsopp som visade sig vara en KJ!

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 15:50

Och så glömde jag naturligtvis, förlåt Ola H/Kil, att ha med sig en make som absolut inte ser en enda svamp men som håller reda på bilnyckeln!(Han är ju man ;;;))))

0

Salatrumpeten

18 aug 2008 kl. 19:24

Denna lista har hamnat lite på efterkälken. Att sitta på en stubbe i den nästan helt tysta skogen och få mörda utan att få dåligt samvete. Offren är elaksinnade getingar och bromsar.

0

guza

18 aug 2008 kl. 19:33

Upptäck att grannen har fullt med champinjoner på tomten, gå å ringa på, visa å berätta-UTAN att vara avundsjuk (har ju hittat så många ändå!!)

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 19:35

och grannen säger “nej tack, men plocka du”!

0

guza

18 aug 2008 kl. 19:37

nää- grannen sa jatack å blev jätteglad!

0

"JAS" Helsingborg

18 aug 2008 kl. 19:41

Det är faktiskt en fröjd att veta inombords att mitt Stoltfjällskivlingsställe just nu håller på att prunka av denna ståtliga svamp, nu väntar jag bara på att få tag på en bil som kan ta mig dit. Det är åxo tillfredställelse att veta att om jag inte kommer dit så hittar kanske Affe Landskrona dem i stället men jag får hoppas att han lämnar några små till mig:))

0

cicki T Belgien

18 aug 2008 kl. 19:48

Hyrbil, lånebil, snäll granne, fixar inte Ryanair i tid!

0

GretheF Skåne

18 aug 2008 kl. 20:00

Att se solen gå up sittande med en kop kaffe ute i skogen

0

Ola H / Kil

18 aug 2008 kl. 22:42

Skojade bara cicki;-)
Jag törs inte ta med nycklarna i skogen. Jag brukar hänga dem i närmsta risgran. Det har blivit sån rutin så jag till och med kommer ihåg vart jag gömt dem. (Hittills i vart fall).

0

Lilla My

19 aug 2008 kl. 12:01

Fröjd är att tassa in i sovrummet och känna doften av torkande hattar av Stolt Fjällskivling… de verkar komma starkt i år, har aldrig sett så många på en gång, och de torkar verkligen snabbt.

Mindre fröjdefullt är att min lillaste kisse hittade de Fjällskivlingsfötter jag också lagt på tork, och att hon satt i sig en hel del av dem, alldeles olovandes. Fast de var säkert jättegoda ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone