Nu har ju trattisar kommit,
annars kan du väl förvänta dig att hitta dom vanliga matsvamparn
som kantarell karljohan taggsvamp och soppar av olika slag,,,
kroppefjäll är inte så avlägset mig,bor på södra fjäll invid baldersnäs/dals långed så samma arter av svamp jag hittar här finns naturligtvis där.
så önskar dig lycka till i svampskogen,dalslande är underbart ställe,,all gästfrihet och kallas ju sverige i miniatyr,
Fårticka brukar det finnas gott om,tofsskivling med.
och vissa år så är skogen invaderad av brunsopp.
en i mitt tycke mycket god svamp som utklassar karljohan jusst för att den finns i mängder och sällan är angripen av insekter.
smakmässigt i klass med karjohan.
Även jag drager “hem” till Dalsland i September. Gläder mig mycket till en vecka i skogen och se om min mammas gamla svampställen fortfarande duger. Du har rätt Toni. Det är underbart i Dalsland.
Har trattkantarellerna redan växt sig stora i Dalsland, och hur ser det ut med rödgul trumpetsvamp och fårtickor?
Ser ut som ni får en fin svampsessong att se fram mot när ni besöker dalslands skogar.
här bokstavligen växer svampen
så det knakar,,,
det finns nu mängder av svamp i skogarna,inte bara av dom “vanliga” sorterna utan av alla sorters svamp,
plockade 15,5 kilo kantareller
4 champinjonlådor(dom blå i plast)med trattisar och fick lämna en massa karl johan och brunsopp på “rot” tills det slutat regna,
dels så blev armarna långa av bärandet av tung svampkorg (tömmer den iofs antingen vid bilen eller vid fyrhjulingen)men också på grund av att tiden för dagsljus löpte ut,
plockade 30 liter lingon med.
finns gott om bär…
allt i nordvästra änden i bengtsfors komun.
Mvh: Toni
Låter som du tänker återvända :)
Delar gärna med mig av mitt eget lilla paradis på jorden dit jag har åkt 2ggr om året dom sista 30åren.
En liten stugby vid vänerns strand med mycket humana priser,2700-3700 under högsäsong.
2-4 eller 6 bäddsstugor.
Vill du eller någon annan veta mer är det bara att mejla mig på:
hakkebiff@comhem.se
Skickar några bilder på utsikten från verandan på stuga 6, man kan helt enkelt inte se sig mätt.
Tösse skärgård
âr på semester i Dalsland nu. Plockat 20 kg kantareller på nya ställen, et par kilo trattkantareler (finns hur mycket som helst) samt några kilo blek taggsvamp, fårtickor och Karl-Johan på två dagar, resedagen från Danmark medräknat. Frysen i min hyrda stuga är redan full, så nu måste jag ut och låna plats.
Regnet kan inte hålla mig tillbaks. Ut i skogarna måste man.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.